شهردار تهران اعلام كرد

احداث خط 8 مترو نيازمند ۸۰ همت

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - ۰۱:۱۸:۴۲
کد خبر: ۳۰۸۲۶۱

آغاز عمليات ساخت خط 8 متروي تهران توسط يك شركت ايراني و يك شركت چيني در حالي روز پنجشنبه گذشته آغاز شد كه به گفته عليرضا زاكاني، شهردار تهران ساخت و تكميل اين خط به 80 هزار ميليارد تومان اعتبار - تقريبا به اندازه بودجه سال جاري شهرداري تهران- نياز دارد.

گروه راه و شهرسازي|

آغاز عمليات ساخت خط 8 متروي تهران توسط يك شركت ايراني و يك شركت چيني در حالي روز پنجشنبه گذشته آغاز شد كه به گفته عليرضا زاكاني، شهردار تهران ساخت و تكميل اين خط به 80 هزار ميليارد تومان اعتبار - تقريبا به اندازه بودجه سال جاري شهرداري تهران- نياز دارد. به گزارش ايرنا، شهردار تهران روز پنجشنبه در حاشيه كلنگ‌زني خط 8 مترو در جمع خبرنگاران اظهار كرد: سال‌ جاري عمليات ساخت خطوط ۱۰ و 8 مترو تهران آغاز شده و در ماه‌هاي آتي نيز شاهد شروع عمليات ساخت خطوط ۹ و ۱۱ خواهيم بود. وي ادامه داد: با تكميل خطوط ۱۱ گانه مترو تهران تا سال ۱۴۱۰ و بدنبال افزايش قدرالسهم حمل‌ و نقل عمومي در رفت‌ وآمدهاي شهري پايتخت هستيم تا استفاده مردم از خودروهاي شخصي كاهش پيدا كند. زاكاني افزود: شيوه نويني از سرمايه‌گذاري در تكميل خط 8 مترو تهران در پيش گرفتيم كه مبتني بر آن تا 5 درصد از پيشرفت اوليه طرح هيچ هزينه‌اي از سوي شهرداري تهران به شركت ايراني چيلكو و شركت چيني نورينكو پرداخت نخواهد شد و پس از آن هزينه پروژه را از طريق تهاتر املاك تامين خواهيم كرد. وي تاكيد كرد: شروع عمليات اجرايي طرح خط 8 مترو تهران از منطقه مسعوديه نشان مي‌دهد اولويت قطعي مجموعه مديريت شهري توجه به مناطق جنوبي پايتخت است.

بر اساس اين گزارش، مراسم كلنگ‌زني خط 8 مترو تهران روزپنجشنبه در منطقه مسعوديه منطقه ۱۵ با حضور شهردار تهران و جمعي از مديران شهري برگزار شد. مسعود درستي، مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه نيز در حاشيه آيين آغاز احداث خط هشت مترو در جمع خبرنگاران اظهار كرد: شبكه مترو تهران با ۱۱ خط طراحي شده‌ و تا زماني كه اين ۱۱ خط به‌طور كامل زير بار ترافيك نرود، 7 خط فعلي نيز كارايي حداكثري خود را ندارند. وي ادامه داد: خط 8 مترو از منطقه ۱۵ و محله مسعوديه آغاز و با عبور از مركز شهر در ايستگاه تقاطعي سرسبز واقع در منطقه 8 شهرداري به اتمام مي‌رسد. به گفته وي، مطابق طراحي‌هاي صورت گرفته پيش‌بيني مي‌شود ايستگاه‌هاي ابتدايي اين خط تا چهار سال ديگر آماده شود و با تكميل اين خط حدود ۱۰ درصد از بار ترافيكي اين مناطق كاسته خواهد شد.

اثر تحريم‌ها روي توسعه زيرساخت‌ها

وي همچنين در رابطه با اتفاقات پيش آمده در خطوط مترو طي روزهاي گذشته نيز گفت: حوادث رخ داده در مترو تهران سابقه‌اي ۲۵ ساله دارد و امري كاملا طبيعي است، اما گاهي اين حوادث به دليل اثري كه بر روي بار ترافيكي مي‌گذارد پر رنگ مي‌شود. درستي تاكيد كرد: بايد بپذيريم در سال‌هاي گذشته به دليل تحريم در توسعه زيرساخت‌هاي مترو عقب افتاده‌ايم و آنگونه كه بايد به رام‌هاي قطار رسيدگي نشده و اورهالشان به تعويق افتاده‌ است همين موضوع يكي از عوامل اصلي حوادث در خطوط مترو تهران است. وي افزود: البته بخشي از اين حوادث نيز مانند آتش سوزي رخ داده در ايستگاه شوش جزو اتفاقات نادر و پيش‌بيني ناپذير است، بخشي ديگر از اتفاقات مربوط به طراحي قديمي واگن‌هاي دي سي است مانند قفل شدن ترمز يكي از قطارها در ايستگاه شهيد بهشتي، با اين وجود از تمامي شهروندان بابت اتفاقات رخ‌داده عذرخواهي مي‌كنم و اميدوارم ديگر شاهد رخ دادن اتفاقات اينچنيني نباشيم.

عبور خط ۸ مترو از ۱۱ منطقه پايتخت

در اين حال، محسن هرمزي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: خط ۸ مترو مي‌تواند سالانه ۳۰۰ ميليون مسافر را جابه‌جا كند و ۱۱ منطقه را پوشش مي‌دهد. به گزارش مهر، هرمزي در ايين آغاز عمليات اجرايي پروژه احداث خط ۸ مترو تهران بيان داشت: مطابق اسناد بالادستي برنامه‌اي ۲۰ ساله براي تكميل خطوط مترو در نظر گرفته شده بود، اما با همت مديريت شهري جديد به دنبال كاهش اين مسير هستيم و سال آينده بهار حمل‌ونقل شهر تهران است.

وي ادامه داد: خط ۸ مترو تهران با ۹ خط ديگر تلاقي دارد و پيش‌بيني مي‌شود سالانه ۳۰۰ ميليون مسافر را جابه‌جا كند و ۱۱ منطقه شهري را پوشش مي‌دهد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان بيان داشت: در تأمين مالي و پيشبرد اين پروژه شيوه جديدي را در مشاركت با بخش خصوصي، شركاي چيني و به ويژه شركت چيلكو، پيش گرفته‌ايم. ۲۵ سال قبل شركت چيلكو نخستين ايستگاه مترو تهران را ساخت و امروز نيز بنا است خط ۸ مترو با همراهي اين شركت تكميل شود.