آغاز توليد گاز طبيعي قبرس تا ۲ سال آينده

۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۰۱:۲۱:۴۵
کد خبر: ۳۰۶۶۵۰

قبرس مي‌تواند توليد اولين گاز طبيعي خود را تا سال ۲۰۲۶ آغاز كند و قصد دارد در پروژه كابل برق پرقدرت كه شرق مديترانه را به قاره اروپا متصل مي‌كند، مشاركت كند.

قبرس مي‌تواند توليد اولين گاز طبيعي خود را تا سال ۲۰۲۶ آغاز كند و قصد دارد در پروژه كابل برق پرقدرت كه شرق مديترانه را به قاره اروپا متصل مي‌كند، مشاركت كند.
به گزارش ايسنا، توليد گاز و اتصال به بازارهاي برق در خارج از كشور، مي‌تواند اوضاع را براي اين جزيره و ساير كشورهاي جنوب اروپا كه در پي حمله روسيه به اوكراين، مايلند خود را از وابستگي به گاز مسكو رها كنند، تغيير دهد. جورج پاپاناستاسيو وزير بازرگاني، صنعت و انرژي قبرس به رويترز گفت: قبرس اولين اكتشاف گازي فراساحلي خود را در سال ۲۰۱۱ گزارش كرد، اما يكي از اكتشافات جديدتر در سال ۲۰۲۲ كه با مشاركت شركت اِني ايتاليا و توتال انرژي فرانسه انجام شده است، احتمالا ابتدا توسعه خواهد يافت.
پاپاناستاسيو در اين مصاحبه گفت: انتظار ما با توجه به برنامه توسعه و توليدي كه شركت اِني به زودي پيشنهاد خواهد كرد، سال ۲۰۲۶ يا اوايل سال ۲۰۲۷ است. اين پروژه كه با نام كرونوس شناخته مي‌شود، حدود ۲.۵ تريليون فوت مكعب گاز دارد و هنگامي كه به مرحله بهره‌برداري برسد، گاز استخراج شده احتمالا به تاسيسات «زهر» اِني در مصر كه در فاصله ۷۰ كيلومتري است، تحويل داده مي‌شود. پاپاناستاسيو كه۴۰ سال سابقه در صنعت انرژي دارد، گفت: ما در آنجا كشفي داريم كه مي‌تواند به سرعت توسعه يابد. از سال ۲۰۰۷، قبرس مجوزهاي اكتشاف براي اكثر ۱۳ بلوك اكتشافي فراساحلي در اطراف جنوب اين جزيره صادر كرده است. قبرس، گاز طبيعي را در پنج چاه در سه بلوك يافت كه ۱۷ تا ۱۸ تريليون متر مكعب تخمين زده مي‌شود و بيش از مصرف سالانه اروپاست. پاپاناستاسيو گفت: شركت‌هاي انرژي براي بهره‌برداري از يك يا دو بلوك بدون مجوز، ابراز علاقه كرده‌اند و بحث‌ها در حال انجام است. اكتشاف گازي بالقوه ديگر شامل آفروديت است كه حدود ۳.۵ تريليون فوت مكعب گاز دارد. توسعه اين ميدان پس از اينكه كنسرسيومي به رياست شركت شورون، در سال ميلادي گذشته، يك طرح تغيير يافته را ارايه كرد، متوقف شد. 

ارسال نظر