كاهش 4 روزه استعلامات گمركي
مدت زمان پاسخگويي به استعلامات گمركي از سوي سازمانهاي همجوار از ۱۱ به ۷ روز كاهش يافت. زمان پاسخگويي به استعلامات گمرك يكي از راهكارهاي كاهش ايستايي كالا در مبادي ورودي كشور محسوب ميشود، اما در ماههاي اخير شاهد افزايش زمان استعلامات از سوي سازمانهاي همجوار بوديم كه اين امر مشكلات بسياري را براي ترخيص كالا به وجود آورده بود.
مدت زمان پاسخگويي به استعلامات گمركي از سوي سازمانهاي همجوار از ۱۱ به ۷ روز كاهش يافت. زمان پاسخگويي به استعلامات گمرك يكي از راهكارهاي كاهش ايستايي كالا در مبادي ورودي كشور محسوب ميشود، اما در ماههاي اخير شاهد افزايش زمان استعلامات از سوي سازمانهاي همجوار بوديم كه اين امر مشكلات بسياري را براي ترخيص كالا به وجود آورده بود. حال در آخرين گزارش گمرك اعلام كرد كه ميانگين زمان پاسخگويي ۴ سازمان همجوار به استعلامات گمركي در دو ماهه اخير نسبت به سال گذشته و ابتداي سال جاري از ۱۱ روز به ۷ روز كاهش يافته است. به گزارش گمرك، ميانگين پاسخگويي به استعلامات گمركي از سوي ۴ «سازمان استاندارد»، «دامپزشكي»، «غذا و دارو» و «حفظ نباتات» ۱۱ روز بوده كه اين مدت در آخرين گزارشگيري مربوط به آبان و آذر ماه ۱۴۰۲ به ۶.۸۲ روز كاهش نشان ميدهد. ارزيابيهاي صورت گرفته در خصوص جزييات كاهش مدت زمان پاسخگويي ۴ سازمان همجوار به استعلامات گمركي در يكسال اخير آمده؛ در گزارشگيري اول كه آذر ماه ۱۴۰۱ لغايت ارديبهشت ماه ۱۴۰۲ انجام گرفت، متوسط زمان پاسخگويي «سازمان استاندارد» به استعلامات گمركي ۱۶.۶۸ روز، «سازمان دامپزشكي» ۱۳.۴۳ روز، «سازمان غذا و دارو» ۸.۵۲ روز و «سازمان حفظ و نباتات» ۵.۵۱ روز بوده كه اين زمان در گزارشگيري مربوط به آبان و آذرماه سال جاري در خصوص سازمانهاي فوقالذكر به ترتيب به ۱۱.۱۶ روز، ۶.۸۹ روز، ۵.۴۰ روز و ۳.۸۱ روز رسيد. اين گزارش حاكي است، رصد و پايش مستمر مدت زمان پاسخگويي به استعلامات گمركي با هدف بهبود و كاهش زمان پاسخگويي از برنامههاي مهم گمرك است كه در اجراي ماده (۱۲) قانون امور گمركي به منظور تسهيل و تسريع انجام تشريفات گمركي و جلوگيري از تحميل هزينههاي مضاعف ناشي از معطلي كالاهاي اظهارشده، انجام ميشود.