جبران كمبود بليت با استفاده از هواپيماهاي سبك
علي عبدي، معاون اقتصادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينكه برخلاف تصور عموم مردم، مسافران ميتوانند با نرخ پايينتري بليت «اير تاكسي» را براي مسافتهاي تقريباً نزديك يا مقصدهايي كه بهطور مداوم پرواز ندارند، تهيه كنند، گفت: «اير تاكسي» از سالهاي گذشته در كشور مطرح بود اما امكان اينكه بتوانيم در صنعت هوانوردي به صورت عملياتي در بين عموم مردم از آن بهرمند شويم، وجود نداشت
علي عبدي، معاون اقتصادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينكه برخلاف تصور عموم مردم، مسافران ميتوانند با نرخ پايينتري بليت «اير تاكسي» را براي مسافتهاي تقريباً نزديك يا مقصدهايي كه بهطور مداوم پرواز ندارند، تهيه كنند، گفت: «اير تاكسي» از سالهاي گذشته در كشور مطرح بود اما امكان اينكه بتوانيم در صنعت هوانوردي به صورت عملياتي در بين عموم مردم از آن بهرمند شويم، وجود نداشت. وي گفت: «اير تاكسي» بهطور كلي داراي دو سبك اقتصادي و پريميوم است؛ هماكنون در اكثر كشورهاي اين دو سبك با چارچوبهاي قوانين به مقاصد مختلف تجاري - تفريحي در حال فعاليتاند. باتوجه به قوانين سخت خريد هواپيما، كه ممكن است كه اين فرآيند ۳ الي ۵ سال زمانبر باشد اما نميتوان به نياز بليت پاسخ داد كه ۵ سال زمان نياز است تا هواپيما وارد كشور شود براي همين ميتوان از اين پرندههاي كوچك براي پاسخ به بخشي از نياز بليت هواپيما استفاده كرد زيرا واردات آن كار دشواري نيست. به گزارش مهر، عبدي ادامه داد: درحال حاضر به دليل كمبود بليت هواپيما در بازار، شركتهاي هواپيمايي حتي اگر با دو برابر نرخ مصوب بليت در بازار عرضه كنند، قطعاً خريدار وجود دارد يا به عبارت ديگر در برخي از مسيرها به علت تقاضاي بالاي مسافر، بليت نيست؛ بدين ترتيب براي جبران كمبود بليت در بازار ميتوان از «اير تاكسي» بهرهمند شد. اين مقام مسوول با اشاره به اينكه استفاده از «اير تاكسي» موجب رشد اقتصاد ميشود، افزود: عدهاز افراد داراي سرمايه ميتوانند اين هواپيماهاي سبك را اجاره كنند و از شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران درخواست خلبان داشته باشند، اجراي چنين روندي علاوه براينكه درآمدزايي و رشد اقتصاد در كشور، موجب تردد در مسيرهاي كم تقاضا نيز ميشود. بهطور مثال فردي قصد سفر از كرمان به يزد را دارد، در مسير خط هوايي مستقيمي وجود ندارد، مسافر ميتواند با خريد بليت «اير تاكسي» پرواز مستقيم و بدون هدر رفت زمان داشته باشد. وي افزود: خريد بليت اكونومي «اير تاكسي» براي عموم اقشار جامعه قطعاً صرفه اقتصادي خواهد داشت، زيرا خدمات جانبي پروازهاي ديگر در اين سبك وجود ندارد، مانند پذيرايي وعده غذايي، ميان وعده و خدمات بار. طبيعتاً با حذف اين موارد از قيمت بليت كاسته ميشود؛ همچنين از سوي ديگر شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي مبالغ سنگين براي احداث برخي فرودگاهها در سطح كشور پرداخت كرده كه آنچنان تقاضاي مسافري ندارد، بدين ترتيب هزينه اعمال شده بدون خروجي مانده است. عبدي تصريح كرد: زماني كه فرودگاه مقصدي تعداد اندكي تقاضا داشته يا مسير نزديك باشد، تنها هفتهاي يك پرواز به آن مسير اختصاص دهد زيرا براي ايرلاينها صرفه اقتصادي ندارد؛ بنابراين ممكن است برخي از افراد زماني نيازمند سفر به مقصد مورد نظر باشند اما پرواز در آن تاريخ وجود نداشته باشد، بدين ترتيب دعواي درد اين چالش، برقراري و استفاده از موقعيت «اير تاكسي» است. «اير تاكسي» مانند تاكسي اينترنتي در سطح شهر عمل ميكند، هرزمان كه مسافر تقاضاي پرواز به مقصدي داشته باشد، تقاضاي وي در لحظه به صورت تلفني يا اينترنتي (رزرو بليت و برگشت) قابل انجام است.
معاون اقتصادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران عنوان كرد: هواپيماهاي «اير تاكسي» به دليل تعداد كم صندلي ميتواند با تعداد محدود مسافر پرواز را برقرار كند اما براي اينكه يك هواپيما با ظرفيت ۲۰۰ نفري امكان برقراري پرواز به مقصدي داشته باشد، حتماً بايد ظرفيت تكميل باشد. وي گفت: همچنين شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران آمادگي كامل براي همكاري با متقاضيان خريد و اجاره اين سبك از هواپيماها را دارد؛ اگر فرد يا شركت هواپيمايي اين هواپيماها را وارد سپس در بستر شركت فرودگاهها اقدام به فعاليت كند، تخفيفهاي عوارضي شامل حال آنها خواهد شد.