در پنل بررسي فرصت‌هاي توسعه كسب‌وكار از طريق كارت‌خوان‌ها مطرح شد

شركت‌هاي تجارت الكترونيك‌، موتور تحول ديجيتال

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - ۰۱:۲۳:۵۱
کد خبر: ۳۰۸۲۶۷
شركت‌هاي تجارت الكترونيك‌، موتور تحول ديجيتال

فعالان حوزه تجارت الكترونيكي باور دارند با وجود گسترش روش‌هاي پرداخت، دستگاه‌هاي كارتخوان حداقل در ايران باقي خواهند ماند و ضرورت دارد كارتخوان‌هاي قديمي براي ارايه خدمات بهتر به مشتريان و صاحبان كسب‌وكارها، به‌روزرساني شوند.

فعالان حوزه تجارت الكترونيكي باور دارند با وجود گسترش روش‌هاي پرداخت، دستگاه‌هاي كارتخوان حداقل در ايران باقي خواهند ماند و ضرورت دارد كارتخوان‌هاي قديمي براي ارايه خدمات بهتر به مشتريان و صاحبان كسب‌وكارها، به‌روزرساني شوند. در پنل «بررسي فرصت‌هاي توسعه كسب‌وكار از طريق كارت‌خوان‌هاي بانكي» صادق فرامرزي، عضو هيات‌مديره فدراسيون مشاوران و مديريت ايران با مرور تاريخچه دستگاه‌هاي كارتخوان، تغييرات نسل جديد آنها را در مقايسه با گذشته تغييرات نرم‌افزاري دانست و گفت: ما در سال‌هاي اول شروع به كار در اين حوزه، هميشه انتظار تغييرات سخت‌افزاري داشتيم. مثلاً پرينتر دستگاه‌ها سريع‌تر شود يا برخي از ابزارهاي آنها تغيير كند. تغيير در حوزه اپليكيشن به سختي اتفاق مي‌افتاد و مدت زيادي طول مي‌كشيد. به گفته فرامرزي، در حالي كه ايده‌هاي جديد براي تكنولوژي دستگاه‌هاي كارتخوان هميشه وجود داشته، محدوديت‌ها عامل اصلي ناتواني در ايجاد تغيير بر روي دستگاه‌هاي كارتخوان بوده است. او در اين باره گفت: ما به دنبال راهكاري بوديم تا نقاط خدمت مختلف را در يك نقطه تجميع كنيم يا به اقتضاي نيازهاي مختلف كاربران، نرم‌افزارهاي مربوط به آنها را روي يك دستگاه نصب كنيم؛ مثل ابزار پرداخت دونگي يا نرم‌افزارهاي مختلف براي پرداخت دستمزد در رستوران‌ها و پمپ‌بنزين‌ها. روياهاي سال‌هاي گذشته ما امروزه توسط نسل جديد، استفاده مي‌شود. مهرداد حداد، تحول كارتخوان‌ها را با به بازار آمدن گوشي‌هاي هوشمند مقايسه كرد و گفت: تحول در دستگاه كارتخواني كه مي‌تواند به يك پلتفرم وصل شود مثل اتفاقي است كه پيش‌تر در حوزه موبايل و با جايگزيني موبايل‌هاي هوشمند و قديمي اتفاق افتاده است. اگر ما موبايل را ابزاري براي تماس افراد در حال حركت در نظر بگيريم، در موبايل‌هاي هوشمند كسب‌وكارهايي آمده‌اند كه ابداع‌كنندگان موبايل حتي تصور نمي‌كنند نفوذ آنها اينچنين زياد باشد. در خصوص دستگاه‌هاي كارتخوان اندرويدي هم‌چنين اتفاقي مي‌افتد. به همين دليل مي‌توانيم خدماتي را در كنار خدمت اصلي پرداخت قرار دهيم كه در كسب‌وكار دارندگان دستگاه كارتخوان تاثير مي‌گذارد.

 

آينده از آن بانكداري نامرئي است

حداد حركت به سمت بانكداري نامرئي را آينده اين حوزه دانست. او از لزوم وجود يك پلتفرم صحبت كرد كه به وسيله آن خدمت‌دهندگان بتوانند به صورت يك‌جا نيازهاي مشتري را شناسايي كرده و آنها را برطرف كنند. او افزود: اصل داستان امكاناتي است كه سيستم عامل در اختيار ما قرار مي‌دهد تا يك پلتفرم شكل دهيم و فروشگاه بدون نياز به مراجعه به بانك، دستگاه كارتخواني بگيرد كه فروشنده آن به‌طور لحظه‌اي اثر تراكنش‌ها را در حسابش ببيند. فروشنده بر اين اساس باشگاه بتواند باشگاه مشتريان بساز و مديريت فروش و سفارش خود را انجام دهد. عليرضا زارعي، مدير توسعه كسب‌وكار از هم‌راستايي سرويس‌هاي پرداخت مختلف در كشورهاي پيشرفته دنيا گفت و وجود كارتخوان‌هاي جديد اندرويدي را با توجه به قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان ضروري دانست. او در اين باره افزود: با ورود كارت‌خوان‌هاي اندرويدي و تبديل آنها به نوعي پايانه فروشگاهي، مي‌توان گفت الزامات قانوني هر كدام از اصناف به سادگي انجام مي‌شود و داده‌هاي صورت‌حساب‌ها براي آنها ارسال خواهد شد. با اين وسيله كل فرآيند فروش در يك دستگاه اندرويدي پياده‌سازي مي‌شود و افراد مي‌توانند بدون نگراني از اين طريق براي رفع مشكلات قانوني خود استفاده كنند. زارعي پايانه فروشگاهي شخصي‌سازي‌شده، امكان قرار گرفتن كالاهاي مختلف در دستگاه‌ كارتخوان و الگوي اختصاصي صدور صورت‌حساب را از مزاياي اين كارتخوان‌ها دانست.

