يارانه‌هاي سوخت در ژاپن تمديد مي‌شود

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۰۱:۱۸:۰۷
کد خبر: ۳۰۶۷۱۵

دولت ژاپن و مقامات حزب حاكم در بحبوحه فشار سياسي و اقتصاد ضعيف، در نظر دارند يارانه‌هاي سوخت را پس از ماه مه، تمديد كنند.

دولت ژاپن و مقامات حزب حاكم در بحبوحه فشار سياسي و اقتصاد ضعيف، در نظر دارند يارانه‌هاي سوخت را پس از ماه مه، تمديد كنند.
به گزارش ايسنا، داده‌هايي كه پنج شنبه گذشته منتشر شد، نشان داد اقتصاد ژاپن به‌طور غيرمنتظره در پايان سال ميلادي گذشته، دچار ركود شد و عنوان سومين اقتصاد بزرگ جهان را به آلمان واگذار كرد. بازگشت اين كشور به ركود، ضعف مصرف خصوصي در بحبوحه استمرار تورم را برجسته كرد.
دولت ژاپن در ژانويه سال ۲۰۲۲، به منظور محدود كردن قيمت‌هاي داخلي بنزين، كروسن و سوخت‌هاي ديگر، پرداخت يارانه به عمده فروشان انرژي را آغاز كرد و اين يارانه‌ها را چندين بار به عنوان بخشي از بسته‌هاي مالي خود براي مقابله با افزايش هزينه‌هاي زندگي، تمديد كرده است.
به گفته منابع متعدد حزبي و دولتي آگاه، قانونگذاران حزب حاكم ليبرال دموكرات و شريك ائتلافي اين حزب، در بحبوحه فشار سياسي عليه دولت فوميو كيشيدا، نخست وزير ژاپن به دليل رسوايي بودجه، خواستار تمديد بيشتر يارانه‌ها هستند.
كيشيدا در اكتبر، از تمديد اين برنامه تا پايان آوريل به همراه اقدام ديگري براي كمك به هزينه‌هاي برق و گاز خبر داد. برآورد دولت نشان داده است تاثير اين يارانه‌ها، تورم كلي مصرف‌كننده را در مدت چهار ماه از ژانويه، حدود ۱.۰ درصد كاهش خواهد داد. هيات حسابرسي ژاپن اعلام كرده است كه تاكنون بيش از ۶.۲ تريليون ين (۴۱ ميليارد دلار) براي برنامه يارانه سوخت، هزينه شده است.
به گفته منابع حزبي، برخي از افراد در حزب حاكم ليبرال دموكرات مي‌گويند اختصاص يارانه به سوخت‌هاي فسيلي، با اهداف گذار انرژي دولت، مغايرت دارد و خواهان شفاف‌سازي درباره زمان پايان اين برنامه هستند.
بر اساس گزارش رويترز، يك منبع دولتي گفت يارانه‌ها، حداقل تا تابستان امسال، قابل تمديد است و افزود: در پاييز كه تقاضا براي برق كاهش مي‌يابد، بهترين زمان براي پايان دادن به اين برنامه است.
شونيچي سوزوكي، وزير دارايي ژاپن، در جلسه جمعه پارلمان گفت: هيچ چيزي در خصوص پايان پرداخت يارانه‌ها، تصميم‌گيري نشده است و دولت پس از آوريل، با در نظر گرفتن قيمت انرژي، درباره اين سياست تصميم‌گيري خواهد كرد.

ارسال نظر