چگونه نقش بورس در اقتصاد پررنگ مي‌شود؟

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۲۳:۵۳:۳۰
کد خبر: ۳۰۵۷۷۸

پيمان مولوي، اقتصاددان با بيان اينكه بازار سرمايه بايد متناسب با شرايط اقتصادي كشور مورد بررسي قرار بگيرد و نمي‌توان آن را با بورس ژاپن، امريكا و برخي ديگر از كشورهاي توسعه يافته مقايسه كرد، گفت: اقتصاد ايران، اقتصادي ذينفعانه بوده و اين موضوع در اقتصاد كشوراز جمله بازار سرمايه تاثيرگذار است.

پيمان مولوي، اقتصاددان با بيان اينكه بازار سرمايه بايد متناسب با شرايط اقتصادي كشور مورد بررسي قرار بگيرد و نمي‌توان آن را با بورس ژاپن، امريكا و برخي ديگر از كشورهاي توسعه يافته مقايسه كرد، گفت: اقتصاد ايران، اقتصادي ذينفعانه بوده و اين موضوع در اقتصاد كشوراز جمله بازار سرمايه تاثيرگذار است. مولوي افزود: بازار سهام، بازار تسهيل‌كننده دسترسي به شركت‌هايي‌ است كه سرمايه‌گذاران مي‌توانند به‌طور شفاف و روشن، ارزش آنها را بررسي كرده و بر اساس مكانيزم‌هاي بازار سهام در اين شركت‌ها سرمايه‌گذاري و مشاركت كنند. به بياني ديگر، ماهيت بازار سرمايه، تسهيل سرمايه‌گذاري و خريد سهام شركت‌ها به صورت شفاف و روشن است. بنابراين، وقتي اين بازار رشد كرده و رغبت به سرمايه‌گذاري در آن افزايش يابد و شركت‌هاي زيادي وارد آن شوند، بسياري از شركت‌هايي كه به دنبال تامين مالي هستند، به حضور در بازار سرمايه و تامين مالي از طريق اين بازار ترغيب مي‌شوند. وي افزود: برخي از شركت‌هايي كه تمايلي به پرداخت نرخ بهره ندارند از روش عرضه اوليه و برخي ديگر از طريق انتشار اوراق اقدام به تامين مالي مي‌كنند. البته در بورس‌ ساير كشورها، معمولا اوراق بر اساس ميزان ريسك، نرخ بهره متفاوتي دارند، اما در كشور ما نرخ بهره اوراق ثابت است.
وي در ادامه اظهار كرد: تامين مالي از طريق بازار سرمايه، مفهومي كاملاً رايج در تمامي بورس‌هاي دنيا است؛ اما در سال‌هاي اخير، سياست‌گذاران و دولتمردان ما به منظور جبران كسري بودجه، حجم قابل توجهي اوراق در اين بازار عرضه كرده‌ و موجب برهم خوردن توازن بازار بدهي شده‌اند و سهم تامين مالي دولت و شركت‌هاي دولتي و خصولتي و زيرمجموعه‌هايشان از طريق انتشار اوراق نسبت به بخش خصوصي افزايش داشته است. مولوي در خصوص راهكارهاي پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمايه در تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي و بخش مولد اقتصاد كشور گفت: اولين راهكار براي كمك به تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي از طريق بازار سرمايه، تغيير برخي سياست‌هاي نظام پولي در حوزه نرخ بهره است. نمي‌توان انتظار داشت يك شركت شفاف و سودآور با همان نرخي از طريق بازار سرمايه تامين مالي كند كه يك شركت زيان‌ده و پرريسك تامين مالي مي‌كند. وي رتبه‌بندي اوراق را مهم خواند و اضافه كرد: نكته دوم، رقابت نابرابر شركت‌هاي دولتي و خصولتي با شركت‌هاي خصوصي در دسترسي به منابع است و بايد به تامين مالي بخش خصوصي توجه بيشتري شود. راهكار سوم كه نكته بسيار مهمي نيز محسوب مي‌شود، بحث شفافيت است. اگرچه بازار سرمايه‌ ما نسبت به ساير حوزه‌هاي اقتصادي از شفافيت بسيار بالاتري برخوردار است؛ اما مادامي كه شفافيت اقتصادي افزايش نيابد، نمي‌توان نظام تامين مالي كارآمدي ايجاد كرد. مولوي ادامه داد: راهكار ديگري كه مي‌تواند به تامين مالي موثر از بازار سرمايه كمك كند، توسعه ابزارهاي بازار سرمايه است. در بورس‌هاي ساير كشورها به منظور كمك به تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي، ابزارهاي متعددي تعريف و ارايه شده كه مي‌توان با استفاده از آنها، ابزارهاي جديد و متنوعي براي كمك به تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي ايجاد كرد.

ارسال نظر