تعیین «هوشمند» کرایه تاکسی درتهران
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران از الکترونیکی شدن فرآیند تعیین کرایه تاکسی در تهران از طریق طراحی سامانه هوشمند و پویا از سوی شهرداری تهران خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران از الکترونیکی شدن فرآیند تعیین کرایه تاکسی در تهران از طریق طراحی سامانه هوشمند و پویا از سوی شهرداری تهران خبر داد.
سعید بشیری در گفتوگو با ایسنا، در تشریح سامانه پویا و هوشمند کرایه تاکسی در تهران گفت: طبق بررسیهای صورت گرفته در سراسر کشور به ویژه کلانشهرها با توجه به اینکه با طیف گستردهای از افراد که در این بخش فعالیت میکنند مواجه هستیم، تاکسی در سیستم حمل و نقل عمومی نیاز اکثریت جامعه شهری تهران است، همچنین تاکسیرانی جزو مشاغلی است که درگیر موضوعات استهلاک خودرو نیز هستند که این موضوع ارتباط مستقیم با نرخ تورم دارد. وی افزود: وظیفه هیات تطبیق در فرمانداری تهران تطبیق پیشنهادات با مصوبات بالادستی است، براساس مصوبات بالادستی حداکثر نرخ، طبق نرخ تورم اعلامی است، البته در این زمینه هم یک حالت میانگین وجود دارد و در برخی جاها این رشد کمتر از میزانی است که اعلام شده است. در تطبیق با مصوبات بالادستی باید هم شرایط شهروندان و هم رانندگان را در نظر بگیریم، از همین رو این موضوع را بر اساس ماده ۹۰ قانون در هیات تطبیق بررسی کرده و با مصوبات بالادستی انطباق میدهیم.
به گفته بشیری، بر همین اساس طبق بررسیهایی که انجام میشود، اگر در اعداد ما با این مواجه شدیم که پیشنهادات بالاتر از نرخ تورم است بهشدت با آن مقابله میکنیم و این موضوع خط قرمز است، در موضوعات دیگر هم مانند مواردی که در نرخ خدمات یا عوارض موضوعات دیگر نیز مطرح بود مانند عوارض طرح ترافیک ما مقابله کردیم و نرخ پیشنهادی را کاهش دادیم. معاون استاندار تهران ادامه داد: در خصوص تعیین نرخ حمل و نقل عمومی ما وقتی جداول را بررسی کردیم متوجه شدیم که قانون در تعیین میزان نرخ اعلامی رعایت شده است. حتی وقتی کلانشهرهای دیگر را نیز بررسی کردیم دیدیم که با همین رویکرد پیش رفتهاند و همین ساز و کار را پیاده کردهاند، تاکسی در سبد درآمد هزینه رانندهها و هم در سبد درآمد هزینه شهروندان نسبت بالایی را دارد و ما باید به یک نقطه تعادل در این مساله برسیم و نمیتوانیم به نوعی رفتار کنیم که بهطور مثال قشر تاکسیران متضرر شود یا از این طرف هم شهروندان متضرر شوند. وی اظهار کرد: از همین رو تاکید ما این است که در مبحث تاکسی، همان موضوع که رعایت حداکثر نرخ تورمی است، لحاظ شود. این رویکرد هیأت تطبیق است و قبلا هم اعلام شده است. اما نکته مهمی که وجود دارد ما در مصوبات این دوره دیدیم که اشاره شده است که از زمان ابلاغ مصوبه تا در دو مرحله سه ماهه و شش ماهه، شهرداری تهران مکلف است که سیستم هوشمندی را براساس یکسری مولفهها مانند میزان مسافت، جغرافیای خدمت، وضعیت ترافیکی و غیره طراحی کند که در هوشمندسازی و تعدیل نرخها بسیار موثر خواهد بود.