در شوراي شهر تهران تصويب شد

۱۰۰ هزار تومان؛ نرخ پايه عوارض طرح ترافيك 1403

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۱۸:۵۳
کد خبر: ۳۰۶۰۳۶

اعضاي شوراي شهر تهران ديروز لايحه شهرداري تهران در خصوص« تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر در سال ۱۴۰۳ » را تصويب كردند. محمدآخوندي رييس كميسيون بودجه شورا در تشريح اين لايحه گفت: اين لايحه در مورد عوارض طرح ترافيك براي سال آينده است كه بحث‌هاي مفصلي در كميسيون انجام شد و تصميم‌گيري در مورد عدد لايحه برعهده صحن شورا است.

اعضاي شوراي شهر تهران ديروز لايحه شهرداري تهران در خصوص« تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر در سال ۱۴۰۳ » را تصويب كردند. محمدآخوندي رييس كميسيون بودجه شورا در تشريح اين لايحه گفت: اين لايحه در مورد عوارض طرح ترافيك براي سال آينده است كه بحث‌هاي مفصلي در كميسيون انجام شد و تصميم‌گيري در مورد عدد لايحه برعهده صحن شورا است. وي ادامه داد: بر اساس پيشنهاد كميسيون مشترك حمل و نقل و بودجه شوراي شهر تهران گفته شد كه ورود يا تردد وسايل نقليه به محدوده طرح ترافيك منوط به پرداخت عوارض طرح ترافيك است كه عوارض تردد وسايل نقليه مجاز در هر روز برابر حاصل ضرب نرخ پايه عوارض به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در ضريب مربوط به محدوده طرح و ساعت تردد و ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه، يعني نرخ پايه پيشنهاد ما ۱۰۰ هزار تومان است اما سه ضريب دارد. عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه حلقه‌هاي طرح ترافيك و «ال‌اي زد» هر كدام ضريب مشخص دارند كه در فرمول قيد شده است، گفت: ضريب ساعت تردد نيز به ساعت اوج صبحگاهي، ساعت اوج عصرگاهي و ساعات غير اوج تقسيم‌بندي شده است و ضريب آلايندگي نيز مربوط به نوع معاينه فني است و اين‌بار براي خودروهاي برقي اين ضريب، صفر در نظر گرفته شده است. آخوندي ادامه داد: فقط دقت كنيد كه شهرداري ۷۳ هزار تومان پيشنهاد داده بود اما طرح ترافيك اولويت درآمدي براي شهرداري نيست و قرار است كه اين عوارض باز دارنده باشد و با مبلغ ۷۳ هزار تومان عملا شهروند را تشويق مي‌كنيم كه با خودروي شخصي وارد شود و اصلا هم بحث درآمدي نداريم و اميدواريم اساسا افزايش قيمت سبب شود كه كسي وارد طرح نشود و درآمد شهرداري صفر شود. ضمن تشريح ۱۱ ماده اين لايحه درباره ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه، توضيح داد: اين ضريب براي وسايل نقليه هيبريدي صفر، براي وسايل نقليه برقي صفر، براي وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني برتر تهران ۰.۸، براي وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني از مراكز معاينه فني تهران ۰.۹، براي وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني معتبر ۱ و براي وسايل نقليه با عمر بيش از ۲۰ سال ۱.۲ است. تشكري هاشمي رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز با تأييد جزييات اين لايحه گفت: بررسي خوبي صورت گرفته و همين لايحه به رأي گذاشته شود. مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران نيز در واكنش به اين لايحه در مورد معاينه فني غير از تهران گفت: بايد معاونت حمل و نقل شهرداري تهران با وزارت كشور هم فكري و صحبت كند تا اين مشكل حل شود چراكه ما مي‌دانيم در همين اطراف تهران مراكز معاينه فني وجود دارد كه شنيده‌ام خيلي راحت و بدون معاينه فني؛ برگه معاينه فني مي‌دهند كه در تهران هم تردد مي‌كنند اما در تهران بايد ضوابط خاص بگذارند كه بايد بر روي اين مساله فكري شود و براي تهران فقط اتومبيل‌هايي تردد كنند كه از تهران معاينه فني بگيرند. به گفته وي، البته در مورد مسافرهاي چند روزه در تهران اين بحث ديگري است. ضمن اينكه در مورد اتومبيل‌هاي سن بالا نيز ضريب تردد بايد پلكاني باشد؛ چراكه هنوز شرايط توليد خودرو در كشورمان خيلي عادي نيست و هنوز هم مافياي خودرو و خودروفروشي متأسفانه وجود دارد.

 

نفروختن طرح در روزهاي آلوده

محسن بيات معاون حقوقي معاونت حمل و نقل شهرداري تهران نيز با حضور در صحن شوراي شهر تهران با بيان اينكه افزايش نرخ طرح ترافيك براساس نرخ تورم سالانه اعلامي است، گفت: شهرداري تهران پيشنهاد افزايش ۳۵ درصدي به مبلغ ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان را داد، البته بازدارندگي ورود به محدوده طرح ترافيك بسيار مهم است اما با لحاظ كردن نرخ ۱۰۰ هزار توماني ماكسيمم نرخ عوارض ۱۸۰ هزار تومان مي‌شود يعني اگر راننده‌اي در پيك تردد كند و معاينه فني عادي داشته باشد نهايتا نرخ عوارض ۱۸۰ هزار تومان مي‌شود. وي با بيان اينكه بسياري از مراكز آموزشي و... در محدوده مركزي شهر هستند و ما درخواست‌هاي زيادي از تمام دستگاه‌هاي اجرايي و آموزشي داريم و اگر بخواهيم فقط براي مراكز آموزشي امتياز ويژه قائل شويم عادلانه نيست، گفت: يكي از مسائل مطرح شده نفروختن طرح در روزهاي آلوده بود اما دقت داشته باشيد كه نفروختن طرح ترافيك منجر به كاهش تردد نمي‌شود و فقط عامل بازدارنده است و با پليس مكاتبات زيادي داشتيم؛ اما درخواست‌شان اين است كه سرورهاي شناسايي در پليس مستقر شود و دقت داشته باشيد كه نفروختن طرح در روزهاي آلودگي به كاهش حضور كمك نمي‌كند. مهدي چمران رييس شوراي شهر با بيان اينكه پيشنهاد شده بود كه تفاهم نامه‌اي با قوه قضاييه و وزارت دادگستري منعقد شود كه طرح‌هاي ترافيك در تهاتر في مابين محسوب شود، گفت: اين پيشنهاد تأييد شد و پيشنهاد ارايه تخفيف به دستگاه‌ها نيز قانوني نيست و در مورد سواري‌هاي تك سرنشين هم بايد فكري بشود و در مورد افزايش تخفيف ساكنان محدوده طرح ترافيك نيز بگذاريد همين تخفيف ۵۰ درصد بماند چراكه اگر تخفيف افزايش يابد ترافيك خودروهاي خودشان افزايش مي‌يابد. بر اساس اين گزارش، لايحه «تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر در سال ۱۴۰۳» با حداكثر آراي اعضاي شورا با نرخ پايه ۱۰۰ هزار تومان تصويب شد.