اختصاص ۸درصد GDP به فناوري تا ۱۴۰۵

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۱:۴۱:۰۱
کد خبر: ۳۱۲۲۶۶

در حالي كه برخي از دستگاه‌هاي دولتي مرتبط با هوش مصنوعي داراي سندي در اين حوزه فناورانه هستند، دستيار معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان رييس‌جمهور از ساماندهي مراكز هوش مصنوعي در كشور خبر داد و گفت: همه مراكز هوش مصنوعي با حكم رييس‌جمهور ذيل مركز ملي هوش مصنوعي معاونت علمي رياست‌جمهوري قرار مي‌گيرند.

در حالي كه برخي از دستگاه‌هاي دولتي مرتبط با هوش مصنوعي داراي سندي در اين حوزه فناورانه هستند، دستيار معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان رييس‌جمهور از ساماندهي مراكز هوش مصنوعي در كشور خبر داد و گفت: همه مراكز هوش مصنوعي با حكم رييس‌جمهور ذيل مركز ملي هوش مصنوعي معاونت علمي رياست‌جمهوري قرار مي‌گيرند. به گزارش ايسنا، محمد جواد صدري مهر در حاشيه نمايشگاه اينوتكس ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران، حوزه هوش مصنوعي در دنيا را يك حوزه استراتژيك توصيف كرد و افزود: حتي شركت‌هاي بزرگ امريكايي كه پردازشگرهاي هوش مصنوعي را توليد مي‌كنند، به شركاي استراتژيك خود مانند عربستان نمي‌فروشند. وي با بيان اينكه امريكا با تصويب قانوني فروش آنها را رسما ممنوع اعلام كرده است، گفت: حوزه زير ساخت در اين حوزه بسيار مهم است؛ از اين رو با ايجاد مركز ملي هوش مصنوعي، تاكنون تجهيزات خوبي به كشور وارد شده است و اين تجهيزات تبديل به شبكه مي‌شوند تا زير ساخت فوق‌العاده بزرگي ايجاد كنيم و همه بتوانند از اين زير ساخت بهره‌مند شوند. صدري مهر ادامه داد: ما همه مجموعه‌ها را به هم متصل مي‌كنيم؛ مجموعه‌هايي كه همگي آنها داراي تعدادي پردازشگر هستند و شبكه‌سازي اين پردازشگرها، زير ساخت پردازشي خوبي در كشور ايجاد خواهد كرد. وي اضافه كرد: يكي ديگر از مسائل مطرح در هوش مصنوعي، موضوع ماژول‌ها هستند كه اين ماژول‌ها مي‌توانند در زير ساخت‌ها براي اهداف مختلف استفاده شوند. در مركز ملي هوش مصنوعي بانك خوبي از اين ماژول‌ها ايجاد شده و به تدريج در حال ارتقاء است. صدري مهر يادآور شد: در كنار همه اينها، تجميع اطلاعات و آناليز ديتاها است و در مركز ملي هوش مصنوعي در ۳ حوزه «تجميع اطلاعات»، «تجميع ماژول‌ها» و «تجميع زير ساخت»، اقدامات بزرگي انجام مي‌شود و در كنار آن هلدينگ‌هاي بزرگ بخش خصوصي نيز در كنار اين اقدامات قرار گرفته است. دستيار معاون علمي رييس‌جمهور با بيان اينكه حركت در حوزه هوش مصنوعي پرشتاب شده است، گفت: با اين اقدامات تصور بر اين است كه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، به نتايج بزرگي در منطقه برسيم. صدري مهر در خصوص تعدد مراكز و اسناد در حوزه هوش مصنوعي در دستگاه‌هاي مختلف دولتي با تاكيد بر اينكه اين امر ساماندهي شده است گفت: ايجاد مركز ملي هوش مصنوعي را به هيات دولت ارسال كرديم و مصوبه ايجاد اين مركز ملي به امضاي رييس‌جمهور رسيد و همه مجموعه‌ها در اين مركز ملي قرار گرفتند. وي با بيان اينكه هوش مصنوعي چون يك حركت پر سرعتي بود، بايد كار ويژه‌اي روي آن انجام مي‌شد، يادآور شد: از دو ماه قبل شخص رييس‌جمهور در اين زمينه حكم صادر كرد و همه مجموعه‌ها ذيل آن قرار گرفتند.

