ساندار پيچاي در يك قدمي ميلياردر شدن

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۲:۱۶:۳۴
کد خبر: ۳۱۱۶۸۴

ساندار پيچاي، مديرعامل آلفابت (شركت مادر گوگل) در آستانه دستيابي به ثروت ۱۰ رقمي است كه يك دستاورد كم‌سابقه براي يك مدير فناوري غيربنيانگذار است.

ساندار پيچاي، مديرعامل آلفابت (شركت مادر گوگل) در آستانه دستيابي به ثروت ۱۰ رقمي است كه يك دستاورد كم‌سابقه براي يك مدير فناوري غيربنيانگذار است. به گزارش ايسنا، از زماني كه پيچاي ۵۱ ساله در سال ۲۰۱۵، مديرعامل گوگل شد، ارزش سهام اين شركت بيش از ۴۰۰ درصد رشد كرد و عملكرد قابل توجهي در مقايسه با عملكرد شاخص‌هاي اس‌اند پي ۵۰۰ و نزدك در مدت مشابه داشت. ارزش سهام اين شركت روز جمعه پس از انتشار گزارش درآمدهاي سه ماهه اول كه بهتر از حد مطلوب بود، به ركورد جديدي رسيد. درآمد اين شركت با رشد مبتني بر هوش مصنوعي در واحد رايانش ابري، تقويت شد. همچنين، براي نخستين‌بار در تاريخ خود، سود نقدي معرفي كرد. بر اساس داده‌هاي شاخص ميلياردرهاي بلومبرگ، افزايش ارزش سهام اين شركت در كنار پاداش سنگين سهام كه ساندار پيچاي را به يكي از پردرآمدترين مديران عامل جهان تبديل كرده است، ثروت او را به نزديك به يك ميليارد دلار رسانده است. اين يك پيشرفت قابل ملاحظه براي ساندار پيچاي است كه اهل چناي هند است و در يك آپارتمان دو اتاقه بزرگ شد كه او و برادر كوچك‌ترش، در كف اتاق نشيمن مي‌خوابيدند. او در مصاحبه‌هايش گفته است كه در طول دوران كودكي‌اش، تلويزيون يا خودرو نداشتند. گاهي حتي آب لوله كشي هم نداشتند. اولين تلفن، وقتي ۱۲ سال داشت وارد خانه آنها شد و به گفته خودش، او را با امكانات فناوري آشنا كرد. اين موضوع، همراه با كنجكاوي در مورد شغل پدرش به عنوان مهندس برق شركت انگليسي GEC، ، پيچاي جوان را به صنعت فناوري جذب كرد. او در مدرسه، عالي بود و سرانجام توانست به موسسه معتبر فناوري هند در خاراگپور راه پيدا كرده و در رشته مهندسي تحصيل كند. وقتي او بورسيه تحصيلي دانشگاه استنفورد را دريافت كرد، پدرش ۱۰۰۰ دلار از پس انداز خانواده (بيش از حقوق سالانه‌اش) برداشت تا هزينه بليت هواپيماي پيچاي و ساير هزينه‌هايش را تامين كند. پيچاي در مصاحبه‌اي در سال ۲۰۱۴ گفت: پدر و مادرم همان كاري را كردند كه بسياري از والدين در آن زمان انجام مي‌دادند. آنها بخش زيادي از زندگي خود را فدا كردند و از درآمد قابل تصرف خود براي اطمينان از تحصيل فرزندانشان استفاده كردند. او پس از اخذ مدرك عالي ديگر در مدرسه وارتون دانشگاه پنسيلوانيا، مدتي به عنوان مشاور در شركت مك‌كنزي فعاليت كرد و در سال ۲۰۰۴ به عنوان مدير محصول به گوگل پيوست و ساخت پروژه‌هاي بزرگي مانند نوار ابزار گوگل و گوگل كروم را مديريت كرد.

 

تسهيل‌كننده بزرگ

پيچاي در سال ۲۰۱۵ توسط لري پيج يكي از بنيانگذاران گوگل، به عنوان مديرعامل گوگل انتخاب شد، در حالي كه خود پيج، مديرعامل هلدينگ تازه تاسيس آلفابت شد. پيچاي، سمت مديرعامل آلفابت را در سال ۲۰۱۹، پس از اينكه لري پيج و سرگئي برين، بنيانگذار ديگر گوگل، از مديريت امور روزانه كنار رفتند، بر عهده گرفت. برين و پيج كه مجموعا حدود ۳۰۰ ميليارد دلار دارايي خالص دارند، در نامه‌اي در سال ۲۰۱۹ درباره پيچاي چنين گفتند: از زمان تاسيس آلفابت، هيچ كسي نيست كه بيشتر به او اعتماد كرده باشيم و هيچ فردي بهتر از او براي هدايت گوگل و آلفابت به سمت آينده، وجود ندارد. پيچاي در دوران مديرعاملي خود، بر گسترش لاين محصولات گوگل و اضافه شدن دستيار گوگل، گوگل هوم، گوگل پيكسل، گوگل ورك اسپيس و محصولات ديگر، نظارت داشته است. او همچنين اولين كسي بود كه از هوش مصنوعي استقبال كرد و آن را «فرصت يك باره در يك نسل» ناميد. در حالي كه آلفابت به دليل محصولات هوش مصنوعي خود، ‌هدف انتقاد قرار گرفته است و برخي از سرمايه‌گذاران توانايي اين غول فناوري را براي رقابت با شركت OpenAI زير سوال برده‌اند، گزارش درآمد اخير، اين اطمينان را ايجاد كرد كه هزينه‌هاي صورت گرفته براي اين فناوري، در حال به ثمر نشستن است. بر اساس گزارش بلومبرگ، دارايي خالص پيچاي شامل ۴۲۴ ميليون دلار دارايي سهام و همچنين حدود ۶۰۰ ميليون دلار به دست آمده از فروش سهام از زماني است كه مديرعامل شد. شاخص ثروت بلومبرگ فرض را بر اين گذاشته كه سهام فروخته شده براي سرمايه‌گذاري مجدد در بازار سهام، مورد استفاده قرار گرفته است.

ارسال نظر