رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تبیین کردند

معلمان نگاه ملی را به دانش‌آموزان منتقل کنند

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۱:۳۶:۱۳
کد خبر: ۳۱۱۶۵۹
معلمان نگاه ملی را به دانش‌آموزان منتقل کنند

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگيان سراسر كشور سرفصل‌هاي آموزش و پرورش تراز انقلاب را تبيين كردند.

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگيان سراسر كشور سرفصل‌هاي آموزش و پرورش تراز انقلاب را تبيين كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در روز معلم در ديدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگيان سراسر كشور، تكريم و تشكر از معلم را وظيفه فرد فرد ملت خواندند و با اشاره به اينكه آموزش‌وپرورش از لحاظ اهميت و تأثيرگذاري با هيچ دستگاه ديگري قابل مقايسه نيست، افزودند: هويت‌سازي نسل نوجوان و جوان و ايجاد شوق و اميد در او، تحول مستمر، توانمندسازي مادي و غيرمادي معلمين، حمايت از مراكز تربيت معلم، تقويت معاونت پرورشي و الگوسازي در جامعه معلمين، مهم‌ترين سرفصل‌هاي كاري آموزش‌وپرورش است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين گسترش تظاهرات حمايت از ملت فلسطين در امريكا و كشورهاي ديگر را نشانه استمرار اولويت مساله غزه در افكار عمومي جهان خواندند و تأكيد كردند: جنايات رژيم صهيونيستي و همدستي امريكا با او، حقانيت مواضع نظام و ملت ايران را در نفي رژيم اشغالگر و بدبيني به امريكا اثبات كرد و همه بدانند هيچ راه‌حلي براي حل مساله فلسطين جز بازگشت اين سرزمين به صاحبان مسلمان، يهودي و مسيحي آن وجود ندارد و روابط با رژيم صهيونيستي و عادي‌سازي، مشكلي را حل نخواهد كرد. ايشان با تبريك روز معلم به جامعه عزيز معلمان به عنوان پرورش‌دهندگان فضيلت و سازندگان آينده كشور، گفتند: توجه و احترام همگاني به معلمان، باعث ايجاد جاذبه بيشتر براي اين شغل شريف، ارتقاي سطح جامعه معلمين و در نتيجه، ارتقاي كشور مي‌شود و لازم است رسانه‌ها و صاحبان تريبون‌هاي عمومي در زمينه تبيين جايگاه معلم و ضرورت تمجيد از او، فعال شوند. 
رهبر انقلاب علت متفاوت بودن اهميت آموزش‌وپرورش با ديگر دستگاه‌ها را تربيت منابع انساني برشمردند و گفتند: همه دستگاه‌ها به‌كارگيرنده نيروي انساني هستند اما آموزش‌وپرورش، پرورش‌دهنده منابع انساني است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي معلمان فعال را هويت‌سازان نسل نوجوان و جوانان دانستند و گفتند: هر حرف و رفتار و موضع‌گيري و حتي اشاره معلم در شخصيت‌سازي نسل نو تأثير دارد. ايشان وجود نيروي انساني خوب را غيرقابل مقايسه با منابع و سرمايه‌هاي طبيعي خواندند و گفتند: پيشرفت، امنيت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش‌هاي انساني و اسلامي در كشور در گرو وجود نيروي انساني مناسب است كه اين كار عظيم برعهده آموزش‌وپرورش است. حضرت آيت‌‎الله خامنه‌اي سخنان وزير آموزش‌وپرورش در اين ديدار را خوب ارزيابي كردند و افزودند: بحمدالله برخي نكاتي كه در سال‌هاي گذشته بيان كرده‌ايم در مسير اجرا قرار گرفته است. رهبر انقلاب در تبيين سرفصل‌هاي مهم آموزش‌وپرورش، اجراي سند تحول را مهم‌ترين خواندند و گفتند: از انفعال و كم‌توجهي به اين سند در سال‌هاي گذشته، ضرر كرديم اما بازنگري در حال نهايي شدن اين سند و تدوين نقشه‌راه اجرايي آن خبر خوبي است كه ترميم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزش‌وپرورش، بايد مستمر ادامه يابد.«توانمندسازي»، سرفصل دومي بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در باب وظايف آموزش‌وپرورش مطرح كردند.ايشان گفتند: توانمندسازي معيشتي و مادي معلمان هميشه مورد تأكيد بوده و اكنون نيز هرچه ممكن است بايد در اين زمينه تلاش شود.رهبر انقلاب افزودند: توانمندسازي اما محور ديگري هم دارد ‌و آن قوام‌يافتگي كار «معلمي» است؛ يعني معلم از نيروي معنوي و عشقي كه در وجود هر انساني به تعليم و تربيت وجود دارد، استفاده كند و با بهره‌مندي از ملزومات، نيازها و تجربيات، شغل پرمرتبت معلم را قوام و استواري و استحكام دهد.
