كاهش قيمت نفت توقف‌بردار نيست

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۱:۴۷:۵۵
کد خبر: ۳۱۱۶۶۹

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا تحت تاثير اميدهاي فزاينده به توافق صلح در خاورميانه و افزايش ذخاير نفت و سوخت امريكا، براي سومين روز متوالي كاهش يافت.

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا تحت تاثير اميدهاي فزاينده به توافق صلح در خاورميانه و افزايش ذخاير نفت و سوخت امريكا، براي سومين روز متوالي كاهش يافت.
بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در ژوئيه، ۷۰ سنت معادل ۰.۸ درصد كاهش يافت و به ۸۵ دلار و ۶۳ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا براي تحويل در ژوئن، ۷۵ سنت معادل ۰.۹ درصد كاهش يافت و به ۸۱ دلار و ۱۸ سنت در هر بشكه رسيد.
نفت خام پس از معاملات پرتلاطمي كه در آوريل داشت و طي آن در واكنش به پاسخ ايران به حمله تروريستي رژيم صهيونيستي به ساختمان كنسولي ايران در دمشق، به بالاترين حد از اكتبر صعود كرد، ماه مه را با كاهش قيمت آغاز كرد. انتظارات براي آتش بس به دنبال ازسرگيري مذاكرات ميان حماس و رژيم صهيونيستي در قاهره، قيمت نفت را پايين‌تر برده است. تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي اعلام كرد: احتمال توافق آتش بس بين حماس و رژيم صهيونيستي، نگراني‌ها نسبت به تشديد مناقشه و هر گونه اختلال در عرضه نفت را كمتر كرده است. با اين حال، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز سه‌شنبه وعده داد هر پاسخي كه حماس به آخرين پيشنهادها براي توقف درگيري‌ها و بازگرداندن گروگان‌هاي اسراييلي پاسخ دهد، حمله‌اي را كه مدت‌ها وعده داده بود به شهر رفح در جنوب غزه انجام دهد، ادامه خواهد داد. بر اساس گزارش رويترز، عامل ديگري كه قيمت نفت را تحت فشار كاهشي قرار داد، رشد ذخاير نفت امريكا و توليد اين كشور بود. اداره اطلاعات انرژي امريكا اعلام كرد توليد امريكا از ۱۲.۵۸ ميليون بشكه در روز در ژانويه، به ۱۳.۱۵ ميليون بشكه در روز در فوريه رسيده كه بزرگ‌ترين رشد ماهانه در حدود سه سال و نيم گذشته بوده است. به گفته تحليلگران ANZ، تداوم نشانه‌هاي تورم، نگراني‌ها نسبت به تقاضا براي نفت خام را برانگيخته است. اين نگراني‌ها در حالي مطرح است كه هنوز فصلي رانندگي تابستاني در امريكا آغاز نشده است. اما عاملي كه مانع كاهش بيشتر قيمت نفت شد، نظرسنجي ماهانه رويترز بود كه نشان داد توليد نفت اوپك در آوريل، به ميزان ۱۰۰ هزار بشكه در روز كاهش پيدا كرده و به ۲۶.۴۹ ميليون بشكه در روز رسيده است. محدوديتهاي عرضه اوپك پلاس هم از قيمت‌ها پشتيباني كرده است.

ارسال نظر