پيشنهاد سرمايه‌گذاري ايران به كوبايي ها

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۲:۲۰:۳۷
کد خبر: ۳۱۱۶۸۹

در همايش تجاري ايران و كوبا، سرمايه‌گذاري مشترك در حوزه كشاورزي به ويژه توليد نيشكر به عنوان نياز هر دو طرف مطرح شد. همچنين تاسيس شركت‌هاي مشترك در حوزه‌هاي دارو و معدن از پيشنهادات رييس اتاق ايران در اين همايش بود. 

در همايش تجاري ايران و كوبا، سرمايه‌گذاري مشترك در حوزه كشاورزي به ويژه توليد نيشكر به عنوان نياز هر دو طرف مطرح شد. همچنين تاسيس شركت‌هاي مشترك در حوزه‌هاي دارو و معدن از پيشنهادات رييس اتاق ايران در اين همايش بود. 
رييس اتاق كوبا در رأس هياتي 27 نفره به اتاق ايران آمد و ضمن ديدار با همتاي ايراني خود در همايش تجاري ايران و كوبا حضور يافت. او در اين نشست از فعالان اقتصادي ايراني خواست تا در بخش كشاورزي و توليد مواد غذايي كوبا سرمايه‌گذاري كنند.
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، حضور مسوولان كشور در اين همايش را بيانگر علاقه دولت به توسعه تعاملات بين ايران و كوبا دانست و تصريح كرد: روابط ايران و كوبا همواره دوستانه و مستمر بوده و اين كشور جايگاه خوبي در روابط ديپلماتيك ايران داشته است؛ اما متأسفانه روابط اقتصادي هم‌راستا با روابط سياسي پايدار، رشد نكرده است.
صمد حسن‌زاده گفت: براي تحقق كامل ظرفيت‌هاي موجود بايد تلاش كرد و اين بر عهده بخش‌هاي خصوصي و فعالان اقتصادي است.
او با بيان اينكه حجم تجارت دو كشور طي سال‌هاي اخير به‌طور پيوسته رشد داشته است، افزود: چالش‌هاي پيش‌رو در برابر تجار و سرمايه‌گذاران دو كشور به نبود زيرساخت‌هاي لازم برمي‌گردد، از طرفي شاهد تحريم‌هاي دو كشور از سوي دولت امريكا هستيم. هرچه اين تحريم‌ها روي معاملات بانكي اثر داشته است؛ اما راه‌حل وجود دارد و مي‌توان براي اين تعاملات مسيرهاي جديدي تعريف كنيم.
حسن‌زاده توليدات دو كشور را مكمل هم ارزيابي كرد و افزود: كريدور شرق به غرب و بندر چابهار مسير ارزنده و مناسبي براي دسترسي كوبا به منطقه اوراسياست.
رييس اتاق ايران، تأسيس شركت‌هاي مشترك دارويي و پزشكي با توجه به تجربه و دانش كوبا در حوزه بيوتكنولوژي را پيشنهاد داد و گفت: سرمايه‌گذاري در حوزه ماده معدني نيكل كه از منابع كشور كوبا محسوب مي‌شود را بايد در دستوركار قرار داد.
آنتونيو لوئيس كاريكارته كرونا، رييس اتاق كوبا هدف از سفر هيات تجاري كوبا را تلاش براي تقويت روابط، طراحي پروژه‌هاي مشترك و ارتقاي سطح اعتمادسازي بين دو كشور دانست.
او با ارايه توضيحاتي درباره اقتصاد كوبا، صادرات و واردات اين كشور گفت: سرمايه‌گذاري خارجي در كوبا طي سال‌هاي اخير رشد داشته و اميدواريم كه ايران بتواند در اين بخش رتبه اول را به خود اختصاص دهد.
رييس اتاق كوبا از شروع مدرنيته شدن زيرساخت‌هاي اقتصادي اين كشور، توليد با ارزش‌افزوده بر پايه تكنولوژي جديد سخن گفت و از فعالان اقتصادي ايراني خواست در اين مسير مشاركت كنند و با انتقال دانش و سرمايه هم‌گرايي بين دو كشور را عمق ببخشند.
كاريكارته كرونا از تلاش براي ايجاد شركت‌هاي كوچك و متوسط به عنوان يكي از سياست‌هاي جاري اقتصادي دولت اين كشور صحبت كرد و گفت: توسعه گردشگري كوبا از برنامه‌هاي جدي اين كشور است و پيش‌بيني كرديم در سال جاري به ارقام قابل توجهي از نظر تعداد گردشگران دست پيدا كنيم.
او كشاورزي را يكي از اولويت‌هاي تجاري و جذب سرمايه كوبا نام برد و افزود: ايران در توليد انواع محصولات غذايي، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، كشتي‌سازي، توليد دارو و انواع واكسن و... مي‌تواند سرمايه‌گذاري كند و مشوق‌هاي لازم در اختيار طرف ايراني قرار بگيرد.

