بدقولي ۲۰ ساله هنديها؛ ۷۰ درصد ظرفيت بندر چابهار خالي ماند
دبير انجمن كشتيراني اظهار كرد: ايران با بدقوليهاي بسياري در طول بيش از 20 سال گذشته از سوي هنديها مواجه بوده كه شايد موضوعات سياسي هم در اين امر دخيل بودند.
دبير انجمن كشتيراني اظهار كرد: ايران با بدقوليهاي بسياري در طول بيش از 20 سال گذشته از سوي هنديها مواجه بوده كه شايد موضوعات سياسي هم در اين امر دخيل بودند. به گزارش ايلنا، پس از سه سال تاخير در امضاي قرارداد بلندمدت با هنديها براي اپراتوري بندر شهيد بهشتي چابهار، مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان تاريخ جديدي را براي امضاي قرارداد اعلام كرده و گفته هفتم اسفند ماه (روز چابهار) اين قرارداد امضا خواهد شد. البته پيش از اين هم تاريخهايي براي امضاي قرارداد با اپراتور هندي اعلام شده بود اما هنديها دعوت ايران قبول نكردند و بر سر ميز قرارداد نيامدند. در اين باره مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به ايلنا گفته بود كه «از شهريور ماه براي وزير بنادر و كشتيراني هند دعوتنامه ارسال كرديم اما در هند كنفرانس چابهار برگزار شد و هنديها قصد داشتند كه اين قرارداد در هند منعقد شود اما تاكيد ما امضاي قرارداد در چابهار است به همين دليل تاخيراتي ايجاد شد و اخيرا دعوتنامه جديدي ارسال كرديم.» حالا تاريخ دعوتنامه جديد اسفندماه است كه وزير راه و شهرسازي هم اعلام كرده است كه اين قرارداد سرانجام در اين تاريخ به امضا ميرسد. مسعود پلمه، دبير انجمن شركتهاي كشتيراني در گفتوگو با ايلنا درباره علت تاريخ سه ساله انعقاد قرارداد بلندمدت و 10 ساله با اپراتور هندي در بندر شهيد بهشتي چابهار اظهار داشت: بايد توجه داشت كه سرمايهگذار هندي منافع خود را در نظر ميگيرد نه سرمايهگذاري در محيطي كه فعاليت و رقابت بخش خصوصي در آن محيط تحت تاثير برخي از تصميمات قرار ميگيرد. موضوع دوم اين است كه در حال حاضر بندر چابهار به دلايلي از جمله بار يكسره از اين بندر و همچنين عدم ارتباط ريلي، جذاب نيست و اينها حلقههاي مفقوده زنجيرهاي هستند كه يك سرمايهگذار آنها را براي بازگشت سرمايه مورد توجه قرار ميدهد. حال اينكه ايران با بدقوليهاي بسياري در طول بيش از 20 سال گذشته از سوي هنديها مواجه بوده كه شايد موضوعات سياسي هم در اين امر دخيل بودند. وي در پاسخ به اينكه در حال حاضر چه ظرفيت از بندر شهيد بهشتي چابهار فعال است و آيا اپراتور هندي در اين بندر موظف به جذب بار و بازاريابي براي اين بندر است، گفت: در حال حاضر حداكثر از 30 درصد ظرفيت بندر شهيد بهشتي استفاده ميشود. دبير انجمن شركتهاي كشتيراني ادامه داد: در بسياري از بنادر دنيا كه در مديريت بخش خصوصي قراردارند و دولت صرفا ناظر و سياستگذار بر عمليات اجرا است، اپراتور به دليل اينكه فعاليت خود را افزايش دهد و سرمايهگذاري را متنوع كند بهطور قطع نسبت به بازاريابي اقدام ميكند چراكه با علميات بازاريابي حفظ و بقاي كار خود در ان بندر را تضمين ميكند.