ارزهاي ديجيتال براي چهارمين بار طي ۱۲ ماه گذشته ارزش خود را از دست دادند

سقوط بيت‌كوين به ۵۷ هزار دلار

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۲:۱۳:۴۵
کد خبر: ۳۱۱۶۸۲
سقوط بيت‌كوين به ۵۷ هزار دلار

در معاملات اول روز ماه مه، قيمت بيت‌كوين به پايين‌ترين حد خود طي دو ماه اخير يعني ۵۷ هزار و ۴۰۰ دلار رسيد. پيش‌بيني مي‌شود كاهش ۳۰ درصدي از بالاترين قيمت تاكنون، قيمت بيت‌كوين را به ۵۲ هزار دلار برساند. سرمايه‌گذاران بايد آمادگي پذيرش نوسانات قيمت را داشته باشند. تحليل‌گران و شركت‌هاي امور مالي پيش‌بيني كرده‌اند كه قيمت بيت‌كوين بعد از هاوينگ ۲۰۲۴ به ۱۰۰,۰۰۰ تا ۲۵۰,۰۰۰ دلار برسد.

در معاملات اول روز ماه مه، قيمت بيت‌كوين به پايين‌ترين حد خود طي دو ماه اخير يعني ۵۷ هزار و ۴۰۰ دلار رسيد. پيش‌بيني مي‌شود كاهش ۳۰ درصدي از بالاترين قيمت تاكنون، قيمت بيت‌كوين را به ۵۲ هزار دلار برساند. سرمايه‌گذاران بايد آمادگي پذيرش نوسانات قيمت را داشته باشند. تحليل‌گران و شركت‌هاي امور مالي پيش‌بيني كرده‌اند كه قيمت بيت‌كوين بعد از هاوينگ ۲۰۲۴ به ۱۰۰,۰۰۰ تا ۲۵۰,۰۰۰ دلار برسد.

اين اولين‌بار است كه ارزش اين دارايي ديجيتال پس از اواخر فوريه به اين حد مي‌رسد. با شكسته شدن حمايت ماهانه، تحليلگران سطوح بعدي و انتهاي احتمالي اين اصلاح بازار را زيرنظر دارند. تحليلگران و كارشناسان صنعت نسبت به اين افت قيمت كه اكنون به ۱۹.۸ درصد رسيده نگران نيستند. چهارمين اصلاح ۲۰ درصدي طي ۱۲ ماه گذشته عادي تلقي مي‌شود. طبق چرخه‌هاي قبلي صعودي بازار، اصلاحات بسيار بزرگ‌تري هم وجود داشته است. هاوينگ رويدادي برنامه‌ريزي‌شده در سطح پروتكل بيت‌كوين است كه پاداش استخراج هر بلاك از شبكه را در دوره‌هاي متناوب ۴ ساله (پس از هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاك) به نصف كاهش مي‌دهد. اولين هاوينگ بيت‌كوين سال ۲۰۱۲ رخ داد و بعد از آن پاداش استخراج هر بلاك از ۵۰ به ۲۵ واحد بيت‌كوين كاهش يافت. هاوينگ‌هاي بعدي نيز به ترتيب در سال‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ رخ دادند كه بعد از هر كدام از آنها پاداش استخراج بلاك‌هاي شبكه بيت‌كوين به‌ترتيب به ۱۲.۵ و ۶.۲۵ BTC رسيد. تحليلگران همواره از هاوينگ به عنوان يك عامل صعودي بلندمدت ياد مي‌كنند، چراكه سرعت عرضه واحدهاي جديد در شبكه را كاهش مي‌دهد و در نتيجه، مي‌تواند باعث ارزشمندترشدن اين دارايي در طول زمان شود. البته بايد در نظر داشت كه سمت ديگر ماجراي كاهش عرضه، ميزان تقاضاست و اين نظريه كه هاوينگ، بيت‌كوين را در طول زمان ارزشمندتر مي‌كند، با فرض شرايطي است كه در آن تقاضا براي اين ارز ديجيتال در گذر زمان كاهش بسيار محسوسي نداشته باشد؛ يعني تقريباً ثابت مانده يا افزايش يابد.

 

