گوگل احتمالا براي يك تحول اساسي آماده مي‌شود

اشتراك پولي براي جست‌وجو با هوش مصنوعي

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۱:۴۳:۲۸
کد خبر: ۳۰۹۷۰۰

گوگل در حال بررسي طرحي است كه براساس آن اين شركت در ازاي قابليت‌هاي «پريميوم» هوش مصنوعي مولد از كاربران خود پول دريافت مي‌كند. به گزارش پيوست به نقل از فايننشال تايمز، تغيير رويكرد گوگل نسبت به منبع اصلي درآمدي يا همان موتور جست‌وجوي اين شركت در صورت اجرايي شدن بزرگ‌ترين تغيير در اين غول امريكايي به حساب مي‌آيد.

گوگل در حال بررسي طرحي است كه براساس آن اين شركت در ازاي قابليت‌هاي «پريميوم» هوش مصنوعي مولد از كاربران خود پول دريافت مي‌كند. به گزارش پيوست به نقل از فايننشال تايمز، تغيير رويكرد گوگل نسبت به منبع اصلي درآمدي يا همان موتور جست‌وجوي اين شركت در صورت اجرايي شدن بزرگ‌ترين تغيير در اين غول امريكايي به حساب مي‌آيد. در نظر گرفتن يك اشتراك پولي براي اين محصول نشانگر چالش‌هايي است كه گوگل در مواجهه با يك فناوري جديد و تهديد آن براي الگوي تبليغاتي با آنها دست و پنجه نرم مي‌كند. به گفته سه فرد مطلع از برنامه‌هاي گوگل، اين شركت در حال بررسي گزينه‌هايي است كه از جمله آنها مي‌توان به اشتراك پولي براي استفاده از قابليت‌هاي جست‌وجوي مبتني بر هوش مصنوعي اشاره كرد. مهندسان شركت در حال توسعه فناوري مورد نياز براي اجراي اين خدمت هستند و البته مديران هنوز تصميم نهايي را اتخاذ نكرده‌اند. به نظر حتي پس از اين تغييرات هم موتور جست‌وجوي سنتي گوگل به همان حالت رايگان و درآمد از تبليغات به كار خود ادامه مي‌دهد و حتي مشتركان نيز در اين بخش از تبليغات خلاص نمي‌شوند. با اين حال اين اولين باري است كه گوگل، با سابقه عرضه خدمات رايگان و درآمد از تبليغات، براي تقويت محصول اصلي خود به دنبال دريافت پول است. اين شركت سال گذشته ۱۷۵ ميليارد دلار ورودي پول را از تبليغات جست‌وجو و ديگر بخش‌ها گزارش كرد كه بيش از نيمي از تمام فروش شركت را شامل مي‌شود. به نظر مي‌رسد كه گوگل در رسيدن به الگويي براي بهره‌برداري مالي از نوآوري‌هاي هوش مصنوعي و حفظ مهم‌ترين منبع درآمد خود با مشكلاتي روبرو است. از ماه نوامبر ۲۰۲۲ كه شركت اوپن‌اي‌آي از چت‌بات ChatGPT رونمايي كرد، گوگل از پاسخ قاطع به اين تهديد رقابتي ناتوان بوده است. ChatGPT به سرعت پاسخ‌هاي كاملي را به سوالات ارايه مي‌كند و به همين دليل نحوه جست‌وجوي سنتي با ارايه لينك را به چالش مي‌كشد و به تبع آن الگوي تبليغاتي گوگل نيز به خطر مي‌افتد. گوگل از ماه مه سال گذشته خدمات جست‌وجوي مبتني بر هوش مصنوعي را به صورت آزمايشي بررسي مي‌كند و در اين بخش پاسخ‌هاي كاملي ارايه مي‌شوند كه لينك‌هايي به عنوان منبع نيز در كنار خود دارند. با اين حال اين شركت هنوز تغييرات چنداني در موتور جست‌وجوي اصلي خود اعمال نكرده و تجربه جست‌وجوي مولد در اين موتور جست‌وجو احساس نمي‌شود. چنين جست‌وجو‌هايي كه پاسخ‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي را شامل مي‌شوند، هزينه بيشتري براي گوگل دارد زيرا هوش مصنوعي از منابع پردازشي بيشتري استفاده مي‌كند. اين شركت تجربه جست‌وجوي مولد يا SGE را تنها براي برخي از كاربران امكان پذير كرده كه از جمله آنها مي‌توان به مشتركان طرح Google One اشاره كرد. اين طرح در ازاي يك هزينه ماهانه امكان دسرتسي به فضاي ابري بيشتري را فراهم مي‌كند. مايكروسافت كه در همكاري نزديك با اوپن‌اي‌آي به توسعه در حوزه جست‌وجو مشغول است، يك بخش جست‌وجوي مبتني بر GPT را روانه بازار كرده و چت‌باتي به نام كوپايلوت نيز در موتور جست‌وجوي بينگ قابل دسترسي است. با اين حال حتي قابليت‌هاي هوش مصنوعي هم تاثير چنداني بر سهم بازار بينگ نداشته‌اند و گوگل همچنان با اختلاف بسياري پيشتاز بازار است. برخي از تحليلگران هشدار داده‌اند كه سبك تبليغات محور گوگل ممكن است در صورت پيشرفت ابزارهاي هوش مصنوعي و ارايه پاسخ‌هاي به روزتر به بن‌بست بخورد و ديگر نيازي به رجوع به آنها نباشد. با اين حال بسياري از ناشران آنلاين نيز براي ترافيك خود به گوگل وابسته هستند و در صورت عرضه يك موتور جست‌وجوي هوش مصنوعي از اين شركت كه اطلاعات را از وبسايت‌هاي شخص ثالث استخراج مي‌كند، اين وبسايت‌ها در تعداد بازديد به مشكل مي‌خورند. گوگل امسال يك سطح پريميوم جديد را به اشتراك Google One اضافه كرد كه كاربران از طريق آن به پيشرفته‌ترين مدل چت‌بات جمناي دسترسي دارند. اين شركت همچنين جمناي را به Workspace، بسته آنلاين كاري گوگل براي ابزارهايي مثل جي‌ميل و داكس، اضافه كرده است. افراد مطلع مي‌گويند مشخص نيست كه شركت دقيقا به چه صورتي جست‌وجوي مبتني بر هوش مصنوعي را در خدمات پولي خود جاي مي‌دهد و قيمت‌گذاري يا زمان‌بندي عرضه اين طرح چگونه است. همچنين ممكن است كه گوگل برخي از عناصر هوش مصنوعي را به بخش جست‌وجوي رايگان نيز اضافه كنند. گوگل مي‌گويد «در حال بررسي يا كار روي» يك تجربه خالي از تبليغات نيست اما به «ساخت قابليت‌ها و خدمات جديد پولي براي تقويت پيشنهادات اشتراكي» ادامه مي‌دهد. گوگل مي‌گويد: «سال‌هاي سال براي كمك به دسترسي مردم به اطلاعات، به گونه‌اي بي‌طرف براي همه، جست‌وجو را به‌روزرساني كرده‌ايم. ما با آزمايش‌هاي هوش مصنوعي مولد در بخش جست‌وجو تا همين الان به ميليارد‌ها سوال پاسخ داده‌ايم و در تمامي بازارهاي اصلي شاهد رشد مثبت جست‌وجوي سوالي هستيم. ما به بهبود اين محصول براي خدمت‌رساني به نياز‌هاي جديد كاربران ادامه مي‌دهيم.» اما گوگل مي‌گويد: «در حال حاضر هيچ بيانيه‌اي براي اعلام كردن نداريم.»