معضل كار بي‌ارزش

۱۴۰۲/۱۲/۰۲ - ۰۰:۲۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۶۹۴۳
معضل كار  بي‌ارزش

قبل از اسكناس، مردم با سكه طلا، نقره و مس معامله مي‌كردند. امروز بسياري از افراد پول‌هاي خود را به سكه طلا و نقره يا شمش طلا و نقره تبديل مي‌كنند. در واقع مردم دارند اسكناس و كارت‌هاي بانكي را كنار مي‌گذارند و به زمان اميركبير برمي‌گردند.

جمشيد عدالتيان

قبل از اسكناس، مردم با سكه طلا، نقره و مس معامله مي‌كردند. امروز بسياري از افراد پول‌هاي خود را به سكه طلا و نقره يا شمش طلا و نقره تبديل مي‌كنند. در واقع مردم دارند اسكناس و كارت‌هاي بانكي را كنار مي‌گذارند و به زمان اميركبير برمي‌گردند. لازم است يك اصلاح ساختار اقتصادي در كشور اتفاق بيفتد تا مساله تورم حل شود وگرنه وضعيت همين‌طور ادامه پيدا مي‌كند مشكلات اقتصادي روي هم انباشته و به دولت آقاي رييسي منتقل شده‌اند، اگر اصلاح اقتصادي انجام نشود، دولت بعدي هم با انباشتي از مشكلات اقتصادي مواجه خواهد بود كه آثار اين مشكلات بر ساير حوزه‌ها نيز منتقل مي‌شود. در واقع مشكلات اقتصادي باعث شده تا رسيدگي به مشكلات ساير حوزه‌ها به تعويق بيفتد. به‌طور مثال موضوعات مهمي همچون محيط زيست، آب و امنيت غذايي بايد جدي گرفته شود نه آنكه بگوييم از اين ستون به آن ستون فرج است. مشكلات اقتصادي از زمان دولت آقاي هاشمي شروع و روز به روز حادتر شد. زمان دولت آقاي احمدي‌نژاد هيچ كس متوجه نشد ۶۰۰ ميليارد دلار درآمد نفتي چه شد؟ در زمان دولت روحاني شاهد تحولات ديگري بوديم. در واقع هيچ دولتي به حل اساسي مشكلات اقتصادي نپرداخت و صرفا گذران دوره كرد بنابراين هيچ كدام از زيرساخت‌هاي اقتصادي درست نشد.
نتيجه ادامه اوضاع با شرايط كنوني اين خواهد بود كه اگر طبق آمارها ۲۰ ميليون نفر امروز زير خط فقر هستند در دولت بعدي اين آمار به ۳۰ ميليون نفر خواهد رسيد. طبق آمارها ۵ ميليون بچه مدرسه نمي‌روند، ۵ ميليون نفر معتاد هستند، مشكل كمبود آب هر سال بدتر از سال گذشته مي‌شود. در كشورهاي توسعه‌يافته در هر مرحله كاري هم كه باشيد مشكل اقتصادي و معيشتي نداريد و از اعتبارات مرسوم دولتي نيز استفاده مي‌كنيد. در كشور ما حتي در سمت‌هاي بالا تحت عنوان استاد دانشگاه هم نمي‌توانيد با حقوق فعلي زندگي كنيد؛ يعني استادي كه ۳۰ سال درس خوانده و ۲۵ سال سابقه دارد چگونه با ۲۲ ميليون زندگي‌اش را بچرخاند؟ اين وضعيت باعث مي‌شود نخبگان از جامعه بروند و افراد معمولي هم انگيزه‌اي براي كار كردن ندارند. اين وضعيت باعث بي‌انگيزگي براي كار مي‌شود. كنترل تورم در اقتصاد بايد صورت بگيرد تا از اين بحران عبور كنيم. بايد يك سياست انقباضي در اقتصاد توسط دولت اتخاذ شود و از نشر اسكناس بدون پشتوانه خودداري كنند تا اقتصاد به چرخه واقعي خود برگردد.

ارسال نظر