5 افزايش ۳۰ درصدي ظرفيت پالايشي ايران با ساخت پتروپالايشگاه‌ها

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۰:۳۵:۲۵
کد خبر: ۳۰۶۴۷۸

معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با اشاره به برنامه‌هاي وزارت نفت براي ساخت پتروپالايشگاه‌ها در كشور گفت: با ساخت اين طرح‌ها، ظرفيت پالايشي كشور با افزايش ۳۰ درصدي از ۲.۳ ميليون بشكه به ۳ ميليون بشكه مي‌رسد.

معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با اشاره به برنامه‌هاي وزارت نفت براي ساخت پتروپالايشگاه‌ها در كشور گفت: با ساخت اين طرح‌ها، ظرفيت پالايشي كشور با افزايش ۳۰ درصدي از ۲.۳ ميليون بشكه به ۳ ميليون بشكه مي‌رسد.
هوشنگ فلاحتيان با بيان اينكه در عرصه احداث پتروپالايشگاه‌هاي جديد در زماني با قانون حمايت از سرمايه‌گذاري مردمي در پايين‌دست صنعت نفت و گاز در مجلس شوراي اسلامي روبرو بوديم، گفت: پس از ابلاغ اين قانون حدود يك ميليون و ۴۸۰ هزار بشكه ظرفيت پتروپالايشگاهي جديد مبتني بر قانون تعريف شد. وي ادامه داد: مجوزهاي لازم در اين زمينه نيز صادر شده و با اقدام‌هايي كه در دولت سيزدهم انجام شد، اميدواريم در آينده‌اي نزديك تنفس خوراك پتروپالايشگاه‌ها تنفيذ شود.
معاون وزير نفت با اشاره به اينكه همه موارد مانند صدور موافقت‌نامه اصولي و تنفس خوراك اين پتروپالايشگاه‌ها به انجام خواهد رسيد، افزود: البته طرح‌هاي پتروپالايشگاهي كه در سال‌هاي گذشته تعريف شده بود، منتظر تنفس خوراك نبودند. 
فلاحتيان تأكيد كرد: افزون بر مجوزهايي كه در گذشته براي ساخت پتروپالايشگاه‌ها صادر شده بود، هم‌اكنون يك پتروپالايشگاه ۳۰۰ هزار بشكه‌اي در منطقه جاسك در حال ساخت است كه پيشرفت مناسبي دارد.
وي با بيان اينكه پتروپالايشگاه شهيد سليماني نيز به ظرفيت ۳۰۰ هزار بشكه در بندرعباس ساخته خواهد شد، گفت: كارهاي مقدماتي براي ساخت اين پتروپالايشگاه آغاز شده و به زودي شاهد شروع فعاليت‌هاي اجرايي آن خواهيم بود.
طبق اعلام وزارت نفت، معاون برنامه‌ريزي وزير نفت ادامه داد: همچنين پالايشگاه مهر خليج فارس به ظرفيت ۱۲۰ هزار بشكه و پيشرفت بيش از ۶۰ درصد در مجاورت پالايشگاه ستاره خليج فارس در حال ساخت است و اميدواريم تا دو سال آينده اين پتروپالايشگاه عملياتي شود.
فلاحتيان افزود: در كنار آن پتروپالايشگاه آديش جنوبي و پتروپالايشگاه پيشگامان در مجموع به ظرفيت ۱۲۰ هزار بشكه در روز در سيراف در حال ساخت است. وي با اشاره به اينكه افزون بر اين ظرفيت‌ها چه در قالب حمايت از سرمايه‌گذاري مردمي در صنايع پايين‌دست نفت و گاز و چه خارج از اين قانون، همچنين براي ساخت ميني‌ريفاينري‌ها يا همان پالايشگاه‌هاي كوچك‌مقياس در مناطق متعدد مجوز صادر شده است، گفت: اميدواريم در سال‌هاي آينده ميني‌ريفاينري‌ها، پالايشگاه‌هاي متوسط و پالايشگاه بزرگ را در افق سال ۱۴۰۶ يا ۱۴۰۷ به بهره‌برداري برسانيم.
معاون برنامه‌ريزي وزير نفت تأكيد كرد: رويكرد و هدف وزارت نفت در دولت سيزدهم اين است كه ظرفيت پالايشي كشور را از ظرفيت كنوني ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه در روز به بالاي ۳ ميليون بشكه در روز برساند.
فلاحتيان با اشاره به اينكه افزايش ظرفيت پالايشي در كشور، پيشگيري از خام‌فروشي را محقق مي‌كند، اظهار كرد: ساخت پتروپالايشگاه‌ها حركتي است كه مي‌توانيم به‌واسطه آن نفت خام و گاز طبيعي را در زنجيره‌ ارزش قرار دهيم و ثروت جديد ايجاد كنيم و سرانجام يك حركت اقتصادي براي اقتصاد كلان كشور انجام خواهد شد.

ارسال نظر