شركت‌ تلكام به‌دنبال جايگزين براي ترافيك اينترنت درياي سرخ در پي حملات حوثي‌ها

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۰۱:۲۲:۰۰
کد خبر: ۳۰۸۹۴۸

شركت‌هاي تلكام و فناوري به اجبار و پس از آسيب به كابل‌هاي انتقال اينترنت در درياي سرخ و اخلال در خدمات و اينترنت سراسر جهان، مسير انتقال ترافيك را به اجبار جابه‌جا مي‌كنند. به گزارش پيوست به نقل از فايننشال تايمز، پس از آسيب به كابل‌هاي زير دريايي در نتيجه اصابت لنگر كشتي Rubymar كه در ماه فوريه هدف حوثي‌ها قرار گرفته و غرق شد، چندين شركت اقداماتي را در دست اجرا قرار داده‌اند.

شركت‌هاي تلكام و فناوري به اجبار و پس از آسيب به كابل‌هاي انتقال اينترنت در درياي سرخ و اخلال در خدمات و اينترنت سراسر جهان، مسير انتقال ترافيك را به اجبار جابه‌جا مي‌كنند. به گزارش پيوست به نقل از فايننشال تايمز، پس از آسيب به كابل‌هاي زير دريايي در نتيجه اصابت لنگر كشتي Rubymar كه در ماه فوريه هدف حوثي‌ها قرار گرفته و غرق شد، چندين شركت اقداماتي را در دست اجرا قرار داده‌اند. مايكروسافت، غول فناوري امريكايي، اين هفته اعلام كرد كه «قطعي مداوم كابل» در درياي سرخ به ظرفيت شرق آفريقا و در نتيجه روند انتقال ترافيك ضربه زده است. درياي سرخ مجراي انتقال مهمي براي ترافيك اينترنت بين خاورميانه، آفريقا، آسيا و اروپا از طريق كابل‌هاي زيردريايي است كه حدود ۹۹ درصد از داده‌هاي ميان‌قاره‌اي را منتقل مي‌كنند. طبق برآورد شركت مشاوره  TeleGeography، بيش از ۱۰ ميليارد دلار تراكنش مالي روزانه از طريق اين كابل‌ها منتقل مي‌شود. به گفته اين گروه حملات حوثي‌ها در حمايت از فلسطينيان به تازگي شدت گرفته است. ايالات متحده مي‌گويد لنگر كشتي Rubymar كه در نتيجه غرق شدن كشتي به كابل‌ها اصابت كرده باعث قطعي و اخلال در ترافيك جهاني شده است. طبق برآورد شركت ارتباطات  HGC Global، مستقر در هنگ‌كنگ و ارايه‌دهنده پوشش بين‌المللي، ۲۵ درصد از ترافيك بين‌المللي پس از قطعي چنديدن كابل زيردريايي با اخلال مواجه شده و درنتيجه اقداماتي براي تغيير مسير اينترنت در دستور كار قرار گرفته است. شركت Seacom، مالك چندين كابل زيردريايي، نيز مي‌گويد خدمات خود را ماه گذشته به مسير تازه‌اي منتقل كرده است و مشتريان اين شركت «كسب‌وكارشان در شرق و جنوب آفريقا» با مشكلاتي مواجه شد. با اين حال اين شركت مي‌گويد نسبت به تعمير كابل‌ها «خوشبين» است و در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ بايد در انتظار اين مساله بود اما «نا‌امني مداوم» ممكن است به مشكلات پيش‌بيني نشده‌اي منجر شود. ديگر شركت تلكام نيز تاثير قطع كابل‌ها را ناچيز خوانده‌اند. شركت ‌Orange، كه از كابل‌هاي درياي سرخ استفاده مي‌كند اما مالكيت بر هيچكدام از آنها ندارد، مي‌گويد امنيت اين كابل‌ها را افزايش مي‌دهد. اين اوپراتور فرانسوي در كنار AT&T و‌Tata Communications، به فايننشال گفتند كه مي‌توانند در صورت بروز مشكل مسير انتقال ترافيك را جابه‌جا كنند. مديران و تحليلگران مي‌گويند آسيب به كابل‌ها و تغيير مسير ترافيك پديده‌ نادري نيست و فعاليت كشتي‌هاي ماهيگيري و لنگر كشتي‌ها نيز به وفور باعث قطعي مي‌شوند. الان مالدين، رييس تحقيقات ‌TeleGeography، مي‌گويد چنين موضوعاتي «به‌طور ميانگين هر سه روز يك بار در جايي از جهان» باعث مشكل مي‌شوند. اپراتور‌ها امكان انتقال ترافيك را دارند و بيشتر كشور‌ها هم به مشكل چنداني بر نمي‌خورند. به گفته او در صورتي شرايط سختي مي‌شود كه دو سه كابل ديگر، آنهم از آنهايي كه ظرفيت بالايي دارند، دچار قطعي شوند و در اين صورت چندين اپراتور به مشكل مي‌خورند. حوثي‌ها مي‌گويند هدف حملات آنها كابل‌هاي زير دريايي نيست و مقامات يمن نيز اعلام كرده‌اند كه با شركت‌هاي بين‌المللي براي كمك به تعمير آنها همكاري مي‌كنند. به گفته مقامات يكي از شركت‌هاي سازنده كابل در مديترانه، در بدترين حالت و حتي قطعي تمام كابل‌ها، ترافيك بايد از مسيرهاي طولاني‌تري منتقل شود كه سرعت اينترنت، كيفيت، معاملات مالي و اپليكيشن‌هاي ابري را متاثر مي‌كند.