عدم وجود نهاد مستقل تصمیمگیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول «عدم وجود نهاد مستقل و متشکل از همه بازیگران در حوزههای تصمیمگیری و اجرا» را حلقه مفقوده در مقوله هوشمندسازی انرژی دانست.
مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول «عدم وجود نهاد مستقل و متشکل از همه بازیگران در حوزههای تصمیمگیری و اجرا» را حلقه مفقوده در مقوله هوشمندسازی انرژی دانست. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، «بیست و هشتمین کنفرانس بینالمللی شبکههای توزیع نیروی برق» از 11 تا 13 اردیبهشت 1403 به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان و با حمایت همراه اول در دانشگاه زنجان برگزار شد. در حالی که امید میرود برگزاری چنین رویدادهایی فراهمکننده بستری مناسب برای تبادل دانش و تجربیات خبرگان علمی و صنعتی باشد، «معرفی اهمیت هوشمندسازی در حوزه توزیع نیروی برق» و «توسعه همکاریهای علمی و صنعتی با سایر مراکز علمی جهان» ازجمله برخی اهداف مهم آن بود. در همین راستا و طی آخرین روز برگزاری رویداد، پنل «مدیریت مصرف هوشمند» با حضور مصطفی درجزی مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول و نمایندگانی از توانیر و دانشگاههای خواجه نصیرالدین طوسی و شهید باهنر برگزار شد. درجزی در این نشست، ارائه خود را با محوریت سه موضوع «ضرورت حضور اپراتورهای تلفن همراه در حوزه انرژی»، «جزییات همکاری همراه اول در پروژه فهام و هوشمندسازی موتورهای کشاورزی و صنعتی» و «ایجاد راهکارهای متنوع برای مدیریت مصرف بخش خانگی و تجاری» داشت و به جایگاه رقابتی همراه اول در منطقه پرداخت. وی با بیان اینکه در حال حاضر 57درصد از سهم درآمدی بازار ارتباطات سیار دراختیار همراه اول است، اظهار کرد: 53درصد سهم بازار مشترکان فعال نیز دراختیار اپراتور اول تلفن همراه است کما اینکه بیش از 80درصد کانال ارتباطی مشترکان با صنعت برق از طریق سیمکارتهای همراه اول است. مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول با اشاره به سه لایه کسب و کاری این اپراتور عنوان کرد: طی سالیان اخیر باتوجه به ترسیم ماموریت «تحقق رویای دیجیتال» با چشمانداز تبدیل شدن به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند، اقدام به سرمایهگذاریهای هوشمندانه مطابق با این رسالت خطیر در سه لایه کسب و کاری خود اعم از Core به عنوان کسب و کار اصلی، Near core به عنوان نزدیک به کسب و کار اصلی و Beyond core به عنوان فراتر از لایه اصلی کردهایم. درجزی ورود همراه اول به حوزههای «سلامت»، «انرژی»، «کشاورزی»، «خدمات عمومی و شهری»، «لجستیک و حمل و نقل» و «سبک زندگی» را نیز در قالب مگاپروژههای سازمانی تشریح کرد و گفت: به عنوان مثال در مگاپروژه انرژی با هدف پیادهسازی ساختار «انرژی هوشمند»، در بخشهای هوشمندسازی کنتورهای برق و گاز به عنوان اپراتور انرژی شناخته میشویم، ضمن اینکه تفکیک هوشمند مصرف انرژی اعم از آب، برق و گاز را نیز به سرانجام رساندهایم. وی ادامه داد: ما پیش از هر چیز، مکلف به انجام و آزمون پروژهها در شبکه گسترده ارتباطی خودمان هستیم و در این راستا به «هوشمندسازی کنتور برق سایتهای همراه اول» اقدام کردهایم. مدیرکل کسب و کار سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران اشارهای به بنچمارک کردن بازارهای امریکا و آسیا در حوزه انرژی، اذعان کرد: مطابق تحلیل و پیشبینیهای Researchandmarkets «بازار جهانی انرژی» با نرخ رشد سالیانه 6.8درصد، از 6416 به 8315 میلیارد دلار در سال 2027 خواهد رسید و ارزش «بازار جهانی کنتورهای هوشمند» تا سال 2030 با نرخ رشد سالیانه 7.7درصد به 25.3 میلیارد دلار دست خواهد یافت. درجزی در میان صحبتهای خود گزارشی از GSMA در سال 2021 نیز ارائه کرد که در آن پردرآمدترین حوزههای خدماتی در سبد درآمدی اپراتورهای بینالمللی مشخص و گفته شده که به ترتیب سهم تولید 56درصد، مالی 31درصد، تجارت الکترونیکی 27درصد، سلامت الکترونیکی 22درصد، انرژی 14درصد و کشاورزی نیز 14درصد است. وی بازیگران اصلی حوزه هوشمندسازی انرژی در کشور را «مجلس»، «دولت»، «تامینکنندگان اتصال نظیر اپراتورهای تلفن همراه» و «تامینکنندگان بخش خصوصی» دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر حلقه مفقوده در مقوله هوشمندسازی، عدم وجود نهاد مستقل و متشکل از همه بازیگران در حوزههای تصمیمگیری و اجرا است.