حذف تدريجي مصرف گازویيل در اروپا كليد خورد
قانونگذاران اروپا در نتيجه لابيگري حاميان اقليم با حذف عبارت «سوختهاي زيستي به عنوان سوختهاي خنثي از دياكسيد كربن» در مقررات جديد كاهش انتشار كربن توسط كاميونها، موافقت كردند؛ اتوبوسهاي شهري بايد تا سال ۲۰۳۵، ۱۰۰ درصد انتشار كربن خود را كاهش دهند.
قانونگذاران اروپا در نتيجه لابيگري حاميان اقليم با حذف عبارت «سوختهاي زيستي به عنوان سوختهاي خنثي از دياكسيد كربن» در مقررات جديد كاهش انتشار كربن توسط كاميونها، موافقت كردند؛ اتوبوسهاي شهري بايد تا سال ۲۰۳۵، ۱۰۰ درصد انتشار كربن خود را كاهش دهند.
به گزارش ايلنا به نقل از هفتهنامه بررسي تحولات بينالمللي انرژي و تغيير اقليم مديريت كل امور اوپك و روابط با مجامع انرژي، شورا و پارلمان اروپا موافقتنامه اوليه در مورد ضوابط جديد انتشار كربن را منتشر كردند كه طي آن خودروهاي سنگين بدون انتشار كربن، «خودروهايي فاقد موتور احتراق داخلي» يا «با انتشار كمتر از ۳ گرم دياكسيدكربن در هر تن - كيلومتر» تعريف شده است؛ اين مقررات براي اجراييشدن بايد به تصويب شورا و پارلمان اروپا برسد.
پيش از اين موافقتنامه، پارلمان اروپا «گاز زيستي (Biogas) سوختهاي زيستي يا سوختهاي مصنوعي» را به عنوان «سوختهاي دياكسيدكربن خنثي» طبقهبندي كرده بود، اقدامي كه منتقدان آن را به عنوان راهحلي براي ادامه سرمايهگذاري در كاميونهاي ديزلي كه بهطور بالقوه ميتوانند جذب و توسعه جايگزينهاي موتورهاي برقي - باتري و هيدروژني را كاهش دهد، مورد انتقاد قرار داده بودند.
مقررات تازه همچنين دامنه خودروهاي زير پوشش براي اهداف كاهش انتشار را گسترش داده تا كاميونهاي كوچكتر، اتوبوسهاي شهري، اتوبوسها و تريلرها را شامل شود. برآورد ميشود اين مقررات ۷ درصد ديگر از بازار خودروهاي سنگين اروپا را هدف قرار دهد.
در موافقتنامه جديد اهداف موجود اتحاديه اروپا براي كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي كاميونهاي سنگين تكرار شده است كه شامل كاهش ۴۵ درصدي انتشار دياكسيدكربن طي دوره ۲۰۳۴-۲۰۳۰ در مقايسه با سال پايه ۲۰۱۹ كاهش ۶۵ درصدي در سالهاي ۲۰۳۹-۲۰۳۵ و كاهش ۹۰ درصدي از سال ۲۰۴۰ است.
تريلرها و اتوبوسهاي شهري كه بهتازگي تحت محدوده مقررات گنجانده شدهاند، مشمول اهداف جداگانه خواهند بود. تريلرها موظف به كاهش ۷.۵ درصدي انتشار كربن طي سالهاي ۲۰۳۴-۲۰۳۰ هستند، در حالي كه اتوبوسهاي شهري بايد تا ۹۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ انتشار كربن خود را كاهش دهند.
افزون بر اين، اتحاديه اروپا تا سال ۲۰۲۵ مقرراتي را براي بهسازي يا تبديل خودروهاي معمولي به خودروهاي بدون انتشار در نظر خواهد گرفت. در اين مقررات معافيتهايي براي اتوبوسهاي بينشهري، خودروهاي ارتشي و پزشكي و ساير بخشهاي كوچك در نظر گرفته ميشود. با توجه به اينكه بخش حملونقل جادهاي مسوول بيش از ۲۵ درصد انتشار گازهاي گلخانهاي اتحاديه اروپا است و بزرگترين انتشاردهنده اين بخش پس از خودروهاي سواري، خودروهاي سنگين است، اين بخش به نقطه كانوني و اصلي براي اقدامهاي محيط زيستي تبديل شده است.
برآورد ميشود اهداف جديد اتحاديه اروپا منجر به اين خواهد شد كه حدود ۳۰ درصد از كاميونهاي فروختهشده در سال ۲۰۳۰ برقي يا هيدروژني باشند. پيش از اين، تحليلگران موسسه پالتس پيشبيني كرده بودند كه سهم كاميونهاي بدون انتشار (برق باتري يا سلول سوختي) به حدود ۱۸ درصد از ناوگان تا سال ۲۰۳۰ برسد. اين مقررات مصرف سوخت ديزل و بهتبع آن مصرف نفت را در اروپا بهشدت موثر خواهد كرد.