 

از فناوري نمايشي عبور كرديم

دستيار معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز كشور از مرحله آزمون و خطا در حوزه‌هاي فناوري عبور كرده و از فناوري نمايشي فاصله گرفته است، گفت: ما اكنون به شركت‌هايي رسيده‌ايم كه نقشي در GDP كشور دارند و از اين رو نقش شركت‌ها براي حضور در نمايشگاه‌ها جدي‌تر مي‌شود. وي نمايشگاه‌ها را جايي دانست كه شركت‌ها مي‌توانند محصولات خود را ارايه دهند و اظهار كرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ ميليون دلار صادرات محصولات و خدمات فناورانه داشتيم و اين ميزان براي سال ۱۴۰۲ به ۲ ميليارد دلار رسيده است و اين نشان از رشد گام به گام فناوري در اقتصاد و GDP دارد. صدري مهر با بيان اينكه در زمينه سهم فناوري در GDP نمي‌توان آمار مشخصي اعلام كرد، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳ تا ۳.۵ درصد توليد ناخالص داخلي اختصاص به فناوري دارد و هدف ما اين است كه بتوانيم تا ۱۴۰۵ اختصاص ۸ درصد GDP را محقق كنيم. دستيار معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان رييس‌جمهور ايجاد حدود ۵۰۰ شتابدهنده و ايجاد مراكز نوآوري را از اقدامات تحقق افزايش سهم فناوري در توليد ناخالص داخلي عنوان كرد و ادامه داد: ۲۰ كارخانه نوآوري و ۷۰ پارك فناوري از ديگر زير ساخت‌هاي توسعه فناوري در كشور است و ما تا سال ۱۴۰۵ سهم ۸ درصدي را هدف‌گذاري كرديم.

 

رتبه‌بندي شتاب‌دهنده‌ها

وي از رتبه‌بندي مراكز نوآوري و شتاب‌دهنده‌ها و كارخانه‌هاي نوآوري خبر داد و يادآور شد: براي اين امر شاخص‌هاي رتبه‌بندي انجام شده است. صدري‌مهر حذف مجوزها از كارخانه و شتاب‌دهنده‌ها و مراكز نوآوري را از ديگر اقدامات معاونت علمي براي توسعه زيست بوم فناوري كشور عنوان كرد و گفت: ما به بخش‌هاي دولتي تاكيد كرديم كه هر كسي كه مي‌خواهد در حوزه‌هاي فناوري و شتابدهنده‌ها و كارخانه‌هاي نوآوري فعاليت كند، نياز به مجوز ندارد. دستيار معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رييس‌جمهور اضافه كرد: از سوي ديگر براي اين مجموعه‌ها، گواهي صلاحيت تعريف كرديم. اين گواهي بر مبناي فعاليت‌هايي است كه در گذشته‌ در اين مراكز اجرايي شده است. وي ادامه داد: ما بر اساس ارزيابي فعاليت‌هاي گذشته اين مراكز، گواهي صلاحيت دانش‌بنياني براي آنها صادر خواهيم كرد و از سوي ديگر حمايت براي زير ساخت‌هاي دانش‌بنيان بيش از ۱۰ برابر افزايش يافته است. صدري مهر تاكيد كرد: در گذشته ۵۰۰ شتاب‌دهنده ايجاد شده بود كه حمايت‌هايي را از معاونت علمي دريافت مي‌كردند و در بررسي‌هاي صدور گواهي تاييد صلاحيت به ۴۰ شتابدهنده رسيديم و اين شتابدهنده‌ها توانستند گواهي تاييد صلاحيت را دريافت كنند و حمايت از اين شتاب‌دهنده‌ها بيش از ۱۰ برابر شده است. وي گفت: هدف ما اين است كه مجموعه‌هايي كه در اين حوزه سابقه خوبي دارند، رشد كنند و از اين طريق كارخانه‌هاي نوآوري، شتاب‌دهنده‌ها و مراكز نوآوري در صورت دريافت گواهي تاييد صلاحيت، عنوان «دانش‌بنياني» به آنها اضافه خواهد شد.

ارسال نظر