سناريوي بازار سهام براي ابتداي سال ۱۴۰۳

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۰۱:۰۳:۴۹
کد خبر: ۳۰۸۴۳۴
سناريوي بازار سهام براي ابتداي سال ۱۴۰۳

در فضاي معاملاتي كنوني گروه بانكي، پتروشيمي، پالايشي و ساير تك نمادهاي صادراتي به قابليت بالايي براي رشد در ابتداي سال ۱۴۰۳ تحت تاثير نرخ ارز پيدا كرده‌اند. يكي از مخرب‌ترين سياست‌هاي اقتصادي اخير افزايش فاصله دلار نيما و دلار آزاد است.

در فضاي معاملاتي كنوني گروه بانكي، پتروشيمي، پالايشي و ساير تك نمادهاي صادراتي به قابليت بالايي براي رشد در ابتداي سال ۱۴۰۳ تحت تاثير نرخ ارز پيدا كرده‌اند. يكي از مخرب‌ترين سياست‌هاي اقتصادي اخير افزايش فاصله دلار نيما و دلار آزاد است. قبلا زماني فاصله زياد بين نرخ دلار نيما و آزاد تجربه مي‌شد كه صادرات نفتي و غيرنفتي به حداقل ممكن مي‌رسيد. در يك سال گذشته كه صادرات نفتي عدد قابل توجهي بوده ديگر توجيهي براي افزايش فاصله بين قيمت دلار سامانه نيما و بازار آزاد نيست.

در چند وقت اخير كه فاصله ارزي زياد شده عمدتا ارز صادراتي تبديل به واردات يا خروج سرمايه شده است، با اين حال فاصله نرخ نيما و آزاد حفظ شده و حتي به بيشينه خودش رسيده و اين موضوع مشابه يك رانت به واردات بوده و صف تقاضا براي دريافت ارز از سامانه افزايش يافته است. در چنين شرايطي بخشي از اين دلارها به بهانه واردات از كشور خارج مي‌شوند.

محمود مرادي معتقد است كه در حال حاضر فاصله دلار آزاد و نيما به بيش از ۲۰ هزار تومان نيز رسيده و يكي از مطالبات مهم كاهش اين فاصله در روزهاي آتي است، به‌طوري كه به نظر مي‌رسد دلار نيما در هفته‌هاي آتي بتواند به حدود ۴۴ هزار تومان افزايش پيدا كند.

اين كارشناس بازار سرمايه در حال حاضر فاصله دلار آزاد و نيما به بيش از ۲۰ هزار تومان نيز رسيده و يكي از مطالبات مهم كاهش اين فاصله در روزهاي آتي است، گفت: به نظر مي‌رسد دلار نيما در هفته‌هاي آتي بتواند به حدود ۴۴ هزار تومان افزايش پيدا كند. شروع امسال دلار آزاد ۴۹ هزار تومان بوده كه در حال حاضر ۲۰ درصد بالاتر و حدود ۵۸ هزار تومان رسيده است. بنابراين دلار نيما اگر بخواهد نسبت به ابتداي سال حتي ۲۰ درصد رشد كند، بايد به ۴۴ هزار تومان برسد.

او افزود: با توجه به رشد ارز و همچنين اونس جهاني شاهد بالا رفتن انتظارات تورمي هستيم. به نظر مي‌رسد علت خريد طلا در اين روزها، ديدن رشد در قيمت طلا يا ارز است. ارز به سقف تاريخي رسيد و مدل معاملاتي به گونه‌اي است كه در همين محدوده باقي مي‌ماند. البته قاعدتا با رسيدن تعطيلات سال جديد، تقاضا براي ارز افزايش پيدا مي‌كند به همين دليل روند افزايشي ادامه پيدا كرده است.

نمادهاي پتروشيمي نيز اخيرا معاملات پرحجمي داشتند. اين موضوع ناشي از آن بود كه خريد سهام صادراتي‌ها با انتشار خبر حذف دريافت علي الحساب ماليات صادرات كالاهاي خام و نيمه خام خريد نمادهاي صادراتي جذابيت پيدا كرد.

از اين رو با در نظر گرفتن اين سناريو اگر بعد از گروه خودرويي‌ها تحت تاثير اخبار تجديد، واگذاري و غيره گروه ديگري قرار باشد رشد كند گروه بانكي و نمادهاي صادراتي به دليل رشد نرخ ارز مورد توجه خواهند بود. در واقع با نزديك شدن به انتهاي سال و اعلام تسعير ارز بانك‌ها و اخبار ديگر اين گروه، نمادهاي بانكي نيز مي‌توانند به ديگر نمادهاي پرتراكنش اضافه شوند.