هدف از هاوينگ بيت‌كوين چيست؟

هدف اصلي از هاوينگ، كنترل عرضه بيت‌كوين و جلوگيري از تورم است. با كاهش پاداش استخراج به نصف، ميزان بيت‌كوين‌هاي جديدي كه وارد گردش مي‌شوند كاهش مي‌يابد، در حالي كه تقاضا ثابت مي‌ماند يا افزايش مي‌يابد. اين مكانيسم باعث مي‌شود كه بيت‌كوين با گذشت زمان كمياب‌تر شود و ارزش آن حفظ گردد. در واقع، هاوينگ بخشي از طراحي بيت‌كوين است كه توسط خالق ناشناس آن، ساتوشي ناكاموتو، براي ايجاد كميابي مصنوعي و كنترل تورم در پروتكل گنجانده شده است. هاوينگ روي پويايي بازار نيز تأثيرگذار است، چراكه استخراج‌كنندگان براي سودآوري بايد استراتژي‌هاي خود را با پاداش كاهش يافته تطبيق دهند. ماينرها بايد سخت‌افزارهايي با كارايي بيشتر به كار گيرند و مزارع استخراج خود را بهينه‌سازي كنند تا بتوانند با كاهش پاداش بلاك سازگار شوند. اين امر مي‌تواند منجر به تمركز بيشتر قدرت استخراج در دست ماينرهايي شود كه از منابع و بودجه كافي برخوردار هستند. علاوه بر اين، رويداد هاوينگ اغلب توجه زيادي را در جامعه ارزهاي ديجيتال و رسانه‌هاي اقتصادي به خود جلب مي‌كند. انتظارات و گمانه‌زني‌ها در مورد تأثير هاوينگ بر تغييرات قيمت بيت‌كوين، اغلب منجر به افزايش نوسانات و حجم معاملات در بازار مي‌شود.

 

تاثير هاوينگ‌هاي قبلي بر قيمت بيت‌كوين

در سه هاوينگ قبلي، بدون استثنا قيمت در بلندمدت رشد درخورتوجهي را تجربه كرده است. به بيان دقيق‌تر، بعد از هاوينگ‌هاي اول، دوم و سوم بيت‌كوين قيمت تا رسيدن به اوج چرخه خود در بلند‌مدت به‌ترتيب رشدي ۹،۵۰۰، ۳،۰۰۰ و ۷۳۰درصدي را تجربه كرده است. با توجه به مساله كاهش سرعت عرضه واحدهاي جديد بعد از هر هاوينگ و همين طور داده‌هاي تاريخي، مي‌توان گفت كارشناسان در رابطه با افزايش قيمت بيت‌كوين بعد از اين رويداد اتفاق‌نظر دارند. تاريخچه بيت‌كوين نشان مي‌دهد كه قيمت پادشاه ارزهاي ديجيتال پس از هر رويداد هاوينگ تمايل به افزايش داشته است. دليل اصلي اين امر، كاهش عرضه بيت‌كوين‌هاي جديد در كنار تقاضاي رو به رشد است. بررسي سيكل‌هاي قبلي هاوينگ، الگوي جالبي را نشان مي‌دهد. در هر سه هاوينگ قبلي (۲۰۱۲، ۲۰۱۶، ۲۰۲۰)، قيمت بيت‌كوين در ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از رويداد، به اوج قابل توجهي رسيده است. به عنوان مثال، پس از هاوينگ سال ۲۰۱۶، قيمت بيت‌كوين از حدود ۶۵۰ دلار به نزديك ۲۰,۰۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۷ رسيد. به همين ترتيب، پس از هاوينگ ماه مي‌سال ۲۰۲۰، قيمت بيت‌كوين از زير ۱۰,۰۰۰ دلار به بالاي ۶۰,۰۰۰ دلار در آوريل ۲۰۲۱ صعود كرد. توجه به اين نكته مهم است كه افزايش قيمت بلافاصله پس از هاوينگ اتفاق نمي‌افتد و ممكن است چند ماه طول بكشد تا تأثير كاهش عرضه بر بازار احساس شود. علاوه بر اين، عوامل ديگري مانند سنتيمنت كلي بازار، وضعيت اقتصاد كلان و تحولات قانوني نيز مي‌توانند بر تغييرات قيمت بيت‌كوين تأثير بگذارند. بنابراين، اگرچه هاوينگ اغلب به عنوان كاتاليزوري براي رشد بيت‌كوين در نظر گرفته مي‌شود، اما تضميني براي افزايش فوري يا پايدار قيمت وجود ندارد.

 

