صادرات گاز ايران به عراق افزايش مي‌يابد

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۰۱:۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۰۶۷۱۳

سفير ايران در بغداد اعلام كرد كه صادرات گاز ايران به عراق در مرحله پيش رو افزايش خواهد يافت. محمدكاظم آل‌صادق، سفير ايران در بغداد، ديروز جمعه از توافق تهران با بغداد براي تامين 40 تا 50 ميليون متر مكعب گاز در روز را تاييد كرد .وي تصريح كرد: با تكميل دوره تعمير و نگهداري خطوط لوله انتقال گاز ايران به عراق جريان صادرات گاز به مقادير معمول مورد توافق بازخواهد گشت.

سفير ايران در بغداد اعلام كرد كه صادرات گاز ايران به عراق در مرحله پيش رو افزايش خواهد يافت. محمدكاظم آل‌صادق، سفير ايران در بغداد، ديروز جمعه از توافق تهران با بغداد براي تامين 40 تا 50 ميليون متر مكعب گاز در روز را تاييد كرد .وي تصريح كرد: با تكميل دوره تعمير و نگهداري خطوط لوله انتقال گاز ايران به عراق جريان صادرات گاز به مقادير معمول مورد توافق بازخواهد گشت. آل صادق به خبرگزاري دولتي عراق (واع) گفت: ايران هميشه از عراق در موضوع انرژي حمايت مي‌كند و خدمات خود را چه از طريق صادرات گاز و چه از طريق صادرات مستقيم برق ارايه مي‌كند. وي افزود: در مقطع اخير به دليل عمليات تعمير و نگهداري سالانه خطوط لوله گاز مورد استفاده براي صادرات به عراق در خاك ايران، جريان انتقال گاز به عراق با كاهش مواجه بود، اما به‌طور كامل قطع نشد و در حال بازگشت به حالت عادي قبلي خود است. سفير ايران تاكيد كرد: تهران و بغداد درباره صادرات 40 تا 50 ميليون متر مكعب گاز به عراق به منظور بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي اين كشور توافق كرده‌اند و ايراني‌ها در اين زمينه تلاش خود را به كار بسته‌اند و ما تأكيد مي‌كنيم كه تابستان آينده شاهد افزايش جريان گاز به عراق خواهيم بود. به گفته زياد علي فاضل، وزير برق عراق ميانگين توليد برق در عراق ۲۶ هزار مگاوات است، اما به‌طور موقت به دليل تعميراتي در خطوط لوله انتقال گاز از ايران به عراق طي يك ماه گذشته تاكنون ميانگين توليد برق به ۱۶ هزار مگاوات رسيده است.
كشور ايران در حالت معمول بدون هيچ مشكلي گاز را با نرخ روزانه ۴۰ ميليون فوت مكعب به عراق صادر مي‌كند، در حالي كه كل نياز روزانه عراقي‌ها به گاز به ۵۵ ميليون فوت مكعب مي‌رسد.  نبيل المرسومي، استاد اقتصاد دانشگاه المعقل بصره درباره نياز فعلي عراق به گاز تاكيد كرد: نياز عراق به گاز بسيار بيشتر از مقدار توليد در اين كشور است. عراق سالانه حدود ۳ ميليارد فوت مكعب استاندارد گاز توليد مي‌كند كه نيمي از آن به شكل گاز همراه سوزانده مي‌شود و روي حدود ۱.۶ ميليون فوت مكعب استاندارد آن سرمايه‌گذاري مي‌شود، در شرايطي كه عراق حدودا به ۴۰ ميليون متر مكعب گاز در روز نياز دارد.

ارسال نظر