مشكل ايرلاين‌ها به روايت مديرعامل «هما»

۱۴۰۲/۱۲/۰۲ - ۰۱:۲۶:۴۵
کد خبر: ۳۰۶۹۷۳

شمس‌الدين فرزادي‌پور، مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) بر موضوع عدم تعادل عرضه و تقاضا در بليط‌هاي هواپيمايي و تأثير مستقيم آن بر قيمت بليط‌ها تاكيد كرد و گفت: هركجا كه عرضه با تقاضا همخواني ندارد، اين مشكلات وجود دارد

شمس‌الدين فرزادي‌پور، مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) بر موضوع عدم تعادل عرضه و تقاضا در بليط‌هاي هواپيمايي و تأثير مستقيم آن بر قيمت بليط‌ها تاكيد كرد و گفت: هركجا كه عرضه با تقاضا همخواني ندارد، اين مشكلات وجود دارد. راهكار هم فقط اين است كه عرضه و تقاضا را متعادل كرد و در حقيقت متناسب با تقاضا، عرضه را افزايش داد؛ تقاضا كه بالا مي‌رود، چنانچه عرضه متناسب نباشد، طبيعتاً منجر به صف و افزايش قيمت مي‌شود.  مديرعامل هواپيمايي ايران‌اير ادامه داد: بخشي از صنعت هوانوردي، توسط بخش خصوصي سرمايه‌گذاري مي‌شود و طبيعتاً براساس ميزان سرمايه‌گذاري خود، انتظار سود دارد؛ چنانچه سود مورد نظر محقق شود، سرمايه‌گذاري و به دنبال آن صنعت هم توسعه پيدا خواهد كرد اما اگر سود مورد انتظار، محقق نشود، مدتي كجدار و مريض طي مسير خواهند و سپس بعد از مدتي ممكن است از صنعت خارج هم شود.  وي تصريح كرد: البته مشكل فعلي ما بحث سرمايه‌گذاري نيست؛ مشكل محدوديت‌هايي است كه براي كشور ما ايجاد شده است. بررسي كنيم كه طي ٢٠ سال اخير، چند فروند هواپيماي نو يا مناسب توانسته‌ايم بصورت مستقيم از شركت‌هاي بويينگ و ايرباس تهيه كنيم؟ تعداد آنها به انگشتان دست هم نمي‌رسد. طي چند سال اخير، سه فروند هواپيماي تقريباً نو (حدود دو تا دو نيم سال) توانستيم از شركت ايرباس خريداري كنيم؛ فلذا تخصيص منابع، مشكل ما نيست؛ مشكل اصلي ما اين است كه محصولات بازار بصورت مستقيم به ما فروخته نمي‌شود؛ وگرنه اعتقاد همه ما بر اين است كه صنعت هوانوردي كشور، كشش و ظرفيت‌ تهيه آن را دارد.  فرزادي‌پور ادامه‌ داد: در حال حاضر ميزان نياز كشور به هواپيما با موجودي‌مان فاصله قابل توجهي دارد. ٢ الي ٢.۵ برابر بايستي افزايش پيدا كند؛ اما بايد ديد آيا در اختيارمان قرار خواهد گرفت يا خير. به نظر بنده مشكلي در تامين سرمايه داشته باشيم. مشكل اين است كه نمي‌توانيم متناسب با نياز، خريد انجام دهيم.