تعيين دوباره عوارض ساختماني بر اساس «خيابان انقلاب»
![تعيين دوباره عوارض ساختماني بر اساس «خيابان انقلاب»](/files/fa/news/1402/11/25/15381_103.jpg)
اعضاي شوراي شهر تهران با افزايش حداكثر تا ۱۹ درصد نرخ عوارض ساختماني در سال آينده بر اساس فرمول دريافت اين عوارض در سال جاري موافقت كردند. به گزارش «تعادل»، اعضاي شوراي شهر تهران در سال گذشته، عوارض ساختماني در پايتخت براي سال ۱۴۰۲ را در مناطق بالاي خيابان انقلاب (مناطق شمالي تهران) ۳۰ درصد و براي مناطق پايين اين خيابان (مناطق جنوبي پايتخت) ۲۵ درصد افزايش دادند.
گروه راه و شهرسازي|
اعضاي شوراي شهر تهران با افزايش حداكثر تا ۱۹ درصد نرخ عوارض ساختماني در سال آينده بر اساس فرمول دريافت اين عوارض در سال جاري موافقت كردند. به گزارش «تعادل»، اعضاي شوراي شهر تهران در سال گذشته، عوارض ساختماني در پايتخت براي سال ۱۴۰۲ را در مناطق بالاي خيابان انقلاب (مناطق شمالي تهران) ۳۰ درصد و براي مناطق پايين اين خيابان (مناطق جنوبي پايتخت) ۲۵ درصد افزايش دادند. به اين ترتيب، از سال جاري، بنيان تفاوت نرخ عوارض شهري در بالا و پايين خيابان انقلاب پايهگذاري شد. در لايحه شهرداري براي سال 1403 پيشنهاد افزايش 26 درصدي عوارض شهرسازي مطرح شد اما در نهايت اعضاي شوراي شهر اين عدد را به 19 درصد كاهش دادند. بر اساس اين گزارش، اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه ديروز شوراي شهر ادامه بررسي لايحه «عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرحهاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي و ارزش معاملاتي موضوع تبصره ۱۱ ماده 100 قانون شهرداري تهران براي اجرا در سال ۱۴۰۳ » را بررسي و تصويب كردند. مهدي عباسي، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران گفت: رويكرد به گونهاي است كه فرآيند صدور پروانه را به سمتي ببريم كه در اين فرآيندها، هم سادهسازي و هم تفسيرپذيري حل و فصل شود و شهروند محوري در صدور پروانه محقق شود. پس جداول به يك جدول تبديل شد كه ملاك عمل هستند و فرمولها سبكتر شد و مبنا اين شد كه تراكمها با ضرايب در جدول ملاك عمل باشد و پروانههاي شهرسازي براساس طرح تفصيلي باشد. وي با بيان اينكه رويكرد شورا در تغييرات اين بود كه حداقل تغييرات نسبت به سال قبل داشته باشد تا چالشي براي قيمت مسكن نباشد، ادامه داد: البته عدهاي دوست دارند به لحاظ رواني وزن تصويب عوارض را به قيمت مسكن ارتباط دهند و به همين دليل ما در مورد بررسي عوارض در حوزه نظارت فني قيمت عوارض را نسبت به سال گذشته تغيير نداديم، چرا كه نظارت فني حوزه رصد تخلفات ساختماني را پيگيري ميكند و فرد متخلف بايد جريمه بدهد. وي با بيان اينكه ما در كميسيون فرمولها را دست نبرديم و تغييراتي نداشت، گفت: البته ميشد اين فرمولها را سادهتر كرد، اما احساس كرديم براي شهرداري به لحاظ فرصتهاي درآمدي مشكلاتي ايجاد كند؛ البته قابليت سادهسازي دارد. عباسي درباره بافت فرسوده نيز با بيان اينكه تخفيف ۵۰ درصد براي بافت فرسوده بالاي محور انقلاب و پايين محور انقلاب نيز ۱۰۰ درصد تخفيف در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: در مورد پاركينگها هم يك كسري پاركينگ محاسبه ميشود و يك نگراني هست كه در مورد پايان كار چه كنند كه بايد بعداً تصميم بگيريم. مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران نيز درباره اين لايحه گفت: آنچه كه كميسيون شهرسازي ارايه كرد اين بود كه افزايش در حد معقول داشته باشيم تا ايجاد بحران در قيمتهاي مسكن ايجاد نشود و هر چه ميشود اين افزايش كمتر و پايينتر باشد و همچنين فرمول محاسبه عوارض بايد سادهتر و روانتر باشد تا افراد بتوانند خودشان محاسبه كنند و فرمولها نبايد قابل تفسير باشد و خلاصه سليقهاي نباشد تا هر كسي براساس سليقه خود محاسبه نكند.