 

لجستيك؛ پشت پرده تحول ديجيتالي

رضا سميع‌زاده، فرصت‌ توسعه كسب‌وكارها به وسيله كارتخوان اندرويدي را از منظر نوآوري باز و لجستيك‌ها بررسي كرد. او موفقيت شركت‌هاي تجارت الكترونيكي بزرگ را به اين دليل دانست كه توانسته‌اند در زمان مناسب و با قيمت مناسب، كالاها را از جايي به جاي ديگر منتقل كنند. از نظر سميع‌زاده مهم‌ترين برتري شركت‌هاي تجارت الكترونيكي، مفهوم لجستيك است. او در اين باره گفت: لجتسيك هميشه پشت پرده بوده است و شركت‌هاي تجارت الكترونيكي هميشه موتور تحولات ديجيتالي را در دست گرفته بودند. لجستيك داشت فراموش مي‌شد در حالي كه همواره در حال تغيير بود و شركت‌هاي تجارت الكترونيكي به اين واسطه مي‌توانستند مطرح شوند. سهيل نيكزاد، تقاطع دنياي رمزار و حوزه كريپتو با كارتخوان‌هاي فيزيكي را از منظر دو حوزه بررسي كرد و گفت: فارغ از روايت كريپتو، افراد دوست دارند از سخت‌افزارهاي ارايه شده در كارهاي خودشان استفاده كنند. علاوه بر اين با وجود خلاقيت كمتري، در صورت برقراري ارتباط بين دنياي كريپتو با مكانيزم پرداخت فعلي، گردش مالي بيشتري اتفاق مي‌افتد.

 

تكنولوژي به عقب بازنمي‌گردد

نيكزاد بانك‌هاي مركزي و قوانين پرداخت كشورها را عامل تعيين‌كننده سقف خلاقيت نظام‌هاي پرداختي دانست و افزود: بيش از نيمي از درآمد صنعت پرداخت ايران به حساب يك شركت واريز مي‌شود و هر خلاقيتي كه محدوده اختيارات آن را از بين ببرد ممنوع است. او مسير تكنولوژي كارت‌خوان‌ها در سال‌هاي گذشته را صعودي دانست و گفت: فكر نمي‌كنم تكنولوژي به عقب بازگردد. محمد صبري، از جدي نگرفتن كارتخوان‌هاي اندرويدي در شبكه پرداخت گفت: برتري كارتخوان‌هاي اندرويدي، بهاي تمام شده آنهاست و اين مساله‌اي است كه ما به آن توجه نمي‌كنيم. چون اين دستگاه‌ها در حجم زيادي توليد مي‌شوند، هزينه كمتري دارند و علاوه بر آن مزاياي زيادي به مشتري ارايه مي‌دهند. به عنوان مثال با استفاده از آنها وقتي پستچي مرسوله پستي را تحويل مي‌دهد مي‌تواند اطمينان حاصل كند كه بسته به خود شخص تحويل داده شده است. يا در دستگاه‌هاي برخي از برند‌ها، سنسورهاي اثر انگشت يا دوربين وجود دارد. به باور صبري، بحث امنيت اين كارتخوان‌ها يكي از دغدغه‌هاي كاربران است چون در كارتخوان‌هاي قديمي اطلاعات محدودي رد و بدل مي‌شد و با سيستم عامل جديد اين دستگاه‌ها مثل موبايل حاوي اطلاعات زياد خواهند بود.

 

كارت‌خوان‌هاي اندرويدي و چالش امنيت

صادق فرامرزي در مورد امنيت اين دستگاه‌ها افزود: ما صاحب برنامه‌اي هستيم كه از جنس اندرويد است و ريسك‌هايمان بالاتر مي‌رود اما نوآوري ريسك به همراه دارد. كارت‌خوان اندرويدي بيشتر از يك ابزار نيست و فكر حاكم روي آن مهم است. فرامرزي در مورد حركت كشورهاي پيشرفته دنيا به سمت تراكنش‌هاي حسابي به جاي كارتي گفت: ابزارهاي جديد به شما اين اجازه را مي‌دهند كه روي موبايل، ساعت هوشمند و هر وسيله‌اي امكان پرداخت داشته باشيد. رگولاتور بايد بپذيرد كه نوع صنعت مالي از كارت به كارت و پرداخت تراكنش حسابي شده و كسي از دستگاه كارتخوان استفاده نمي‌كند. به عقيده او اگر به اين دستگاه‌ها فراتر از يك ابزار نگاه كنيم، امكانات آنها را ناديده گرفته‌ايم. در پايان اين پنل سهيل نيكزاد از باقي ماندن دستگاه‌هاي كارتخوان به عنوان ابزاري براي پذيرش فيزيكي و احراز هويت مشتري صحبت كرد. به باور او آينده صنعت پرداخت با كارتخوان‌هاي جديد متنوع‌تر خواهد شد. رضا سميع‌زاده اما تغيير تدريجي در دستگاه‌هاي كارتخوان را آينده اين مسير دانست و گفت: مفهوم خواهد ماند اما شكل تغيير خواهد كرد. عليرضا زارعي هم مانند سهيل نيكزاد باور دارد دستگاه‌هاي كارتخوان قرار است تا مدت طولاني در زندگي مردم باقي بمانند و شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات بايد تلاش كنند تجربه كاربري خوبي به مشتري‌هاي خود ارايه دهند.