«تعادل» گزارش مي‌دهد

صنايع بهانه‌اي براي عدم ذخيره‌سازي گاز ندارند

۱۴۰۲/۱۲/۰۱ - ۰۱:۳۹:۲۱
کد خبر: ۳۰۶۸۶۰
صنايع بهانه‌اي براي عدم ذخيره‌سازي گاز ندارند

زيرساخت تدارك ديده شده توسط دولت سيزدهم در جهت ذخيره‌سازي گاز صنايع، يكي از مهم‌ترين و كليدي‌ترين راهكارهاي پيش‌روي صنايع در جهت جلوگيري از عدم‌النفع قطعي گاز و تداوم رشد خود و درآمدزايي بيشينه از طريق ذخيره گاز با قيمت پايين و فروش محصول با قيمت بالا است.

گلناز پرتوي مهر|
زيرساخت تدارك ديده شده توسط دولت سيزدهم در جهت ذخيره‌سازي گاز صنايع، يكي از مهم‌ترين و كليدي‌ترين راهكارهاي پيش‌روي صنايع در جهت جلوگيري از عدم‌النفع قطعي گاز و تداوم رشد خود و درآمدزايي بيشينه از طريق ذخيره گاز با قيمت پايين و فروش محصول با قيمت بالا است.  به گزارش خبرنگار«تعادل»، اين موضوع مهم از ابتداي سال جاري به صنايع اعلام شده است و اگر صنايع نسبت به ايجاد مخازن ذخيره‌سازي گاز موردنياز خود اهمال كنند يا نسبت به اين اقدام ديرتر عمل كرده باشند؛ كليه ضررها و مشكلات مربوطه در قطعي گاز در زمستان نيز بر عهده خود صنايع است. زيرا راهكاري كاملا اقتصادي در اختيار صنايع قرار داده شده است تا علاوه بر تحقق رشد اقتصادي بيشينه، به يك سود بسيار بالا و جذاب در جهت اين سرمايه‌گذاري دست پيدا كنند. مشاركت صنايع در ذخيره‌سازي گاز براي استفاده در فصول سرد سال مي‌تواند مزيت‌هاي بي‌شماري براي صنايع و كشور به صورت همزمان به دنبال داشته باشد. دولت ابتداي امسال آيين نامه ذخيره‌سازي گاز توسط صنايع را اعلام كرد. مشوق‌هايي در اين زمينه در نظر گرفته شده است. يكي از مشوق‌هاي مهم در زمينه تخفيف گازي بزرگ دولت به صنايع است. گاز تحويلي به صنايع در جهت ذخيره‌سازي گاز معادل تعرفه گاز طبيعي براي مصارف معمول آنها است. نظرات آلبرت بغزيان، كارشناس اقتصادي را در ادامه مي‌خوانيد.
بغزيان با اشاره به اين موضوع كه ذخيره‌سازي گاز نيازمند تكنولوژي خاصي است و نياز به سرمايه‌گذاري هم دارد، تصريح كرد: ذخيره‌سازي گاز روشي متداول است كه در كشورهاي مختلف براي ذخيره گاز در ماه‌هاي سرد سال مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در كشور ما نيز اين روش وجود دارد و دولت تا حدي به اين كار مبادرت كرده است. وي ادامه داد: دولت امكان اينكه به صورت كامل ذخيره‌سازي گاز را انجام دهد و تمام نياز كشور به گاز را در دوازده ماه سال برطرف كند، ندارد. به همين دليل نياز است كه صنايع خودشان نيز در اين زمينه فعال شوند و به ذخيره‌سازي گاز بپردازند. به اين ترتيب، مي‌توانند از قطع گازشان در فصول سرد سال جلوگيري كنند و ضمن بهره مندي از سودهاي سرشار از محل فروش محصولات به اقتصاد كشور نيز كمك كنند.  اين كارشناس اقتصادي توضيح داد: متاسفانه رويه‌اي در كشور متداول شده و آن هم اين است كه صنايع تا حد زيادي به دولت وابسته هستند. صنايع نمي‌خواهند در اموري مانند ذخيره‌سازي گاز مشاركت كنند. آنها توقع دارند گاز را درب كارخانه تحويل بگيرند و تمامي مسووليت‌ها بر دوش دولت باشد. وي ادامه داد: در كشورهاي مختلف اين طور متداول است كه صنايع مسووليت رفع نياز خود را به گاز در فصول سرد سال برعهده مي‌گيرند. لازم است صنايع كشور ما نيز به اين سمت حركت كنند و فعالانه در رفع نيازهاي‌شان مشاركت داشته باشند. بغزيان در خصوص مشوق‌هايي همچون ارايه گاز به صنايع با قيمت تخفيفي و كميته براي ذخيره‌سازي، اعطاي گاز به صنايع در محل ذخيره‌سازي، امكان انتخاب نوع ذخيره‌سازي توسط صنايع و... خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد، شرايط خوبي براي ذخيره‌سازي گاز توسط صنايع تدارك ديده شده است و با توجه به اين زيرساخت‌ها و مشوق‌ها عذري براي عدم ذخيره‌سازي گاز باقي نمي‌ماند.  اين كارشناس اقتصادي توضيح داد: زيرساخت‌هاي مربوط به ذخيره‌سازي گاز را مي‌توان طي چند ماه ايجاد و براي ذخيره‌سازي از آنها استفاده كرد. با توجه به مشوق‌هايي كه دولت براي ذخيره‌سازي گاز توسط صنايع ايجاد كرده است، به نظر مي‌رسد، مانعي در اين زمينه وجود ندارد و صنايع بايد به فكر ذخيره‌سازي گاز براي ماه‌هاي سرد سال باشند. وي در پايان تأكيد كرد: با توجه به اينكه دولت زيرساخت‌هاي لازم را براي ذخيره‌سازي تدارك ديده است، اگر صنايع به فكر ذخيره‌سازي گاز نباشند، خودشان مقصر اصلي قطع گاز در ماه‌هاي اوج مصرف خواهند بود و دولت تقصيري در اين ارتباط نخواهد داشت.

ارسال نظر