يك توليد كننده: دولت صنايعي را كه مي‌توانند ناترازي انرژي را حل كنند، ناديده مي‌گيرد

چرا دولت پاسخ توليدكنندگان را نمي‌دهد؟

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۰۲:۱۷:۳۱
کد خبر: ۳۰۶۷۴۲

تعادل | جرا دولت از صنايعي كه مي‌توانند به حل مشكل ناترازي انرژي كمك كنند، غفلت مي‌كند؟ محمود عزيزيان رييس هيات‌مديره اين انجمن مي‌گويد: بلوك سيماني اتوكلاو شده مزيت‌هاي زيادي دارد كه از جمله آنها مي‌توان به سبك بودن آن نسبت به ساير بلوك‌هاي توليد شده اشاره كرد. به‌طوري كه اين بلوك‌ها 36 درصد از بلوك‌هاي سفالي سبك‌تر هستند. از سوي ديگر استفاده از اين بلوك‌ها باعث مي‌شود در ساختمان‌ها 11 تا 13 درصد كاهش مصرف فولاد را داشته باشيم.
عزيزيا ن كه در يك همايش خبري صحبت مي‌كرد، عنوان كرد: متاسفانه در كشور ما برخي سياست‌ها باعث شده صنايعي كه مزيت دارند رشد كافي و مناسب نداشته باشند ولي در دنيا به اين نوع محصولات اهميت زيادي داده مي‌شود و به عنوان محصول سبز از آنها ياد مي‌كنند. جالب اينكه در توليد بلوك‌هاي اتوكلاو شده آب بسيار كمتري نسبت به ساير محصولات استفاده مي‌شود. او بيان كرد: هدف اين انجمن كمك به ساخت استاندارد مسكن است و در اين مسير نگاه بسيار جدي به بهينه كردن مصرف انرژي و همچنين حفاظت از جان و مال مردم را داريم. به دليل همين مزيت‌ها، از دولت تقاضا داريم بيش از پيش حمايت از اين نوع محصولات را در نظر داشته باشد تا شرايط مصرف انرژي و كيفيت مصالح ساختماني افزايش قابل قبولي داشته باشد. به گزارش تعادل، به گفته اين مقام اجرايي، يكي ديگر از مزاياي بسيار مهم بلوك‌هاي اتوكلاو شده كنترل مصرف انرژي در ساختمان است و در شرايطي كه با ناترازي مصرف انرژي در كشور مواجه هستيم بنابراين استفاده از آنها كمك مهمي در كنترل اين سرمايه ملي خواهد داشت. طبق تحقيقات بعمل آمده كه توسط مراجع ذي صلاح تاييد شده است، اين نوع بلوك‌ها توانايي كاهش مصرف انرژي كشور تا 8 درصد را دارند و در ساختمان‌ها نيز سهم 40 تا 50 درصدي دارند. البته در ساختمان محصولات ديگر مانند پنجره، كف و غيره نيز در كاهش مصرف انرژي موثرهستند اما همانطور كه اشاره شد اين نوع بلوك‌هاي مي‌توانند نقش بسيار مهمي در كنترل مصرف انرژي داشته باشند. در كشور ما 50 درصد مصرف گاز در بخش خانگي است. اگر ما بتوانيم 10 درصد اين ميزان را كاهش دهيم حدود 12 ميليارد متر مكعب صرفه جويي انرژي اتفاق خواهد افتاد. بنابراين بلوك‌ها اتوكلاو شده در كاهش قيمت تمام شده ساختمان موثر هستند.
رييس هيات‌مديره اين انجمن تاكيد كرد: دارا بودن عايق صوتي كه مانع عبور صدا از ديوار مي‌شود. يكي ديگر از مزاياي مهم بلوك اتوكلاو شده مقاومت آن در برابر زلزله تا 8 ريشتر است. بايد گفت در ساخت بلوك‌هاي اتوكلاو شده از ضايعات صنايع ديگر نيز استفاده مي‌شود. بنابراين آنها به محيط زيست نيز كمك خواهند كرد؛ چرا كه قابل بازيافت نيز هستند. در مقابل حرارت نيز بلوك‌هاي AAC  بسيار مقاوم هستند و مي‌توانند حرارت بالا را تا 6 ساعت پس از حريق تحمل كنند. به همين دليل است كه در ساخت ساختمان جديد پلاسكو از اين نوع بلوك استفاده زيادي شده است. اما اين توليدكننده با بيان اينكه دولت حاضر نيست از اين محصول در پروژه‌هاي ملي خود استفاده كند، گفت: به منظور مساعدت و همراهي دولت در اين موضوع، در چند ماه اخير، سه بار به دفتر مخبر معاون اول رييسي نامه زده‌ايم، اماهيچ پاسخي دريافت نكرده‌ايم و متاسفانه كسي پاسخگوي ما نيست. 
اين توليد‌كننده همچنين بااشاره به اينكه تا سال 1397 حجم صادرات بسيار خوبي در اين حوزه داشتند، گفت: اين محصولات به كشورهايي مانند «عراق، عمان، كويت» و ساير كشورهاي همسايه صادر مي‌شد اما متاسفانه در حال حاضرصادرات ما هم بنا به برخي دلايل مانند تحريم و مشكلات مبادلات ارزي و غيره كاهش داشته است. البته چنانچه اشاره شد با توجه به پتانسيل‌هاي موجود ما در بازار داخلي مي‌توانيم توليدات بيشتري داشته باشيم و در حال حاضر براي ساخت مسكن ملي استفاده از 20 درصد اين بلوك‌ها محقق شده توان افزايش آن را نيز داريم.
در ادامه سُهمي، ديگر عضو اين انجمن عنوان مي‌كند كه دولت طي يك بخشنامه خواستار كلاس‌بندي مصرف انرژي در كشور شده و اعلام كرده از سال 1402 عملياتي خواهد شد. در همين حال دولت بخشي كه هزينه به مردم تحميل مي‌كند را اجرايي كرده ولي به بخشي كه سازندگان مسكن، سازمان نظام مهندسي، شهرداري‌ها و غيره را موظف مي‌كند كه از مصالح ساختماني استاندارد استفاده كنند توجه زيادي نداشته است. بنابراين براي بهبود فضاي ساخت و ساز ما به حمايت بيشتر دولت نيازمند هستيم. او در خصوص فراگيري استفاده از اين نوع مصالح در ساختمان‌هاي كشور مي‌افزايد: با همه مزايا، متاسفانه در كشور ما حدود 5 تا 6 درصد ساختمان‌ها از اين نوع بلوك استفاده مي‌كنند كه اين اتفاق عوامل مختلفي داشته كه يكي از آنها ناشناخته بودن آن است. 

ارسال نظر