ايشان در همين بحث، نيت، روحيه، انگيزه و درك حقيقي از «معلمي» را لازمه پرورش نسل‌ نو دانستند و افزودند: معلمي صرفاً با كلاس و تدريس محقق نمي‌شود.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين تقويت مراكز تربيت معلم را لازمه دستيابي جامعه معلمين به سطح تراز خواندند و افزودند: دانشگاه فرهنگيان و ديگر مراكز تربيت معلم بايد كاملاً تقويت شوند.سرفصل سومي كه رهبرانقلاب به تبيين پرداختند، اهميت و لزوم تقويت معاونت پرورشي بود. ايشان گفتند: در برهه‌اي عده‌اي مي‌گفتند معاونت پرورشي لازم نيست و خود معلم در كنار تعليم وظيفه پرورش را هم انجام مي‌دهد؛ البته اين حرف درست است اما صرف توجه معلم به مسائل پرورشي كافي نيست و بايد مجموعه‌اي، متولي اين مساله بسيار مهم باشد.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، جلوگيري از ايجاد و شيوع آسيب‌هاي اجتماعي را جزو توقعات از جوانان خواندند و گفتند: مقدمه و شرط تحقق اين مهم آن است كه در خود مدارس آسيب‌هاي اجتماعي وجود نداشته باشد كه اين جزو وظايف معاونت پرورشي است.تبيين صحيح مسائل بنيادي كشور و نظام براي نوجوانان و جوانان، وظيفه ديگر معاونت پرورشي بود كه رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: اگر ميليون‌ها جوان و نوجوان، مصالح بنيادي و مسائل اساسي كشور را بشناسند، از جبهه دوست و دشمن آگاه باشند و در مقابل اهداف دشمنان ملت واكسينه شوند، سرمايه‌گذاري عظيم رسانه‌اي و سياسي دشمنان نتيجه‌اي نخواهد داد.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان بايد از منطق و عقلانيت سياست‌ها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهاي «مرگ بر امريكا» و «مرگ بر اسراييلِ» ملت چه منطقي نهفته است و چرا ايران حاضر به ايجاد روابط با برخي كشورها و دولت‌ها نيست. رهبر انقلاب در سرفصلي ديگر با تأكيد بر اهميت ثبات مديريتي در آموزش و پرورش، تغييرات كوتاه‌مدت مديريتي را موجب به ثمر نرسيدن كارهاي اساسي دانستند و گفتند: بنده در مديريت‌هاي سطح بالا تا متوسط تأكيد بر ثبات دارم تا بتوان برنامه‌ها و كارهاي مهم را دنبال كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به وجود الگوهايي براي اقشار در صنوف مختلف جامعه، الگوسازي و معرفي نمونه‌هاي برتر معلمان را ضروري و شوق‌آفرين خواندند و افزودند: آموزش و پرورش بايد الگوهاي موفقي همچون معلمي كه خوب تدريس مي‌كند يا سال‌هاي طولاني از عمر خود را صرف تدريس كرده است، يا رنج رفت و آمد به مناطق دشوار براي تدريس به دانش‌آموزان را به جان خريده است، شناسايي، و اين معلمان را به عنوان قهرمانان تعليم و تربيت معرفي كند.
ايشان در بخش ديگري از سخنان‌شان و در بيان انتظارات از جامعه معلمان، معلم را نه فقط آموزنده علم بلكه پرورنده هويت دانش‌آموز خواندند و گفتند: معلم مي‌تواند توانايي‌هاي بالقوه و استعدادهاي دانش‌آموز را همچون استخراج طلا و نقره از معدن، كشف و بالفعل كند؛ بنابراين معلم بايد در كنار علم‌آموزي، انگيزه، همت، اعتماد به نفس و شوق به درس و كار هم به دانش‌آموز بدهد تا ظرفيت‌هاي دروني او شكوفا شود.«دادن نگاه ملي به دانش‌آموز» انتظار ديگري بود كه رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: نگاه ملي يعني دانش‌آموز بداند كه تحصيل و كلاس درس قطعه‌اي از حركت عمومي پيشرفت و جزيي از ماشين عظيم پيش‌برنده كشور و نظام است، بنابراين لازم است دانش‌آموزان را با افتخارات ملي، داشته‌هاي كشور، پيروزي‌هاي ناشي از راه‌هاي درست، آشنا و همچنين از خطرها و دشمني‌ها آگاه كنيد.