   از ظرفيت كوبا در حوزه فناوري‌هاي بيوتكنولوژي استفاده كنيم
حامد عسگري، معاون بين‌الملل اتاق ايران، همكاري‌هاي اقتصادي را ناهماهنگ با سطح روابط سياسي بين دو كشور ارزيابي كرد و گفت: كوبا به دليل سرمايه‌گذاري در تربيت نيروي انساني از قطب‌هاي فناوري‌ها بيوتكنولوژي محسوب مي‌شود و بايد از اين ظرفيت بهترين بهره را ببرد.
او ادامه داد: سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي در حوزه مواد غذايي، پتروشيمي و بهداشتي از سوي ايران در كوبا انجام شده است؛ اما كافي نيست. موافقت‌نامه تأسيس كميته مشترك تجاري ايران و كوبا توسط روساي دو اتاق ايران و كوبا امروز امضا شد و اميدواريم با اين اتفاق، شاهد تقويت روابط بين دو كشور باشيم. عيسي كاملي، دستيار وزير و مديركل امريكاي وزارت امور خارجه از اينكه روابط ايران و كوبا وارد فاز جديدي شده ابراز خشنودي كرد و گفت: برنامه‌ها در مسير تقويت روابط طراحي شده است و به نظر مي‌رسد آينده خوبي پيش‌روي دو طرف قرار دارد.
آلبرتو گونزالس كاسالس، سفير كوبا در تهران خاطرنشان كرد: در كوبا، كشور ايران و توانمندي‌هاي سياسي و نظامي آن، شناخته شده است؛ اما كالاها و محصولات ايراني شناخته شده نيست، چون هنوز موانعي در مسير تجارت و سرمايه‌گذاري بين ايران و كوبا وجود دارد و بايد براي حل آنها فكري كرد. او از حمايت دو دولت براي ترويج روابط سخن گفت كه بسيار ارزشمند است. به اعتقاد گونزالس ترقي بخشيدن به مراودات، عمل و اراده دو طرف را مي‌طلبد. در اين رابطه بايد رفت‌وآمدها را بيشتر كنيم. ايران كالاهاي رقابتي خوبي براي بازار امريكاي لاتين در اختيار دارد و به دنبال آن هستيم كه به هاب صدور كالاهاي ايراني در منطقه امريكاي لاتين تبديل شويم. فرشاد مقيمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز گفت: امكان سرمايه‌گذاري و توليد نيشكر در كوبا و صدور آن به ايران وجود دارد، چون ايران در اين رابطه واردكننده بوده و به شكر از ساير كشورها نياز دارد. به اين ترتيب به زودي هيات فني و اجرايي براي تكميل زيرساخت‌هاي اجرايي پروژه‌ها عازم كوبا مي‌شود. به اعتقاد او مناسبات مالي و بانكي بين دو كشور بايد شفاف و دقيق مشخص شود تا سرمايه‌گذار ورود كند. البته شروع فعاليت‌ها همواره پيچيده است؛ اما به محض شروع كار، شاهد رشد آن خواهيم بود.

ارسال نظر