امكان توليد انبوه قطار ملي فراهم شد
معاون حمل و نقل شهرداري تهران در مورد آخرين جزييات ساخت قطار ملي مترو توضيحاتي ارايه كرد و گفت: ورود ۳ تا ۵ رام قطار ملي به متروي تهران در صورت تأمين اعتبارات خواهد بود.
معاون حمل و نقل شهرداري تهران در مورد آخرين جزييات ساخت قطار ملي مترو توضيحاتي ارايه كرد و گفت: ورود ۳ تا ۵ رام قطار ملي به متروي تهران در صورت تأمين اعتبارات خواهد بود. محسن هرمزي در گفتوگو با ايسنا، در مورد آخرين وضعيت توليد انبوه قطار ملي مترو در تهران، گفت: نيمه دوم امسال، با اخذ مجوز رسمي از مراجع بينالمللي معتبر، شرايط براي توليد انبوه قطار ملي مترو كه عمق داخليسازي آن ۸۵ درصد است، فراهم شد كه در فرآيند طراحي و ساخت نخستين نمونه قطار ملي مترو، ۲۵ شركت دانش بنيان همكاري داشتند. به گفته معاون حمل و نقل شهرداري تهران، در واقع هم افزايي توان علمي و اجرايي شركتهاي دانش بنيان و ارگانهاي مرتبط با صنايع داخلي، يكبار ديگر اين واقعيت را متبلور ساخت كه ميتوان با تكيه بر توانمندي نيروهاي ايراني، كارهاي بزرگ، سخت و پيچيده را به سرانجام رساند. اين پروژه نيز محصول همراهي نهادهاي مخالفي از جمله نهاد علمي و فناوري رياستجمهوري، صندوق نوآوري و شكوفايي، جهاد دانشگاهي، مپنا لوكوموتيو و شركت واگنسازي تهران بود كه خوشبختانه زحماتشان با موفقيت به بار نشست. مديرعامل شركت متروي تهران ادامه داد: براي تأمين منابع مالي لازم جهت اجرايي شدن قرارداد توليد ۱۱۳ دستگاه واگن مترو توسط شركت واگنسازي تهران، تخصيص بودجه از محل فروش حواله نفت به ميزان ۷۷ ميليون يورو مصوب شد كه بانك شهر بايد آن را كارسازي كند كه چنين روندي مستلزم مجوز ترك تشريفات است و بايد وزراي كشور، اقتصاد و دارايي و صنايع و معادن آن را امضاء و تأييد كنند، البته اين امر در حال انجام است و بعد از آن و با محقق شدن و قطعيت تأمين منابع مالي، خط توليد قطار ملي مترو متناظر با قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن راه ميافتد. وي در ادامه به فعاليتهاي جاري شركت واگنسازي تهران در زمينه توليد قطار ملي مترو و به موازات آن طي مراحل اداري براي اجرايي شدن قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن مترو اشاره كرد و افزود: در حال حاضر يك نمونه از قطار ملي به صورت كامل ساخته شده و براي سير آزمايشي در يكي از خطوط شبكه متروي تهران تا مسافت ۵۰ هزار كيلومتر آماده است. همچنين دو قطار ديگر از اين نمونه هم در حال ساخت است كه بدنه يكي از قطارها كامل و از اتاق رنگ نيز خارج شده است و مراحل ساخت بدنه قطارهاي دوم و سوم نيز در حال انجام است. هرمزي با بيان اينكه در صورت تأمين به موقع منابع مالي لازم، سال آينده ميتوان بين ۳ تا ۵ رام قطار از روي نمونه نخست قطار ملي ساخته شده را توليد و به ناوگان حمل و نقل ريلي پايتخت افزود، ادامه داد: در حقيقت به موازات قرارداد توليد واگن مترو از محل فاينانس خارجي با چينيها، توليد داخلي نيز با قوت دنبال ميشود تا جبران عقب ماندگي شبكه متروي پايتخت در زمينه تأمين ناوگان حمل و نقلي و پاسخگويي به نياز انباشته اين شبكه، هر چه سريعتر برطرف و جبران شود.