جزييات احداث پروژههاي تفريحي ورزشي در تهران
سخنگوي شهرداري تهران درباره همكاري شهرداري تهران با چينيها درخصوص ساخت پروژههاي تفريحي ورزشي در تهران توضيحاتي ارايه كرد.
سخنگوي شهرداري تهران درباره همكاري شهرداري تهران با چينيها درخصوص ساخت پروژههاي تفريحي ورزشي در تهران توضيحاتي ارايه كرد. عبدالمطهر محمدخاني، سخنگوي شهرداري تهران در گفتوگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه از سوي معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران اعلام شده بود كه قرار است ۴ پروژه بزرگ گردشگري و تفريحي ورزشي با همكاري چين در تهران احداث شود آيا اين كار باعثعدم رغبت سرمايهگذاري سرمايهگذار داخلي در پروژههاي شهري نميشود، گفت: درباره مراودات خارجي شهرداري تهران يك اصل كلي را بايد عرض كنم و آن اين است كه به عنوان مسوول بينالملل شهرداري تهران و فردي كه در همه اين مذاكراتي كه با چينيها و كشورهاي ديگر حضور داشته است، بايد بگويم كه سياست اصلي و جدي شهرداري تهران در همه بخشها در مراودات بينالمللي ما حفظ و تقويت بخش خصوصي داخلي است. وي ادامه داد: بحث ما اين است كه هر جا توافقي را انجام ميدهيم، انتقال تكنولوژي به بخش داخلي و در واقع ايجاد ظرفيت مشابه در داخل كشور را درنظر گرفتهايم. يعني اگر قرار است استاديومي ساخته شود كه اگرچه اين موضوعات هنوز در مرحله تفاهم است و به قرارداد نرسيده است، اما حتما در اين قرارداد طرف ايراني خواهد داشت و حتما طرف خارجي در قرارداد ملزم به انتقال تكنولوژي به طرف داخلي خواهد شد و در واقع با يك شيب مشخصي كه در قرارداد قيد ميشود، طرف داخلي اين توانمندي را پيدا ميكند كه خودش پروژههاي بعدي را انجام دهد. كمااينكه در سختترين و پيچيدهترين موضوع كه تكنولوژي واگن مترو است ما همين كار را انجام داديم يعني در توافق ۷۹۱ واگن، طرف خارجي موظف شده است تكنولوژي را به طرف داخلي منتقل كند در كنار آن نيز مسير واگن ملي را نيز همزمان با آن طي ميكنيم تا ظرفيت توليدداخل را نيز فراهم كنيم. سخنگوي شهرداري تهران تصريح كرد: سياست كلي ما در همه قراردادهايمان با طرف خارجي، انتقال تكنولوژي است و اگر انتقال تكنولوژي طرف خارجي نپذيرد و اگر طرف داخلي توانمند نشود و به عنوان ضلع سوم در كنار شهرداري و طرف خارجي قرار نگيرد، ما اصلا به سمت اين قراردادها نخواهيم رفت. يك موضوع مهم اينجا وجود دارد و آن اين است كه شهر تهران در ابعاد مختلف در ۱۰ سال گذشته دچارعدم توسعه است و يك عقبماندگي جدي دارد در حوزه حمل و نقل، در حوزه ساخت و ساز و در حوزه تفريحات و سرگرمي و حوزه ظرفيتهاي تجاري نيز به همينصورت است. به دليل اين عقبماندگيها و ترك فعلها اينقدر اين بازار گسترده است كه براي سرمايهگذار داخلي و خارجي همزمان ظرفيت وجود دارد. نمونه آن را در مورد حمل و نقل بارها اعلام كردهايم كه نياز ما به اتوبوس در تهران آنقدر زياد است كه هم بايد اتوبوس داخلي خريداري كنيم و هم اتوبوس خارجي. محمدخاني درباره سرانجام هلدينگ گردشگري شهرداري تهران و برنامههاي گردشگري شهرداري تهران در ايام نوروز گفت: شهرداري تهران هرساله ستاد استقبال از بهار و ستاد نوروز را دارد و همه شهرداريهاي مناطق درگير استقبال از نوروز و پذيرايي از گردشگران خواهند شد حال اگر اين موضوع گردشگري منتج به سازمان گردشگري شهرداري تهران يا هلدينگ گردشگري شود انشالله در هفتههاي آتي خبري در اين زمينه اعلام خواهد شد.