ايشان اميدآفريني را وظيفه ديگر معلمان دانستند و افزودند: اميد تضمين‌كننده آينده كشور است و اگر كسي اميد را در دل و جان جوان و نوجوان برانگيزد در واقع به ساخت آينده كشور كمك كرده است و به همين علت است كه مكرراً بر اميدآفريني اصرار مي‌كنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: افرادي كه از سر لجاجت با نظام يا دولت يا اشخاص ديگر، جوانان را نااميد مي‌كنند در واقع به آينده كشور لطمه مي‌زنند.«تشويق دانش‌آموزان به فعاليت‌هاي اجتماعي» و همچنين «مهارت‌آموزي به دانش‌آموزان»، توصيه‌هاي ديگر رهبر انقلاب به معلمان بود.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنان‌شان به مساله غزه پرداختند و افزودند: با وجود تلاش‌هاي زياد صهيونيست‌ها و پشتيبانان امريكايي و اروپايي آنها مساله غزه همچنان مساله اول دنيا است كه اعتراض‌ها به جنايات رژيم صهيونيستي در دانشگاه‌هاي امريكا و گسترش آن به دانشگاه‌هاي اروپا از نشانه‌هاي استمرار حساسيت افكار عمومي جهان به مساله غزه است. ايشان افزايش روزافزون فشار افكار عمومي بر روي رژيم اشغالگر را ضروري خواندند و افزودند: رفتار وحشيانه و بي‌رحمانه سگ هار صهيونيستي باعث اثبات حقانيت موضع جمهوري اسلامي و ملت ايران شد و كشتار سي و چند هزار نفر كه نيمي از آنها زنان و كودكان هستند ذات شرير و خبيث رژيم صهيونيستي و حقانيت موضع هميشگي ايران را به همه دنيا نشان داد. رهبر انقلاب، رفتار امريكا و دستگاه‌هاي مرتبط با آنها را در قبال «اعتراض بدون خشونت و تخريب» دانشجويان معترض به جنايات اسراييل، دليل ديگري بر اثبات موضع جمهوري اسلامي ايران در بدبيني به دولت امريكا دانستند و گفتند: اين موضوع به همه نشان داد كه امريكا شريك جرم و همدست صهيونيست‌ها در گناه نابخشودني كشتار مردم غزه است و برخي حرف‌هاي به‌ظاهر دلسوزانه آنها هم دروغ است؛ بنابراين موضع جمهوري اسلامي كه نمي‌توان به دولت امريكا خوش‌بين بود و به آن اعتماد كرد، اثبات شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تنها راه‌حل مساله فلسطين را پيشنهاد مطرح شده از جانب ايران يعني بازگشت فلسطين به صاحبان اصلي آن اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي خواندند و تأكيد كردند: تا وقتي فلسطين به صاحبان خود بازنگردد مشكل غرب آسيا حل نخواهد شد و حتي اگر بيست، سي سال ديگر هم تلاش كنند كه رژيم صهيونيستي را سر پا نگه دارند -كه ان‌شاءالله نمي‌توانند- اين مساله، حل شدني نخواهد بود.رهبر انقلاب افزودند: فلسطين بايد به مردم آن بازگردد و پس از تشكيل نظام فلسطيني، خودشان تصميم بگيرند كه با صهيونيست‌ها چه كنند.ايشان با اشاره به تحركاتي براي عادي‌سازي روابط رژيم صهيونيستي و كشورهاي منطقه، گفتند: بعضي‌ها خيال مي‌كنند با اين كارها مساله حل خواهد شد در حالي كه با فرض عادي شدن روابط رژيم صهيونيستي با كشورهاي عربي اطراف، نه تنها مشكل حل نمي‌شود بلكه مشكل متوجه دولت‌هايي خواهد شد كه با چشم بستن بر جنايات رژيم اشغالگر با آن دست دوستي داده‌اند و ملت‌ها به جان خود آن دولت‌ها خواهند افتاد. در ابتداي اين ديدار وزير آموزش و پرورش در گزارشي از مراحل نهايي بازنگري در سند تحول خبر داد. آقاي صحرايي، تصويب نقشه‌ راه اجرايي سند تحول با محوريت معلمان، برنامه‌هاي درسي و تربيتي، مدارس و ارزشيابي تحصيلي را از ديگر فعاليت‌ها اعلام كرد. استخدام كم‌سابقه ۷۰ هزار معلم با اولويت جذب دانشجو-معلمان، تكميل و ساخت ۲۹۰۰ مدرسه در سراسر كشور، افزايش سهم دانش‌آموزان فني‌وحرفه‌اي در مقطع تحصيلي متوسطه دوم، پيگيري سياست «هر دانش‌آموز يك مهارت شغلي»، ارتقاي امور پرورشي و مشاوره‌اي از جمله محورهاي گزارش وزير آموزش‌وپرورش در اين ديدار بود.

ارسال نظر