هياهوي افزايش قيمت عوارض شهرسازي
حميد صارمي معاون شهرسازي شوراي شهر تهران نيز در دفاع از لايحه پيشنهادي شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه چند موضوع وجود دارد كه واجد نوآوري و كمك به مديريت شهري براي افزايش كيفيت زندگي است، گفت: سياست شهرداري بر افزايش حداقلي عوارض است و مقرر شده كه افزايش عوارض بيشتر از نرخ تورم مسكن نباشد و تورم مسكن ۸۰ درصد بود اما رقم پيشنهادي ما ۲۶ درصد بوده است و وقتي ميگويم ۲۶ درصد يعني در ۹منطقه، قيمت عوارض متري ۲۶ هزار تومان يا حتي ۵۰ هزار تومان افزوده ميشود يعني اين هياهوي افزايش قيمت عوارض درست نيست. وي با بيان اينكه در عوارض ساختماني در مقايسه با بسياري از كلانشهرهاي ايران قيمت بسيار پايينتر است، اظهار كرد: يكي از نگرانيها براي تعاونيهاي مسكن بود؛ اما دقت داشته باشيد كه تعاونيها ۲۰درصد تخفيف دارند و حتي از آنجايي كه سفر آموزشي ۲۸ درصد سفرها است، سعي داريم تخفيفهايي را براي اساتيد دانشگاه بالاي ۱۰ سال فعاليت تا يك شعاعي از دانشگاه در نظر بگیريم.صارمي با تأكيد بر اينكه توجه به معماري سبز ۱۰ درصد تخفيف دارد، گفت: اميدوارم اعضاي شوراي شهر با ۲۶ درصد افزايش نرخ عوارض موافقت كنند كه نهايتا در برخي مناطق ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رشد داشته باشد، دقت داشته باشيد كه رفتار قيمتي مسكن منتظر ما نميماند و سال ديگر بيشتر هم رشد ميكند.
لزوم ممانعت از اثرات رواني
افزايش عوارض
مهدي چمران در ادامه صحبتهاي معاون شهردار تهران با بيان اينكه بايد عادلانه پيش برويم و نبايد از اين سمت ساختمان يا آن سمت ساختمان بيفتيم، گفت: نرخ عوارض ساختماني حداكثر يك يا دو درصد كل يك ساختمان ميشود و بايد همه اين مسائل را در نظر گرفته و افزايش اندك داشته باشيم كه پيشنهاد جديد مطرح شد و رأيگيري ميكنيم، ولي تاكيد ميكنم كه تاثيرات رواني را بايد جلويش را گرفت چراكه روي زندگي مردم تاثير ميگذارد و ميخواهيم تأثيرات حداقلي و مثبت باشد. وي با تأكيد بر اينكه بايد افزايش نرخ عوارض از نرخ افزايش حقوقها كمتر باشد، اظهار كرد: ما به گران شدن سيمان و ميلگرد كار نداريم و براساس كمترين افزايش نرخها كه مربوط به حقوق است اين نرخ عوارض را لحاظ ميكنيم و اين پيام را ميدهيم كه از عوارض نميخواهيم درآمدهاي شهرداري را تأمين كنيم. وي با بيان اينكه كليات اين است كه ما عوارض را اينجا تصويب كنيم و عين همان افزايش عوارض دريافت شود نه بيشتر و نه كمتر، افزود: حتي ميتوانيم وزن اين عوارض را در نظر بگيريم مثلا در شمال خط انقلاب ۵۰ هزار تومان و جنوب خط انقلاب ۴۰ هزار تومان افزايش داشته باشيم و بايد كليات و حداكثر افزايش نرخ عوارض تصويب شود و بعد روي جزييات بحث كنيم.چمران گفت: پيشنهاد افزايش ۱۹ درصد نرخ عوارض شهرسازي است كه حداكثر است و بيشتر از آن بايد سيستم قفل شود كه پيشنهاد كميسيون شهرسازي هم هست و بايد اين حداكثر در فرمولها و سيستم شهرسازي بنشيند و دقت داشته باشيد كه سيستم بگونهاي تنظيم ميشود كه در هر نقطهاي از تهران فقط ۱۹ درصد افزايش نرخ عوارض داشته باشيم نه بيشتر و نه كمتر! در مورد جزييات لايحه هم بايد در جلسات بعدي تصميمگيري كنيم و پيشنهاد من اين است كه در بافت اداري و تجاري هم اين افزايش حداكثر تا ۱۹ درصد لحاظ شود. بر اساس اين گزارش، اعضاي شوراي شهر تهران لايحه عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرحهاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي و ارزش معاملاتي موضوع تبصره ۱۱ ماده 100 قانون شهرداري تهران براي اجرا در سال ۱۴۰۳ را تصويب كردند و اعضاي شوراي شهر با افزايش ۱۹ درصد نرخ عوارض ساختماني موافقت كردند.
