واكنش بازار سهام به سياست پنهان دولت

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - ۰۰:۴۸:۰۳
کد خبر: ۳۰۵۶۲۸
واكنش بازار سهام به سياست پنهان دولت

قيمت دلار در محدوده ۵۶ هزار تومان قرار گرفته اما معامله گران اين نرخ را باور نكردند زيرا انتخابات در پيش است و سيگنال‌هاي كنترلي دولت به بازار سهام باعث شده فعلا چشم‌انداز معاملات كوتاه‌مدت ترسيم شود. بازار سهام همچنان درگير بازار ارز و اثر اتفاقات سياسي است كه قيمت‌ها را به صورت لحظه‌اي در تب و تاب قرار داده است، در يك هفته گذشته قيمت ارز ۱۰ درصد افزايش يافته اما برخي فعالان بازار معتقدند كه قيمت ارز مي‌تواند تا ۵۰ درصد ديگر افزايش يابد و تنها سرعت گير آن انتخابات مجلس است.

قيمت دلار در محدوده ۵۶ هزار تومان قرار گرفته اما معامله گران اين نرخ را باور نكردند زيرا انتخابات در پيش است و سيگنال‌هاي كنترلي دولت به بازار سهام باعث شده فعلا چشم‌انداز معاملات كوتاه‌مدت ترسيم شود. بازار سهام همچنان درگير بازار ارز و اثر اتفاقات سياسي است كه قيمت‌ها را به صورت لحظه‌اي در تب و تاب قرار داده است، در يك هفته گذشته قيمت ارز ۱۰ درصد افزايش يافته اما برخي فعالان بازار معتقدند كه قيمت ارز مي‌تواند تا ۵۰ درصد ديگر افزايش يابد و تنها سرعت گير آن انتخابات مجلس است.

از طرف ديگر با رشد قيمت ارز، معاملات دولت و مجلس براي نرخ واردات كالاهاي اساسي در سال ۱۴۰۳ هم تغييراتي ايجاد مي‌كند كه ممكن است چندان خوشايند جامعه مصرف‌كننده هم نباشد، به همين دليل است كه بورس نسبت به رشد ده درصدي قيمت ارز واكنش مثبتي نداشته، چراكه مطمئن شده اين اثر دلار موقتي بوده و به زودي به نقطه قبلي بر مي‌گردد يا در همين محدوده نوساني باقي خواهد ماند.

به گفته محمود مرادي در آينده بورس رشد خود نسبت به دلار را جبران خواهد كرد، به همين دليل است كه در روزهاي اخير تعداد فروشنده‌هاي بازار سهام به‌شدت كاهش داشته است و اين نشان‌دهنده ارزندگي بازار سهام نيز هست، اما فعلا تثبيت نرخ ارز به سياست‌هاي دولت بستگي دارد

اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه فعلا قيمت دلار بالا رفته اما بورس رشدي نداشته است، گفت: در آينده بورس هم رشد خود نسبت به دلار را جبران خواهد كرد، به همين دليل است كه در روزهاي اخير تعداد فروشنده‌هاي بازار سهام به‌شدت كاهش داشته است و اين نشان‌دهنده ارزندگي بازار سهام نيز هست، اما فعلا تثبيت نرخ ارز به سياست‌هاي دولت بستگي دارد.

محمودي با بيان اينكه قيمت واقعي دلار بين ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است، افزود: البته قيمت دلار در بازار آزاد بستگي به توان عرضه دولت بستگي دارد اگر بتواند تقاضاي دلار را از طريق عرضه مهار كند شايد بتواند قيمت ارز را در محدوده ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان تثبيت كند در غير اين صورت شاهد رشد قيمت آن خواهيم بود كه بر بازار كالا و بازار سهام تاثيرگذار خواهد بود. او با تاكيد بر اينكه در مقطع كنوني مشخص نيست صادرات نفت و منابع ارزي كشور چقدر است، تصريح كند: در چند وقت اخير خبرهاي مربوط به تاثير اخلال در مبادلات تجاري درياي سرخ بر تجارت ايران و چين هم روي بازار دلار تاثير مي‌گذارد و اين روند مي‌تواند دومينووار روي بازارهاي ديگر هم تاثير مي‌گذارد.

اين فعال بازار سرمايه با اشاره به اينكه برخي شركت‌هاي صادراتي هم‌اكنون ذخيره دلاري دارند، گفت: در حال حاضر بسياري از فعالان بازار به سمت شركت‌هاي فولادي صادرات محور رفته‌اند و اين روند در ادامه مي‌تواند در معاملات بازار تاثيرگذارتر باشد.

