روزانه بيش از ۵۸ هزار تن پسماند عادي در ايران توليد مي‌شود

توليد انرژي از طلاي كثيف افزايش مي‌يابد

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - ۰۰:۲۱:۵۲
کد خبر: ۳۰۵۶۱۸
توليد انرژي از طلاي كثيف افزايش مي‌يابد

در حال حاضر ظرفيت نيروگاه‌هاي زيست توده در كشور، ۱۳.۸ مگاوات اعلام شده كه با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، بهره‌برداري از ظرفيتي معادل ۲۲.۳ مگاوات به زودي انجام خواهد شد.

در حال حاضر ظرفيت نيروگاه‌هاي زيست توده در كشور، ۱۳.۸ مگاوات اعلام شده كه با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، بهره‌برداري از ظرفيتي معادل ۲۲.۳ مگاوات به زودي انجام خواهد شد.
روزانه بيش از ۵۸ هزار تن پسماند عادي در ايران توليد مي‌شود كه فقط ۲۰ درصد آن بازيافت شده و حجم بسيار زيادي از آن در اطراف شهرها و روستاها يا حتي درياها و جنگل‌ها دفن مي‌شوند؛ بي‌توجهي به اين موضوع معضلاتي جدي از جمله آلودگي هوا، خاك و آب‌هاي سطحي و زيرزميني را در كشور به وجود آورده است. آنطور كه اعلام شده روزانه در شهرهاي كشور حدود ۴۸ هزار تن و در روستاهاي كشور حدود ۱۰ هزار تن زباله توليد مي‌شود كه فشار فراواني را بر طبيعت وارد كرده است. در كلان‌شهرهاي كشور، ۶۵ درصد از پسماندها‌تر هستند كه ۶۰ درصد آن قابل تبديل به كمپوست يا انرژي هستند.
پسماندهاي خشك نيز ۳۵ درصد از پسماندهاي عادي را تشكيل مي‌دهند و بازيافت آنها توجيه اقتصادي بالايي دارد كه هم‌اكنون حدود ۱۰ درصد آن نيز بازيافت مي‌شود.
در اين بين توسعه نيروگاه‌هاي زيست توده ضمن حل مشكل ناترازي برق مي‌توانند در راستاي كاهش آلودگي‌ها موثر باشند، بر اين اساس نگاه دولت سيزدهم به نيروگاه‌هاي تجديدپذير موجب شده كه شاهد توسعه ظرفيت تجديدپذيرها و به دنبال آن نيروگاه‌هاي زيست توده باشيم.
در حال حاضر ظرفيت نيروگاه‌هاي زيست توده در كشور ۱۳.۸ مگاوات است همچنين مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير، امكان احداث ۲۰۰ مگاوات نيروگاه زيست توده با تعرفه خريد ارزي و ريالي فراهم مي‌شود؛ در اين روش فروش برق مذكور در تابلوي برق سبز بورس انرژي تا پايان عمر نيروگاه امكان پذير خواهد بود.
با توجه به مبادله تفاهم نامه همكاري ساتبا با صندوق توسعه ملي به منظور تامين مالي نيروگاه‌هاي تجديدپذير به ميزان ۵ ميليارد دلار، امكان ارايه تسهيلات به سرمايه‌گذاران نيروگاه‌هاي زيست توده تا ظرفيت ۲۰۰ مگاوات براساس مصوبه شوراي اقتصاد از محل منابع ياد شده فراهم شده است.  براساس مصوبه شوراي اقتصاد، نيروگاه‌هاي‌ زيست توده تا ظرفيت ۲۰۰ مگاوات مجازند علاوه بر فروش برق خود بر مبناي سوخت صرفه‌جويي شده با نرخ ۹.۵ سنت اقدام به فروش برق در تابلوي برق سبز كنند كه بر اين اساس مجموع نرخ درآمدي اين نيروگاه‌ها به ۱۳.۵ سنت دلار خواهد رسيد.
به‌تازگي نيز مولود شيوا - مديركل دفتر توسعه نيروگاه‌هاي زيست توده ساتبا از امضاي تفاهم‌نامه همكاري ميان وزارت نيرو و وزارت كشور به منظور توسعه نيروگاه‌هاي زيست توده و حل مشكل پسماند در كشور در آينده نزديك خبر داد و گفت: حمايت از سرمايه‌گذاران در حوزه توليد انرژي از پسماند و ايجاد بستر و زير ساخت‌هاي قانوني و اجرايي مناسب از مهم‌ترين عوامل موفقيت كشورهاي پيشرو در اين حوزه بوده است.
با اعلام اخير وزير نيرو مبني بر تاييد مصوبه صادرات برق تجديدپذير، امكان فروش برق حاصل از منابع زيست توده با نرخ صادراتي فراهم شده كه اين امر مي‌تواند موجب جذب سرمايه‌هاي بيشتر در اين بخش و افزايش سهم نيروگاه‌هاي زيست توده در سبد انرژي كشور شود.
اكنون روش‌هاي متنوعي به منظور تامين مالي مدل‌هاي سرمايه‌گذاري نيروگاه‌هاي تجديدپذير با هدف استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي موجود در بازار پول و سرمايه وجود دارد كه از جمله آنها مي‌توان به تسهيلات صندوق توسعه ملي، تسهيلات كم بهره به نيروگاه‌هاي مقياس كوچك و متوسط تا ظرفيت ۳ مگاوات از محل درآمدهاي ماده ۱۶ قانون جهش توليد دانش بنيان، تسهيلات صندوق ملي محيط زيست و تسهيلات منابع اشتغال زايي قوانين بودجه سنواتي اشاره كرد.
با توجه به اينكه توسعه اين نيروگاه‌ها علاوه بر مزاياي اجتماعي، اقتصادي و زيست‌محيطي مي‌تواند نقش مهمي در رفع چالش ناترازي برق در كشور ايفا كند، به‌نظر مي‌رسد كه با ظرفيت‌ها و منابع حاصل شده به زودي شاهد رشد و توسعه بيشتر نيروگاه‌هاي تجديدپذير در كشور باشيم.