همچنين بقيه نمادهاي بزرگ از جمله پالايشي‌ها نيز به واسط قيمت نسبتا مناسب و احتمال اخبار مثبت در روزهاي آينده اين روزها رشد كردند. نمادهاي پتروشيمي نيز اخير معاملات پرحجمي داشتند. اين موضوع ناشي از آن بود كه خريد سهام صادراتي‌ها با انتشار خبر حذف دريافت علي الحساب ماليات صادرات كالاهاي خام و نيمه خام خريد نمادهاي صادراتي جذابيت پيدا كرد.

 

تعيين تكليف نرخ ارز بر بازار سرمايه

به نظر بازار مي‌تواند در كوتاه‌مدت، روي دوش سه دسته از اخبار و اتفاقات سوار شده و مسير بهتري را طي روزهاي آتي داشته باشد قطعاً اولين و مهم‌ترين آن خبرهاي نرخ تسعير ارز است. همانطوري كه اين جريان باعث شد پول قوي در نمادهاي پتروشيمي به دليل احتمال تغيير نرخ ارز نيمايي مورد توجه قرار گيرد و جريان نقدينگي قوي روي آنها شكل بگيرد.

به گفته آلبرت بغوزيان در حال حاضر دلار به نظر فرمان بازار را در سال آتي به دست خواهد گرفت و تحولات آن اتفاقات مهمي را براي بازار رقم مي‌زند. در واقع تورم باعث توجه و رونق بازار سرمايه شده منتها سرعت اثرگذاري و نحوه انتقال اثر اين رشد به بازار با رفتار سياست‌گذار پيش مي‌رود.

در نهايت بازار و جريان پول به مسير ارزندگي توجه خواهد كرد. از همين روست كه بازار مي‌تواند ابتدا با گروه صادراتي پيش برود و رفته رفته نمادهاي ديگر و كوچك بازار را با خود همراه كند كه تحولات مختلف نمادهاي بزرگ بنيادي در راستاي اين جريان بازار بروز مي‌كند.

مهم‌ترين و خاص‌ترين تصميم سياستگذار و حاكميت و دولت در قبال بازار سرمايه تعيين تكليف نرخ ارز است. بسياري بر اين عقيده‌اند در نبود خبرهاي منفي سلسله اخبار حتي كوچك و ريز مثبت مي‌تواند شور و شوق و جو خوب مثبتي را ايجاد كرده و بازار را رو به بهبود پيش ببرد. اين ادامه‌دار بودن و هر روز يك خبر خوب منتشر شدن براي بازار رويداد مهمي است كه مي‌تواند از بعد رواني اثرات بسيار ويژه و خاصي براي بازار داشته باشد.

آلبرت بغوزيان با اشاره به نقش دلار در انتظارات تورمي در اقتصاد گفت: در حال حاضر دلار به نظر فرمان بازار را در سال آتي به دست خواهد گرفت و تحولات آن اتفاقات مهمي را براي بازار رقم مي‌زند. در واقع تورم باعث توجه و رونق بازار سرمايه شده منتها سرعت اثرگذاري و نحوه انتقال اثر اين رشد به بازار با رفتار سياستگذار پيش مي‌رود.

او با تاكيد بر اينكه در حال حاضر به نظر مسير نرخ ارز در اولين گام شجاعت خريداران بازار سهام را افزايش داده است، افزود: در گام بعد فروشنده‌ها به هر قيمت بازار سهام را عرضه نمي‌كنند و البته گام‌هاي بعدي سياستگذار در مورد نرخ دلار نيما و اختلاف فعلي ايجاد شده مهم‌ترين رويداد براي بازار است كه مي‌تواند روي روند معاملات تاثير بگذارد.

براساس اين گزارش، بازار سهام در پايان سال موقعيت ويژه‌اي پيدا كرده از يك سو سيگنال نرخ تسعير ارز و انتظارات تورمي وجود دارد و از سوي ديگر نقدينگي مورد نياز شركت‌ها براي پرداخت عيدي و تسويه‌هاي پايان سال منجر به افزايش عرضه سهام شده است. با اين حال در فضاي معاملاتي كنوني گروه بانكي، پتروشيمي، پالايشي و ساير تك نمادهاي صادراتي به قابليت بالايي براي رشد در ابتداي سال ۱۴۰۳ تحت تاثير نرخ ارز پيدا كرده‌اند.

ارسال نظر