زمستان ديرهنگام و تنور داغ شايعات

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - ۰۱:۳۹:۰۲
کد خبر: ۳۰۷۵۴۱
زمستان ديرهنگام و تنور داغ شايعات

اين روزها با توجه به بارش‌هايي كه در اكثر استان‌هاي كشور ادامه‌دار است و باعث بروز اختلالاتي در راه‌هاي ارتباطي بين شهرها و روستاها شده و ميزان سرماي هوا نسبت به دو ماه گذشته زمستان اندكي افزايش پيدا كرده است تنور شايعات هم در اين زمينه داغ شده از بي‌سابقه‌ترين سرماي اسفند ماه گرفته تا ادامه‌دار بودن آن در فروردين ۱۴۰۳. مساله اينجاست كه اين شايعات تا چه اندازه مبناي علمي دارند و به واقعيت نزديك هستند.

اين روزها با توجه به بارش‌هايي كه در اكثر استان‌هاي كشور ادامه‌دار است و باعث بروز اختلالاتي در راه‌هاي ارتباطي بين شهرها و روستاها شده و ميزان سرماي هوا نسبت به دو ماه گذشته زمستان اندكي افزايش پيدا كرده است تنور شايعات هم در اين زمينه داغ شده از بي‌سابقه‌ترين سرماي اسفند ماه گرفته تا ادامه‌دار بودن آن در فروردين ۱۴۰۳. مساله اينجاست كه اين شايعات تا چه اندازه مبناي علمي دارند و به واقعيت نزديك هستند. اينكه بر خلاف انتظار‌ها دي و بهمن امسال بارش‌هاي زيادي اتفاق نيفتاد و سرماي هوا هم چندان آزار‌دهنده نبود حالا با آمدن اين موج سرما از سيبري اين طور به نظر مي‌رسد كه قرار است اين وضعيت حالا حالاها ادامه داشته باشد. بنا بر اخبار منتشر شده طي روزهاي گذشته در برخي از استان‌ها از جمله كرمان، اراك، همدان و... راه‌هاي ارتباطي بيش از ۱۰۰ روستا قطع شده و در اين بين نيروهاي هلال احمر و راهداري در حال تلاش براي بازگشايي اين راه‌ها هستند. البته اگر قرار باشد اين‌بارش‌ها را با بارش‌هاي اسفند ماه سال گذشته مقايسه كنيم قطعا وضعيت كمي وخيم‌تر به نظر مي‌رسد اما به گفته رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي هوا سردتر از اسفندهاي مشابه شده اما اينكه بگوييم سرماي بي‌سابقه‌اي آغاز شده و ادامه خواهد داشت، اشتباه است. اما شايد نكته قابل توجه در اين بين تعطيلي مدارس و إدارات در برخي شهرهاست كه البته با در نظر گرفتن مديريت مصرف گاز اتفاق افتاده و ربطي به سرماي بي‌سابقه ندارد. به هر حال كمبود گاز در كشور يكي از مشكلاتي است كه نمي‌توان آن را انكار كرد و در همين روزهاي سرد هم بارها و بارها مسوولان از مردم خواسته‌اند كه در مصرف گاز صرفه جويي كنند چرا كه استفاده بيش از حد گاز در كلان‌شهرها باعث مي‌شود كه گاز به شهرهاي كوچك‌تر نرسد و مردم براي تامين گرمايش خود با مشكل مواجه شوند. به هر حال با اينكه سرماي هواي اين روزها بي‌سابقه نيست اما با توجه به كمبود گاز مي‌تواند باعث بروز مشكلاتي شود به همين خاطر استفاده بهينه از گاز بايد در دستور كار تمامي افراد قرار بگيرد.

 

پاسخ به سوالات متداول

اما اين سرما باعث ايجاد سوالاتي براي اكثر مردم شده است سوالاتي از اين دست كه آيا اين سرما يك هفته‌اي ادامه‌دار خواهد بود؟ اين روزها سرماي بي‌سابقه‌اي در جريان است؟ تا نوروز همين جريان هوا ادامه‌دار خواهد بود؟

در پاسخ به اين سوالات، احد وظيفه، رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي مي‌گويد: هوا سردتر از اسفندهاي مشابه شده اما اينكه بگوييم سرماي بي‌سابقه‌اي آغاز شده و ادامه خواهد داشت، اشتباه است.

وظيفه ادامه مي‌دهد: اگر ميانگين 4۰-3۰ سال اخير را درنظر بگيريم، سرما طي مدت مشابه در اسفندهاي گذشته نيم درجه نسبت به شرايط بلندمدت سردتر بوده است. البته اين شرايط ميانگين كشور محسوب مي‌شود، مثلا در برخي از مناطق كشور از جمله خراسان و استان‌هاي شمالي سردتر از بقيه نقاط بوده‌اند و سرماي آنها افزايش بيشتري نسبت به گذشته داشته است .او با تاكيد بر اينكه از ابتداي هفته گذشته تا امروز به‌طور متوسط هوا نسبت به نرمال هميشگي سردتر بوده است، اظهار مي‌كند: انتهاي اين هفته هم سرما همچنان ادامه خواهد داشت و بر اساس پيش‌بيني‌ها اين سرما تا اواسط هفته آينده هم ادامه‌دار خواهد بود.

رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي درباره اينكه گفته شده سرماي بي‌سابقه‌اي در اسفند امسال مورد انتظار است، ‌توضيح مي‌دهد: به دو دليل اين شايعه سرماي بي‌سابقه شكل گرفته است. يكي اينكه چون دي و بهمن با بي‌هنجاري مثبت دما مواجه بوديم، به اين معنا كه هواي خيلي سردي نداشتيم يعني شايد در برخي مقاطع سرمايي بود اما درهرحال به نسبت، هواي خيلي سردي را تجربه نكرديم و همين باعث شده برخي‌ها اين سرما را خيلي عجيب و بي‌سابقه تفسير كنند. از طرفي چون اين سرما پايدار و تقريبا طولاني شده، اين تصور را پيش آورده كه بي‌سابقه بوده است.

او ادامه مي‌دهد: اگر بخواهيم براساس متوسط كشوري حرف بزنيم، اين روزها ۳ تا ۶ درجه زير نرم، هواي سرد را در كل كشور تجربه كرده‌ايم. به گفته وظيفه توده هواي سرد پرنفوذي كه از مناطق شمالي آمده همچنان پايدار است كه احتمالا تا هفته سوم اسفند ادامه خواهد داشت اما به تدريج با روند افزايشي دما روبرو خواهيم شد.

او درباره روزهاي آينده و آخر هفته نيز مي‌گويد: پنجشنبه، جمعه و شنبه نيز در برخي از نقاط كشور از جمله پايتخت، مناطق مركزي و نيمه شرقي كشور سرما و كاهش دماي زياد تا منفي چهار و پنج درجه را پيش‌بيني مي‌كنيم.

گفتني است كه سازمان هواشناسي با صدور هشدار نارنجي‌رنگ اعلام كرده كه بارش برف، باران، وزش باد شديد موقت، ماندگاري هواي سرد، كولاك برف و مه پنج‌شنبه (۱۰ اسفند) در شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوي، خراسان جنوبي و ارتفاعات استان‌هاي سمنان، خراسان شمالي، كرمان و يزد پيش‌بيني مي‌شود.

ارسال نظر