توجه به سطح ريسك و تعريف افق زماني، اولين گام‌هاي سرمايه‌گذاري

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۲۳:۵۴:۵۹
کد خبر: ۳۰۵۷۸۰

براهيم سماوي، كارشناس بازارسرمايه، در خصوص روش صحيح سرمايه‌گذاري گفت: در زمان سرمايه‌گذاري مهم‌ترين عاملي كه سرمايه‌گذار بايد به آن توجه كند موضوع ريسك است؛ تعريف افق زماني سرمايه‌گذاري (كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت) و مقدار زمان انتظار دسترسي به دارايي يا به عبارت ديگر نقدشوندگي، گام دوم سرمايه‌گذاري است.

مدار اقتصادي| ابراهيم سماوي، كارشناس بازارسرمايه، در خصوص روش صحيح سرمايه‌گذاري گفت: در زمان سرمايه‌گذاري مهم‌ترين عاملي كه سرمايه‌گذار بايد به آن توجه كند موضوع ريسك است؛ تعريف افق زماني سرمايه‌گذاري (كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت) و مقدار زمان انتظار دسترسي به دارايي يا به عبارت ديگر نقدشوندگي، گام دوم سرمايه‌گذاري است.  اين تحليلگر اقتصادي، ميزان تاب‌آوري افراد در مواجهه با زيان را يكي ديگر از فاكتورهاي مهم سرمايه‌گذاري دانست و گفت: به عنوان مثال دو شخص با مقدار سرمايه مساوي، هر دو با افق بلندمدت، در يك بازار سرمايه‌گذاري مي‌كنند؛ اما يكي با 30 درصد زيان هم دچار ترس نمي‌شود و ديگري با ۱۰ درصد ضرر دچار ترس مي‌شود. بديهي است كه وقتي سرمايه‌گذاران از مسير عقلايي خارج شوند و ترس بر آنها غالب شود، به تصميم‌گيري‌هاي نادرست دست مي‌زنند و در نهايت دچار زيان خواهند شد. بنابراين شناخت سطح ريسك‌پذيري فردي بسيار مهم است.
ابراهيم سماوي، توجه سرمايه‌گذاران به تورش‌هاي رفتاري را لازم و ضروري دانست و‌ به تفاوت فردي سرمايه‌گذاران اشاره كرد و گفت: سرمايه‌گذاري هيجاني بدترين اقدام ممكن است و مجموع موارد عنوان شده در كنار شناخت ريسك فردي، مشخص‌كننده مسير و‌ چهارچوب سرمايه‌گذاري است. اين تحليل‌گر بازارهاي مالي در پاسخ به اين سوال كه كدام بازار براي سرمايه‌گذاري مناسب‌تر است، ريسك كمتري دارد و از بازدهي بالاتري برخوردار است؟ گفت: همه بازارهاي رسمي و قانوني داراي دوره ركود و رونق هستند و بايد افراد چرخه بازارها را شناسايي كنند و با توجه به ريسك پروفايل، وزن پرتفوي تخصيص دارايي خود را در بازارها بچينند؛ بازار مناسب در هر زمان و موقعيتي، متفاوت است. او در ادامه به بازدهي بازارها نيز اشاره كرد و افزود: در افق بلندمدت و بازه زماني پنج، ده و پانزده ساله، بازدهي و‌ ميانگين شاخص بازارسرمايه از ساير بازارها بالاتر بوده است. البته بازارسرمايه در سال‌هايي نيز عملكرد نامناسب دارد و‌ زمان ورود به اين بازار از اهميت زيادي برخوردار است. به عنوان مثال افرادي كه در تكانه‌هاي شارپي شاخص به اين بازار ورود كرده‌اند، متضرر شده‌اند كه جبران آن بسيار دشوار است. بنابراين شناسايي چرخه بازارسهام بسيار مهم است و بايد به آن توجه ويژه‌اي شود.
سماوي تاكيد كرد: سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در هر بازاري كه در آن مهارت ندارند، بايد از مشاور كمك بگيرند؛ چه ملك و طلا يا بازارسهام باشد. سرمايه‌گذاري در هر بازاري كه نسبت به آن شناخت و آگاهي كاملي وجود ندارد خطرناك است.
اين كارشناس بازارمالي، به بازارهاي پر ريسك و كم ريسك نيز اشاره كرد و گفت: سپرده‌گذاري بانكي از كمترين ميزان ريسك و البته از كمترين سطح بازدهي برخوردار است. در ميان بازارها، بيشترين سطح ريسك به رمز ارز اختصاص دارد. تخصيص پرتفو به رمرز ارزها، به خصوص رمز ارزهايي كه شناخته شده نيستند، خطرناك است. بزرگ‌ترين شركت‌هاي دنيا نيز، حداكثر يك الي دو درصد از دارايي خود را به رمز ارزها تخصيص مي‌دهند؛ علي‌رغم اينكه اخيرا در ايالات متحده مجوز ورود ETF به بازار رمز ارزها صادر شد، اما سرمايه‌گذاران با درصد كمي از سرمايه خود به اين بازار ورود كرده‌اند.
اين كارشناس بازارهاي مالي، سرمايه‌گذاري در بازارهايي كه شناور نيستند و با مشكل نقد شوندگي مواجه هستند را نيز سرمايه‌گذاري نا‌امن دانست و افزود، بازارسرمايه از حيث نقد شوندگي با ريسك پايين همراه است و بنابراين بهترين گزينه‌ سرمايه‌گذاري در تمام دنيا است.
او در پايان گفت‌وگو، بازارسرمايه را با همه فراز و نشيب‌ها، پيشتاز ساير بازارها دانست و در آينده نيز براي شاخص بورس رشد مناسبي را پيش‌بيني كرد.

ارسال نظر