قيمت بيت‌كوين

بعد از هاوينگ ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟

با توجه به اهميت هاوينگ براي سرمايه‌گذاران ارزهاي ديجيتال، مجموعه‌ها و كارشناسان زيادي پيش‌بيني خود از هدف قيمتي بيت‌كوين بعد از اين رويداد را منتشر كرده‌اند كه برخي از آنها در ادامه آمده است. فقط در نظر داشته باشيد اين تحليلگران در ارايه پيش‌بيني‌هاي خود عمدتاً عواملي غير از هاوينگ، مثل تأييد ETFهاي نقدي بيت‌كوين در امريكا را هم در نظر گرفته‌اند. با اينكه تحليلگران اختلاف‌نظري درباره رشد بيت‌كوين بعد از هاوينگ در بلندمدت ندارد، عده‌اي معتقدند اين رويداد مي‌تواند طبق قاعده سنتي «با شايعه بخر و با خبر بفروش»، در روزهاي ابتدايي و براي كوتاه‌مدت با كاهش قيمت بيت‌كوين به‌دليل ذخيره سود بخشي از بازار همراه باشد. برخي تحليلگران معتقدند كه قيمت بيت‌كوين پس از هاوينگ ۲۰۲۴ مي‌تواند به بالاي ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد، در حالي كه برخي ديگر حتي تارگت‌هاي قيمتي بالاتري را پيش‌بيني مي‌كنند. از سوي ديگر، شركت سرمايه‌گذاري ون‌اك (VanEck) پيش‌بيني كرده است كه قيمت بيت‌كوين تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۰,۰۰۰ دلار خواهد رسيد. مديران صندوق سرمايه‌گذاري آرك اينوست (ARK Invest) نيز اعتقاد دارند كه با افزايش نفوذ و پذيرش نهادي بيت‌كوين، قيمت آن مي‌تواند در بلندمدت به بالاي ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار برسد. طبق برخي پيش‌بيني‌ها، قيمت بيت‌كوين مي‌تواند در ماه‌هاي منتهي به هاوينگ ۲۰۲۴ به بالاي ۷۰,۰۰۰ دلار برسد. در حال حاضر (آوريل ۲۰۲۴)، قيمت بيت‌كوين حدود ۶۰,۰۰۰ دلار است و با فرض ادامه روند فعلي، دستيابي به چنين سطحي در كوتاه‌مدت امكان‌پذير به نظر مي‌رسد. با اين حال، سرمايه‌گذاران بايد نوسانات كوتاه‌مدت را نيز در نظر داشته باشند. معمولاً پس از افزايش قابل توجه قيمت، احتمال اصلاح يا عقب‌نشيني موقت وجود دارد. بنابراين، مديريت ريسك مناسب و تنظيم حد ضرر (Stop Loss) مي‌تواند به محافظت از سرمايه در برابر نوسانات ناگهاني كمك كند.

 

 پيش‌بيني قيمت بيت‌كوين در سيكل بعدي

براساس تحليل‌هاي تكنيكال و داده‌هاي تاريخي، پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت بيت‌كوين بعد از هاوينگ ۲۰۲۴ روندي صعودي را در پيش بگيرد. اين پيش‌بيني‌ها مبتني بر الگوهاي قيمتي مشاهده شده در سيكل‌هاي قبلي هاوينگ است كه نشان مي‌دهد بيت‌كوين معمولاً در ماه‌هاي پس از هاوينگ رشد چشمگيري را تجربه كرده است. به عنوان مثال، در سيكل هاوينگ قبلي (سال ۲۰۲۰)، قيمت بيت‌كوين در ۶ ماه پس از هاوينگ بيش از ۳۰۰ درصد افزايش يافت و در نهايت در آوريل ۲۰۲۱ به اوج تاريخي خود در ۶۴,۸۰۰ دلار رسيد. شركت‌هاي تحليلي و كارشناسان صنعت نيز ديدگاه مثبتي نسبت به عملكرد قيمت بيت‌كوين بعد از هاوينگ ۲۰۲۴ دارند. به عنوان مثال، پلن بي‌ (Plan B)، تحليلگر مشهور و خالق مدل انباشت به جريان
(Stock-to-Flow)، پيش‌بيني كرده است كه قيمت بيت‌كوين تا پايان سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد. مدل او كه بر اساس كميابي بيت‌كوين است، در سيكل‌هاي قبلي هاوينگ با دقت بالايي تأييد شده است.

 

توجه به عوامل ديگر در قيمت بيت‌كوين

با اين حال، بايد توجه داشت كه بازار ارزهاي ديجيتال بسيار پرنوسان است و عوامل متعددي مي‌توانند بر قيمت بيت‌كوين تأثير بگذارند. از اين رو، پيش‌بيني‌هاي بلندمدت همواره با درجه‌اي از عدم قطعيت همراه هستند و سرمايه‌گذاران بايد با احتياط به خريد و فروش بيت‌كوين بپردازند. ريسك‌هاي نظارتي، رقابت با ساير ارزهاي ديجيتال و رويدادهاي غيرمنتظره بازار از جمله عواملي هستند كه مي‌توانند مسير قيمت بيت‌كوين را تغيير دهند. علاوه بر اين، تجزيه و تحليل حركات قيمت بيت‌كوين در قبل و بعد از هاوينگ‌هاي قبلي نشان مي‌دهد كه بازار تمايل دارد حدود يك ماه قبل از هاوينگ صعودي شود، در حالي كه بلافاصله پس از هاوينگ، روند مشخصي وجود ندارد. برخي معتقدند كه انتظارات هاوينگ پيشتر تأثير خود را بر قيمت گذاشته است و نبايد انتظار داشت كه قيمت بلافاصله پس از هاوينگ افزايش يابد. بنابراين، در حالي كه انتظار مي‌رود هاوينگ ۲۰۲۴ با افزايش تقاضا و كاهش عرضه بيت‌كوين جديد، محرك صعودي قيمت باشد، سرمايه‌گذاران بايد انتظارات خود را مديريت كنند و نوسانات كوتاه‌مدت بازار را در نظر بگيرند.

ارسال نظر