ادامه اختلالات حمل و نقل درياي سرخ تا پايان ۲۰۲۴
غول كشتيراني مرسك هشدار داد حمل و نقل كانتينري در درياي سرخ ممكن است در نيمه دوم امسال، همچنان اختلال داشته باشد. به گزارش ايسنا، اين شركت دانماركي با توجه به استفاده كشتيها از مسير طولانيتر دماغه اميد نيك به جاي ورود به آبهاي خطرناك درياي سرخ، تاخيرها در حمل و نقل را پيش بيني كرده است.
چارلز فان در استين، مدير امريكاي شمالي مرسك در بيانيهاي گفت: خود را براي ادامه وضعيت درياي سرخ در نيمه دوم سال ۲۰۲۴ آماده كنيد و زمان ترانزيت طولانيتري را در برنامهريزي زنجيره تامين، در نظر داشته باشيد. مرسك ناچار شده است ظرفيت اضافه كند تا زمان ترانزيت بيشتر بسياري از كشتيهاي خود را جبران كند و به برخي از غولهاي خرده فروشي هشدار داده است كه اين هزينههاي اضافي را به آنها منتقل خواهد كرد. اختلالات در حمل و نقل در درياي سرخ و طولاني شدن مدت زمان ترانزيت محمولههاي نفت، از قيمت نفت خام حمايت كرده است. همچنين جريان تجارت نفت را تغيير داده است، بهطوري كه اروپا، نفت بيشتري از منابع نزديكتر خريداري ميكند و تقاضاي قوي اين منطقه، باعث افزايش قيمت نفت نيجريه شده است. تحليلگران شركت مشاوره FGE روز جمعه در يادداشتي نوشتند: هر چند توازن نفت جهاني، در فوريه و مارس طولانيتر ميشود، تغيير مسير كشتيها از درياي سرخ، عرضه در بازار را محدود نگه ميدارد زيرا نفت بيشتري در كشتيها و نفت كمتري در خشكي وجود دارد. حداكثر ۱.۶ ميليون بشكه در روز نفت اكنون ناچار است مسير طولاني را طي كند تا از درياي سرخ اجتناب كند. نيروهاي يمن از نوامبر گذشته، در حمايت از مردم فلسطين در جنگ غزه، كشتيهاي مرتبط با رژيم صهيونيستي و همچنين امريكا و انگليس را در درياي سرخ، هدف حمله قرار دادهاند. در نتيجه، دهها شركت كشتيراني براي اجتناب از وقايع امنيتي درياي سرخ، يك مسير ۴۰۰۰ مايلي دور آفريقا را دور ميزنند كه هزينهها و مدت سفر آنها را به ميزان قابل توجهي، افزايش داده است.
بر اساس گزارش اويل پرايس، پيش بيني مرسك درست است. اين وضعيت همچنان بر بازار نفت در نيمه دوم سال ۲۰۲۴ تاثير خواهد گذاشت.