بررسی استفاده دانشجویان از چت‌جی‌پی‌تی در مقاله‌نویسی و دوران تحصیل

هوش مصنوعی چندان به کار تقلب نیامده است

۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۰۲:۰۱:۳۷
کد خبر: ۳۱۰۳۳۱
هوش مصنوعی چندان به کار تقلب نیامده است

تحقیقات نشان می‌دهد که در دانشگاه‌ها نیمی از دانشجویان به شکل مرتب از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند (البته نه صرفا برای تقلب) اما حدود ۱۲ درصد به صورت روزمره به آن رجوع می‌کنند. با وجود این، محققان دانشگاه استنفورد در ایالات متحده سال گذشته اعلام کردند که نرخ تقلب به نظر تاثیری از هوش مصنوعی نگرفته است. تا ۷۰ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی به نوعی از تقلب اعتراف می‌کنند و نزدیک به یک سال پس از عرضه chatGPT نیز این آمار تغییری نکرده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که در دانشگاه‌ها نیمی از دانشجویان به شکل مرتب از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند (البته نه صرفا برای تقلب) اما حدود ۱۲ درصد به صورت روزمره به آن رجوع می‌کنند. با وجود این، محققان دانشگاه استنفورد در ایالات متحده سال گذشته اعلام کردند که نرخ تقلب به نظر تاثیری از هوش مصنوعی نگرفته است. تا ۷۰ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی به نوعی از تقلب اعتراف می‌کنند و نزدیک به یک سال پس از عرضه chatGPT نیز این آمار تغییری نکرده است.

آموزش و یادگیری طی سال‌های اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری بوده است. پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی و ورود ابزارها و نرم‌افزارهای جدید به بازار هر کدام بر شدت این تغییرات افزود تا اینکه با همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ استفاده از فناوری در آموزش هرچند از سر اجبار افزایش یافت. تا پیش از این سبک قالب آموزش، حضور یافتن در مرکز آموزشی و تدریس به مانند گذشته بود. رد و نشان فناوری در این مرحله بیشتر حالتی سرگرم‎کننده و نوآورانه داشت. اما پس از این اتفاق و توسعه هوش مصنوعی، سیستم آموزشی در جهان به‌کل دگرگون شد. در سال‌های اخیر، روند روبه‌رشدی در آموزش عالی برای ترکیب فناوری‌ها و شیوه‌های مدرن به منظور بهبود تجربه کلی یادگیری در جریان بوده. سیستم‌های مدیریت یادگیری، گیم‌فیکیشن، ویديوهای آموزشی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نمونه‌هایی از تعامل دانش‌آموز یا دانشجو با فناوری‌های امروزی است. با توجه به شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود بازار آموزش هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰ میلیارد دلار برسد. آموزش هوشمند، حرف اول یادگیری در حال حاضر، هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی در آموزش استفاده می‌شود، از چت‌بات‌هایی که ۲۴ساعته از دانش‌آموزان پشتیبانی می‌کند گرفته تا الگوریتم‌های یادگیری شخصی‌شده که با نیاز و درخواست‌های دانش‌آموز سازگار است. وظایف اداری در آموزش از طریق هوش مصنوعی ساده می‌شود. با استفاده از این ابزار، درجه‌بندی، زمان‌بندی و مدیریت داده کارآمدتر شده و معلمان با خودکارسازی این امور، فرصت بیشتری برای تمرکز بر سایر موضوعات درسی پیدا می‌کنند.

گزارشی از فایننشال تایمز به نقل از چند ارزیابی به استفاده گسترده از هوش مصنوعی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان اشاره کرده و به نقل از یکی از اساتید می‌گوید آمار بسیار نگران‌کننده‌تر از آن چیزی است که عموم تصور می‌کنند. براساس این گزارش بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان به دلیل استفاده از این ابزارها مجازات شده‌اند. به گزارش پیوست، یکی از اساتید دانشگاهی بریتانیا می‌گوید تعداد دانش‌آموزانی که از ChatGPT برای نوشتن مقالات استفاده می‌کنند مشکلی بزرگ‌تر از تصور عموم است. تقلب با هوش مصنوعی در موسسه آموزشی این فرد به حدی زیاد بوده که تعداد زیادی از دانش‌آموزان به دلیل استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تنبیه شده و حتی بیشتر سال تحصیلی خود را از دست داده‌اند. او می‌گوید: «من آمار مشابهی را از دانشگاه‌های دیگر شنیده‌ام.» تشخیص مقالات ساخته هوش مصنوعی ساده است زیرا وقتی از دانش‌آموزان پرسیده می‌شود که چرا از یک سری عبارات استفاده کرده‌اند و یا منابع داده‌ای را که در درس به آنها اشاره شده نیاورده‌اند پاسخی ندارند. «آنها به روشنی حتی اسم عبارتی که در مقالات‌شان آمده است را نشنیده‌اند.» اما شناسایی این مقالات تنها یک بخش مبارزه با آنها است. ترغیب مدیریت دانشگاه برای مبارزه با چنین تقلبی به ویژه وقتی که دانشجویان هزینه بالایی به موسسات پرداخت می‌کنند، دشوار است. از آنجایی که دانشگاه‌ها بخش مهمی از هزینه خود را از شهریه دانشجویان تامین می‌کنند، در نتیجه مدیریت در برخی از مواقع با جدیت با این مشکل برخورد نمی‌کند. یا به گفته این استاد «فاش کردن این موضوع تهدیدی برای شغل است.» مشکل در اینجا چیزی فراتر از یک تقلب ساده و برتری متقلبان نسبت به دانشجویان
درست کار است. زمانی را در نظر بگیرید که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به جهان کار رفته و به سازمان‌ها، مراکز درمان یا ارتش ملحق شوند و در جایگاهی قرار بگیرند که لیاقت آن را ندارند.

