مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت:

سرقت از خطوط لوله نفت ايران كاهش يافت

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۱:۴۷:۲۵
کد خبر: ۳۱۱۶۶۸

مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: ميزان سرقت از خطوط لوله نفت ايران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن كاهش داشته است.

مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: ميزان سرقت از خطوط لوله نفت ايران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن كاهش داشته است.
ارسلان رحيمي، مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشستي خبري اظهار داشت: در سال 1402 بالغ بر 41 مورد تعرض به خطوط لوله انتقال نفت ايران رخ داد كه با اقدامات به‌موقع، از اين تعداد 25 مورد به برداشت نفت يا فرآورده منجر نشد. وي افزود: نسبت به سال 1401 كه 47 مورد انشعاب غيرمجاز با 35 مورد برداشت نفت‌ يا فرآورده داشتيم، ميزان سرقت از خطوط لوله نفت ايران كاهش داشته است. رحيمي با بيان اينكه «روند انتقال در سال 1402 افزايشي بوده است»، گفت: در سال گذشته 137 ميليارد ليتر مواد نفتي از مبادي توليد به مقاصد مصرف ارسال شده است وي ادامه داد: از مجموع اين انتقالات 71ميليارد ليتر مربوط به نفت خام و 66ميليارد ليتر مربوط به انتقال انواع فرآورده نفتي است.
مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت تصريح كرد: آمار گوياي اين است كه باتوجه به اينكه در سال 1401، 132 ميليارد ليتر مواد نفتي انتقال داده شده و در سال گذشته، 137 ميليارد ليتر كه نشان‌دهنده رشد 3.7 درصدي در فرآيند انتقال است
وي افزود: در طراحي، مهندسي و اجراي خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده خودكفايي كامل داريم و در سال گذشته بالغ بر 98 درصد تجهيزات مورد استفاده در پروژه‌ها از ساخت داخل بوده است.
رحيمي با بيان اينكه انتقال 137 ميليارد ليتر نفت و فرآورده با خطوط لوله معادل تردد 5.5 ميليون نفتكش 25 هزار ليتري است، گفت: در صورت تردد اين تعداد نفتكش، سالانه 2.5 ميليارد ليتر گازوئيل صرف سوخت اين تفتكش‌ها خواهد شد، كه در مقايسه‌ با مصرف 800 ميليون ليتري سوخت در جابه‌جايي با خطوط لوله، سالانه 1.7 ميليارد ليتر به ارزش يك ميليارد دلار صرفه‌جويي در مصرف گازوئيل رخ مي‌دهد.
وي ادامه داد: خط لوله صادراتي نفت خام گوره به جاسك قرار است توسط شركت ملي نفت ايران تكميل شود.
مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت از تكميل خط دوم 26 اينچ بندرعباس به رفسنجان تا سه ماه آينده خبر داد و گفت: با يك خطي كه در اين مسير داريم، تجمع فرآورده را در بندرعباس داريم كه با بهره‌برداري از خط دوم، اين مشكل برطرف خواهد شد.
وي افزود: خط لوله تابش و خط لوله پارس هنوز وارد فاز اجرايي نشده‌اند، بلكه در مرحله طراحي هستند و به دليل بزرگ بودن اين پروژه‌ها، اينطور نيست كه تا دو سال آينده انتظار بهره‌برداري از آنها را داشته باشيم.
رحيمي ميانگين طول عمر خطوط انتقال نفت و فرآورده در جهان را 25 تا 30 سال اعلام كرد و گفت: عمر متوسط خطوط انتقال نفت خام ايران 33 سال و ميانگين عمر خطوط لوله انتقال فرآورده‌هاي نفتي كشور 37 سال است اما با رسيدگي به‌موقع و بهره‌برداري درست، خطوط را در مدار بهره‌برداري داريم و اگر خطي با فرسودگي مواجه شود، طرح احداث خطوط لوله جايگزين تعريف و اجرايي مي‌شود.

ارسال نظر