نرخ پارك حاشيهاي براي سال آينده هم
تعيين شد
در رويدادي ديگر، اعضاي شوراي شهر تهران نرخ پارك حاشيهاي در تهران براي سال آينده را تصويب كردند. بر اساس لايحه شهرداري تهران، نرخ حق توقف حاشيهاي وسايل نقليه در معابر مجاز، بر اساس مدت زمان پارك براي خودروهاي سواري و وانت به ازاي نيم ساعت تا دو ساعت اول 3 هزار تومان و براي بعد از دو ساعت به ازاي هر نيم ساعت ۳۹۰۰ تومان و براي ميني بوس و كاميونت هم به ازاي نيم ساعت تا دو ساعت اول ۶۱۰۰ تومان و بعد از دو ساعت ۷۵۰۰ تومان پيش بيني شده است. در اين رابطه، جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران اعلام كرد: در جدولي كه به تصويب شوراي ترافيك تهران رسيده، معابر به 4 رده الف، ب، پ و ج تعيين شد كه هر كدام يك ضريب دارند مثلا كسي كه در معبر درجه ج توقف ميكند بايد ۱.۲ برابر نرخ كرايه بدهد و ردهبندي معابر براساس مصوبه شوراي ترافيك تهران است و شورا اين ردهبندي را مشخص ميكند و البته هر شش ماه يكبار قابليت بازنگري در رده بنديهاي خيابان وجود دارد.تشكري هاشمي با بيان اينكه نرخ حق توقف بايد به صورت هوشمند و ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» و پرداخت الكترونيك شهرداري تهران پرداخت شود و پرداخت نقدي يا در ساير سامانههاي شهرداري ممنوع است، گفت: براي كساني كه حساب «تهران من» خود را شارژ نگه ميدارند ۱۰ درصد تخفيف داده ميشود، همچنين براساس اجراي قانون درآمد پايدار چنانچه، افراد ظرف ۱۰ روز نسبت به پرداخت مبلغ اقدام نكنند، ماهانه دو درصد به اين مبلغ پارك اضافه خواهد شد و ماكسيمم تا ۲۴ درصد به اين عدد در طول يكسال اضافه ميشود. وي تأكيد كرد: دقت داشته باشيد كه بهاي خدمات رافع اعمال قانون توسط پليس راهور نيست و اگر افراد بعد از ۱۰ روز نرخ خدمات پارك حاشيهاي را پرداخت نكنند علاوه بر اينكه ماهانه 2 درصد به مبلغ عوارض اضافه ميشود، توسط پليس نيز جريمه ميشوند چراكه عدم پرداخت عوارض هم به منزله ارتكاب تخلف توقف ممنوع است و هم پليس ميتواند اعمال قانون را انجام دهد. عضو شوراي شهر تهران گفت: در اين لايحه بهاي خدمات حق توقف پارك حاشيهاي براي وسايل نقليه با پلاك معلولان و جانباران با پلاك مخصوص در محلههاي مجاز تعرفه رايگان خواهد بود. بر اساس اين گزارش، اعضاي شوراي شهر تهران به لايحه تعيين نرخ حق توقف پارك حاشيهاي در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ رأي مثبت دادند.
![](/files/fa/adv/60331_191.gif)