مسير اقتصاد ديجيتال از جاده فيبر نوري ميگذرد
حوزه اقتصاد ديجيتال، نقطه كانوني فعاليتهاي منجر به سود و توسعه در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات است و با استفاده از دسترسيهاي روزافزون فيبر نوري، ميتوان از اين دسترسي پرسرعت، براي ارايه عناصر مرتبط با اقتصاد ديجيتال مانند اينترنت اشيا و هوشمندسازي سرويسهاي ارزش افزوده استفاده كرد.
حوزه اقتصاد ديجيتال، نقطه كانوني فعاليتهاي منجر به سود و توسعه در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات است و با استفاده از دسترسيهاي روزافزون فيبر نوري، ميتوان از اين دسترسي پرسرعت، براي ارايه عناصر مرتبط با اقتصاد ديجيتال مانند اينترنت اشيا و هوشمندسازي سرويسهاي ارزش افزوده استفاده كرد. به گزارش ايسنا، فيبر نوري يا تار نوري به انگليسي Optical Fiber رشته باريك و بلندي از يك ماده شفاف مثل شيشه يا پلاستيك است كه ميتواند نور وارد شده از يك سر را، از سمت ديگر خارج كند. كابل فيبرنوري داراي پهناي باندي بسيار بالاتر از كابلهاي معمولي است. با فيبرنوري ميتوان دادههايي مانند تصوير، صوت و غيره را به راحتي با پهناي باند بالا تا ۱۰ گيگابيت بر ثانيه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فيبر نوري به دليل پهناي باند وسيعتر در مقايسه با كابلهاي مسي و تاخير كمتر در مقايسه با مخابرات ماهوارهاي از مهمترين ابزار انتقال اطلاعات محسوب ميشود. كابل فيبرنوري سيگنالهاي ارتباطي را با استفاده از پالسهاي نوري توليد شده توسط ليزرهاي كوچك يا الايديها انتقال ميدهد. اين كابلها شامل تعداد بيشتر رشتههاي شيشه است كه هر كدام از آنها فقط كمي از موي انسان باريكتر هستند. مركز هر رشته، هسته يا core ناميده ميشود كه مسير نور براي حركت را فراهم ميكند. هسته يا core با يك لايه شيشه به نام cladding (روكش) كه نور را انتقال ميدهد احاطه شده تا از هدر رفت سيگنال جلوگيري شود و به نور اجازه دهد تا در طول كابل حركت كند. از جمله مزيتهاي اين فناوري ميتوان به ظرفيت بالا، تضعيف ناچيز، مصرف برق پايين، انعطاف پذير و سبك وزن آن اشاره كرد. يكي از پروژههايي كه وزارت ارتباطات در دو سال گذشته اقدامات بسياري براي توسعه و رشد آن انجام داده است، پروژه فيبرنوري منازل و كسبو كارهاست كه مقرر شد ۲۰ ميليون پوشش فيبرنوري تا پايان دولت در سراسر كشور ايجاد شود. تاكنون براساس آخرين آمار اعلام شده از سوي وزير ارتباطات، هفت ميليون خانوار تحت پوشش قرار گرفتهاند و هدفگذاري امسال ۱۴ ميليون خانوار است. علاوه بر اينكه پروژه فيبرنوري ميتواند سرعتهاي خوبي را در اختيار كاربرانش قرار دهد؛ در افزايش و بهبود اقتصاد ديجيتال هم ميتواند موثر باشد. درواقع اگر اقتصاد ديجيتال بخواهد در كشور پيادهسازي شود و به يك نرخ رشد و توسعه خوبي برسد، نياز به زيرساختهاي فيبرنوري است. در اين راستا اخيرا ياسر باقري-مديركل توسعه كسبوكار شركت مخابرات ايران- در اين باره اظهار كرد: حوزه اقتصاد ديجيتال، نقطه كانوني فعاليتهاي منجر به سود و توسعه در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات است. او با اشاره به اهميت دسترسي به فيبرنوري و حركت همزمان در بخش اقتصاد ديجيتال گفت: اكنون با استفاده از دسترسيهاي روزافزون فيبر نوري، ميتوانيم از اين دسترسي پرسرعت، براي ارايه عناصر مرتبط با اقتصاد ديجيتال مانند اينترنت اشياء و هوشمندسازي سرويسهاي ارزش افزوده استفاده كنيم. باقري با اشاره به برندهاي «آيوتل» (اينترنت اشياء) و «هوبان» (دوربينهاي نظارت تصويري) گفت: در حوزه اينترنت اشياء، بخشهاي كارنشدهاي مانند حملونقل و همچنين ظرفيتهاي خاص هر استان و تمام عناصري كه در تسهيل اينترنت اشياء در زندگي روزمره مردم اثرگذار است مغفول مانده و با توجه به جهش كنوني در حوزه فيبر نوري در تلاش هستيم كه سرعت فعاليت را در بخش اقتصاد ديجيتال با همكاري تمام بخشها بهويژه بخش شبكه و تجاري شركت، به سرعت افزايش دهيم. در اين باره همچنين رضا خليلي-معاون شبكه شركت مخابرات- درباره گسترش همافزايي صحيح در حوزه پر اهميت شبكه اظهار كرد: طراحي لازم براي تسهيل دسترسي مشتريان به دسترسي پرسرعت فيبر نوري، علاوه بر عزم راسخ تمام بخشهاي مخابرات، مستقيماً حاصل همافزايي و حركت متوازن حوزه تجاري و شبكه است. وي درباره طراحي مدلي براي همافزايي بخش شبكه و دسترسي، موضوع بسيار مهم واگذاري سرويس فيبر نوري مخابرات در بين اپراتورها و همچنين تسهيل دسترسي گفت: تشديد رقابت بين اپراتوري با دارايي سنگين و اثرگذار مطرح ميشود كه البته بايد عايدي و سود درخور آن نيز حاصل شود. خليلي تصريح كرد: به عبارت ديگر بزرگي مخابرات و شركت ارتباطات سيار در صورت تنظيم سرعت پيشرفت با شركت، يك فرصت است كه براي تحقق آن نياز به يك برنامهريزي مدون بهويژه در بخش تجاري و شبكه است. وي خاطرنشان كرد: ايجاد فرصت توسط بخشهاي بيروني و تجاري شركت براي ورود به بخشهاي كوچكتر در سرمايهگذاري و ورود علوم دانشبنيان، از نكات مهم ديگري است كه شركت را در سطح نوآور و متحول نگه ميدارد. او ادامه داد: گام اول گسترش پوشش از نظر جغرافيايي است و گام بعدي، بهبود و ارتقا سرعت ارايهشده به مشتريان و مرحله سوم، باندلينگ و كيفيت مناسب كه تضمين كيفيت و پهناي باند داشته باشند. براي طرح تحول زمانبندي ۵ ساله، زمان پيشبينيشده در بخش Network براي استانهاي كوچك، متوسط و بزرگ، ۳، ۴ و ۵ سال پيشبيني شده است.