مزاياي واگذاري سهام‌هاي تودلي

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۱:۱۵:۱۳
کد خبر: ۳۰۸۵۴۲

سيد فرهنگ حسيني كارشناس بازار سرمايه در يادداشتي با موضوع «مزيت واگذاري سهام‌هاي تودلي»نوشت: موضوع سهام‌هاي تودلي يا مالكيت شركت‌هاي فرعي در شركت اصلي از اواسط دهه ۱۳۸۰ و همزمان با ركود بورس و تلاش براي حمايت از سهام توسط شركت‌ها و در ممنوعيت سهام خزانه، از طريق خريد توسط شركت‌هاي فرعي و وابسته صورت گرفت. ا

سنا| سيد فرهنگ حسيني كارشناس بازار سرمايه در يادداشتي با موضوع «مزيت واگذاري سهام‌هاي تودلي»نوشت: موضوع سهام‌هاي تودلي يا مالكيت شركت‌هاي فرعي در شركت اصلي از اواسط دهه ۱۳۸۰ و همزمان با ركود بورس و تلاش براي حمايت از سهام توسط شركت‌ها و در ممنوعيت سهام خزانه، از طريق خريد توسط شركت‌هاي فرعي و وابسته صورت گرفت. اين موضوع در اواخر همان دهه با خريدهاي تو در توي خودرويي‌ها با اهداف ادغام و يكپارچه‌سازي به اجرا درآمد كه در همه موارد، بيش از آنكه اثر مثبتي داشته باشد، سبب خروج منابع شركت‌ها از بخش توليد به سمت سهام شد. بسياري از شركت‌ها در اوايل دهه ۱۳۹۰ سهام‌هاي در مالكيت شركت‌هاي فرعي خود را واگذار كردند و در دو دستورالعمل حاكميت شركتي، مالكيت شركت فرعي در شركت اصلي ممنوع شد، اما مهلت براي اجراي آن به شركت‌ها واگذار و بارها تمديد شده است؛ با وجود موارد مذكور اما همچنان كنترل بخشي از شركت‌هاي خودرويي و برخي ديگر از شركت‌ها با استفاده از سهام‌هاي تودلي مربوط به خود شركت بوده، اين مسائل در حالي كه منابع خريد سهام‌هاي تودلي از دارايي سهامداران است و ماهيت آن سهام خزانه به حساب مي‌آيد، بر اساس منطق و در همه بازارهاي مالي دنيا، سهام خزانه فاقد حق راي است.
الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به واگذاري سهام تودلي در دستورالعمل حاكميت شركتي و همچنين پيگيري‌هاي اخير سازمان، گام مهمي در اصلاح ساختار مالي شركت‌هاي داراي سهام تودلي از جمله خودرويي‌ها محسوب مي‌شود. واگذاري سهام تودلي در برخي از شركت‌هاي خودرويي مي‌تواند ۱۵ تا ۲۵ هزار ميليارد تومان منابع مالي براي شركت‌هاي خودرويي فراهم سازد؛ با اين حال با توجه به موارد گفته شده در خصوص كسب كرسي هيات‌مديره از طريق سهام‌هاي تودلي، مديران شركت‌ها تمايل اندكي به پيگيري و واگذاري سهام‌هاي تودلي داشته و سهامداران عمده نيز بدون صرف منابع و از طريق صرف منابع شركت و به جيب ساير سهامداران، كنترل شركت را حفظ مي‌كنند. از اين رو، علاوه بر پيگيري براي واگذاري سهام‌هاي تودلي كه در برخي از شركت‌ها بسيار سخت و پيچيده است، پيشنهاد مي‌شود براي از بين بردن جذابيت سهام تودلي در كوتاه‌مدت حق راي سهام شركت در مالكيت شركت‌هاي فرعي يا وابسته كه اصطلاحا تودلي ناميده مي‌شود، در مجامع براي تصميم‌گيري‌ها به خصوص انتخاب هيات‌مديره به دليل ماهيت خزانه، سلب شود، زيرا اين موضوع مي‌تواند اثربخشي و جذابيت ناشي از حفظ سهام تودلي را براي مديران از بين برده و واگذاري سهام تودلي را تسهيل كند. چالش مهم ديگر در خصوص ارزش سهام تودلي، نحوه ارزش‌گذاري و قيمت‌گذاري آن بوده زيرا فرآيند تاريخي تكرار شده قيمت‌گذاري براساس كارشناسي است. 

ارسال نظر