 

گستره مشکل تا چه حدی است؟

درست پس از عرضه ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲، ترس از سوءاستفاده از این ابزار و تاثیر آن بر حوزه آموزش فراگیر شد و این فناوری تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشته است. گزارش‌های اخیر می‌گویند که اوپن‌ای‌آی و متا، به زودی برای عرضه مدل‌هایی آماده می‌شوند که قدرت برنامه‌ریزی و استدلال دارند. اما تاثیر دقیق هوش مصنوعی بر کلاس‌های درس مشخص نیست. محققان دانشگاه استنفورد در ایالات متحده سال گذشته اعلام کردند که نرخ تقلب به نظر تاثیری از هوش مصنوعی نگرفته است. تا ۷۰ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی به نوعی از تقلب اعتراف می‌کنند و نزدیک به یک سال پس از عرضه chatGPT نیز این آمار تغییری نکرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که در دانشگاه‌ها نیمی از دانشجویان به شکل مرتب از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند (البته نه صرفا برای تقلب) اما حدود ۱۲ درصد به صورت روزمره به آن رجوع می‌کنند. شرکت نرم‌افزاری Turnitin که ابزاری برای تشخیص استفاده از هوش مصنوعی ارايه کرده است می‌گوید تعداد دانش‌آموزانی که با کمک هوش مصنوعی مقاله می‌نویسند به نظر یک ثبات نسبی دارد. به گفته این شرکت بیش از ۲۲ میلیون از مقاله‌های ارايه شده در ۱۲ ماه گذشته نشانه‌های استفاده از هوش مصنوعی را دارند که ۱۱ درصد از آنها بازبینی شده‌اند. در بیش از ۶ میلیون یا ۳ درصد از کل مقالات نیز حداقل ۸۰ درصد از مقاله کار هوش مصنوعی است. تعداد مقالات زیاد است اما درصد استفاده از هوش مصنوعی تقریبا با آنچه سال گذشته و در ارزیابی مشابهی گزارش شد برابر است. کریس کارن، مدیرعامل ‌Turnitin، می‌گوید: «نرخ استفاده از هوش مصنوعی ثابت بوده است» و استفاده از ChatGPT به خودی خود به معنای تقلب نیست. به گفته او برخی از مدیران و اساتید هم کمک گرفتن از هوش منصوعی در نوشتن مقاله را تا حدی مجاز می‌دادند اما باید به این موضوع اشاره شود و این ابزارها در تحقیق و بررسی ایده‌ها مفید هستند. با این حال استفاده بیش از حد هوش مصنوعی در روند تحصیل با مشکلاتی همراه است و به این دلیل برخی از دانشگاه‌ها برای جلوگیری از تقلب با هوش مصنوعی و شناسایی آن ارزیابی رو در رو را در دستور کار قرار داده‌اند. در مقابل برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که سیستم‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به تشخیص تقلب و سرقت ادبی در محتواهای آموزشی کمک کنند. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و تحلیل متن، این سیستم‌ها قادر به تشخیص الگوها و شباهت‌های غیرمعمول در محتواها هستند و می‌توانند به تشخیص تقلب و جلوگیری از سرقت ادبی در محیط آموزشی کمک کنند. استفاده از هوش مصنوعی در تحصیلات بین المللی فرصتهای بسیاری را برای بهبود فرآیندهای آموزشی و تجربه دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند. با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند و الگوریتم‌های پیشرفته، تحصیلات بین المللی می‌تواند بیشترین بهره را از تکنولوژی هوشمند ببرد و به دانشجویان بین‌المللی یک تجربه آموزشی بهتر و موثرتر ارايه دهد. با ادامه تحقیقات و توسعه در این حوزه، امکانات و کاربردهای هوش مصنوعی در تحصیلات بین‌المللی بهبود و گسترش خواهد یافت.