رييس انجمن اقتصاد ايران در واكنش به انتخاب روزهاي تعطيل هفته

با تعطيلي شنبه پتانسيل ارتباطات تجاري و اقتصادي كشور افزايش مي‌يابد

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۱:۴۸:۱۹
کد خبر: ۳۱۰۷۰۷

انجمن اقتصاد ايران با انتشار بيانيه‌اي از نمايندگان مجلس خواست به تعطيلي شنبه‌ها راي داده و با همين يك تصميم پتانسيل ارتباطات تجاري و اقتصادي كشور را با دنيا و شركاي تجاري افزايش دهند. 

انجمن اقتصاد ايران با انتشار بيانيه‌اي از نمايندگان مجلس خواست به تعطيلي شنبه‌ها راي داده و با همين يك تصميم پتانسيل ارتباطات تجاري و اقتصادي كشور را با دنيا و شركاي تجاري افزايش دهند. 
به گزارش «تعادل» پس از كش و قوس‌هاي فراواني كه در خصوص مكانيسم انتخاب روزهاي تعطيل هفته، بسياري از ارگان‌ها، نهادها، انجمن‌ها و سازمان‌هاي تخصصي در اين زمينه اعلام نظر كرده و از نمايندگان مجلس و ساير سياست‌گذاران خواستند در روند انتخاب روزهاي تعطيل به منافع كلان اقتصادي، اجتماعي و رفاهي مردم و كشور توجه كنند.  انجمن اقتصادد ايران به عنوان مرجع تخصصي موضوعات اقتصادي و بحث توسعه هم با انتشار بيانیه‌هاي مختلفي تلاش مي‌كند تا توجه نمايندگان مجلس و تصميم‌سازان را به اهميت برخورد تخصصي موضوع جلب كنند. در متن بيانيه انجمن اقتصاد ايران با امضاي يعقوب اندايش رييس انجمن آمده است: «نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، پيرو بيانيه قبلي انجمن اقتصاد ايران در خصوص تعطيلي‌ شنبه‌ها به‌جاي پنجشنبه‌ها، متاسفانه كميسيون اجتماعي بدون در نظر گرفتن هزينه‌هاي اقتصادي و مالي و فرصت‌هاي از دست رفته، راي به تعطيلي پنجشنبه‌ها داده و اكنون تصميم نهايي به عهده صحن علني مجلس محترم است، اين انجمن خواستار آن است كه تك‌تك نمايندگان محترم مابه‌ازاي كاهش ساعات كار، امكان ارتباط كاري با دنيا در هفته و فعاليت اقتصادي كشور را در نظر گرفته و راي به تعطيلي پنجشنبه‌ها ندهند كه بار اقتصادي زيادي را بر كشور تحميل كند، لذا انتظار است نمايندگان محترم به تعطيلي شنبه‌ها راي دهند و با همين يك تصميم پتانسيل ارتباطات تجاري و اقتصادي كشور را با دنيا و شركاي تجاري افزايش دهند. چرا كه هيچكدام از شركاي تجاري روز پنج‌شنبه تعطيل نيستند و اتفاقا شنبه يكي از روزهاي تعطيل اكثريت آنهاست، مضافا اينكه محدود كردن روزهاي ارتباطات كشور با دنيا در كارنامه تك‌تك نمايندگان محترم در تاريخ مي‌ماند و مسووليت اثرات زيانبار آن متوجه تصميم‌گيران و بر گرده آحاد مردم خواهد بود. لذا هنگام طرح اين موضوع در صحن مجلس، نمايندگان محترم با درايت كامل و بدون بار كردن هيچ هزينه‌اي با تعطيلي شنبه‌ها موافقت و زمينه ارتباط بيشتر و نتيجتا رفاه بيشتر مردم مستحق كشور عزيزمان را فراهم كنند.» تصميم و راي به ۴ روز كاري مشترك با دنيا و همسايگان به جاي ۳ روز، تصميم درخشان و ماندگار مجلس محترم خواهد بود و تصميم عكس آن (تعطيلي پنجشنبه) موجب حذف عايدات اقتصادي و غير اقتصادي به راحتي و با دست خود از كشور و مردم است.  تعطيلي شنبه‌ها نه تنها بار هزينه‌اي ندارد بلكه با افزوده شدن يك روز كاري و ارتباط با دنيا سرتاسر خير و منفعت براي كل كشور خواهد داشت. راي به تعطيلي شنبه، همراهي و همدلي بيشتر فعالان اقتصادي و رونق كسب و كارها و تجارت و جذب سرمايه‌گذاري و تامين بهتر منابع بودجه را به همراه دارد و راي عليه گوشه‌گيري و گسترش فقر است.
  مجلس در تعطیلی پنجشنبه‌ها توجهی 
به بخش خصوصی ندارد 
نایب‌ريیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند پس چاره‌ای نداریم غیر از اینکه با تعطیلی جمعه و شنبه خود را با دنیا همراه سازیم همان کاری که کشورهای مسلمان مانند عمان، امارات، عربستان و... کرده‌اند.  عباس جبالبارزی، نایب ريیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره احتمال تصویب لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته و تعطیل شدن روز پنجشنبه با وجود تمایل بخش خصوصی به تعطیلی روز شنبه گفت: استدلال بخش خصوصی برای تعطیل بودن روز شنبه این است که کشورهای اروپایی شنبه و یکشنبه را تعطیل هستند و فعالان اقتصادی که با این کشورها در تعامل هستند روزهای شنبه و یکشنبه نمی‌توانند کار کنند و در صورت تعطیلی پنجشنبه تعداد روزهای کاری در ایران به دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش می‌یابد. جبالبارزی خاطرنشان کرد: ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند و به جای شنبه و یکشنبه؛ پنجشنبه و جمعه تعطیل باشند، پس چاره‌ای نداریم غیر از اینکه با تعطیلی جمعه و شنبه خود را با دنیا همراه سازیم همان کاری که کشورهای مسلمان عرب مانند عمان، امارات، عربستان و... کرده‌اند. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: استدلال بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی در این زمینه کاملا شفاف است و موضوعی پیچیده نیست که درک آن سخت باشد. 

ارسال نظر