 

وضعيت تجارات خارجي ايران

و تاثير آن بر نرخ ارز

در محاسبات قيمت دلار كارشناسان وضعيت تجارات خارجي ايران را در نظر مي‌گيرند، در هفته‌هاي اخير تجارت ايران با كشورهايي مانند پاكستان، عراق و... با چالش‌هاي مواجه شده و برخي پيش‌بيني كرده‌اند كه ناترازي‌هاي در تجارت خارجي بروز كرده و همين موضوع به نوسانات نرخ ارز افزوده است.

پويان مظفري معتقد است كه در مقطع كنوني تحت تاثير تنش‌هاي سياسي قيمت دلار را نوساني كرده و هر پاييني از نگاه متفاضيان فرصت خريده بوده به همين دليل قيمت ارز همچنان صعودي باقي مانده است

مظفري با اشاره به اينكه در چند وقت اخير عرضه افزايش داشته به دليل بي‌كيفيت بودن ارزهايي است كه در اختيار تجار بوده، گفت: براي نمونه بيشتر ارزهاي تجار دينار عراق است، به همين دليل عرضه‌ها بيشتر از تقاضا بوده و از طرف ديگر بخشي از ثبات بازار ارز به دليل اين است كه قبل از انتخابات هستيم.

او با تاكيد بر اينكه كنترل بازار ارز براي دولت بعد از انتخابات براي دولت سخت خواهد بود، افزود: در مقطع كنوني تحت تاثير تنش‌هاي سياسي قيمت دلار را نوساني كرده و هر پاييني از نگاه متقاضيان فرصت خريده بوده به همين دليل قيمت ارز همچنان صعودي باقي مانده است.

در حال حاضر سه نوع معامله ارز در سامانه نيما داريم. دلار نيما براي كالاهاي اولويت يك كه عمدتا توسط پتروشيمي‌ها تامين مي‌شود و موسوم به نرخ حواله نيماست و آخرين نرخ براي اين دسته ۳۸ هزار تومان بوده كه در ماه‌هاي اخير تغييري نداشته است، نوع ديگري از معاملات در سامانه نيما، به نيماي توافقي موسوم است و هر كس كه عجله داشته باشد (زمان كافي براي گرفتن تخصيص ارز دسته اول را نداشته باشد، چون اين تخصيص حداقل ۲ ماه طول مي‌كشد) به سراغ اين دسته از معاملات مي‌آيد. نرخ معاملاتي در اين دسته متغير است و وابسته به نوع ارز و كشور منشأ دارد اما كف نرخ در اين معاملات از ۴۲ هزار تومان در دو هفته اخير تا ۴۶ هزار تومان بالا آمده است و حتي نرخ‌هاي ۴۸ هزار تومان نيز بعضا مورد معامله قرار گرفته است.

نوع ديگري از معاملات به معاملات كوتاژ معروف است و بيشتر براي رفع تعهد انجام مي‌شود. نرخ كوتاژ معمولا بالاترين نرخ رسمي است و در دو هفته اخير از محدوده ۴۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان بالا آمده است. به نظر مي‌رسد با قرار گرفتن در فصل افزايش تقاضا براي واردات كالا و مواد اوليه، نرخ دلار در بازار تامين ارز براي افزايشي شده است. البته به دليل اصرار به حفظ نرخ ۳۸ تومان از سوي بانك مركزي (و البته فسادهايي كه به دليل اين رانت به وجود مي‌آيد) صف خريد حواله نيمايی در حال افزايش است و احتمالا در ماه‌هاي آتي به بيش از سه ماه نيز برسد. همچنين براي شكستن تقاضا در اين نوع ارز، سپرده لازم براي گرفتن تخصيص از سوي بانك مركزي به ۱۳۰ درصد افزايش پيدا كرده است.

براساس اين گزارش، وضعيت تابلوي بورس و حركت شاخص كل حكايت از اين دارد كه قيمت دلار در محدوده ۵۶ هزار تومان قرار گرفته اما معامله‌گران اين نرخ را باور نكردند زيرا انتخابات در پيش است و سيگنال‌هاي كنترلي دولت به بازار سهام باعث شده فعلا چشم‌انداز معاملات كوتاه‌مدت ترسيم شود. از اين رو بسياري از كارشناسان معتقدند كه سهامداران بايد برنامه‌ريزي بلندمدت داشته باشند و دست از نوسانگيري كوتاه‌مدت بردارند.

ارسال نظر