پيمايش در مرز 6G

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۱:۴۴:۱۱
کد خبر: ۳۱۲۲۶۹

اسلوب حاكم بر توسعه نسل‌هاي سلولي شبكه‌هاي ارتباطي سيار، روايتگر تجاري شدن هر نسل سلولي جديد پس از گذشت ۱۰ سال است و گذشتن از طول اين بازه زماني، ضمن خلق تجربيات جديد براي سرويس‌دهندگان ارتباطي، عموما بر سرعت دسترسي و كيفيت سرويس در سمت مصرف‌كنندگان نيز تأثير مستقيم دارد.

اسلوب حاكم بر توسعه نسل‌هاي سلولي شبكه‌هاي ارتباطي سيار، روايتگر تجاري شدن هر نسل سلولي جديد پس از گذشت ۱۰ سال است و گذشتن از طول اين بازه زماني، ضمن خلق تجربيات جديد براي سرويس‌دهندگان ارتباطي، عموما بر سرعت دسترسي و كيفيت سرويس در سمت مصرف‌كنندگان نيز تأثير مستقيم دارد. به گزارش ايسنا، نسل‌هاي نوظهور ضمن به همراه داشتن چالش‌هاي اجتماعي و كسب‌وكاري در بدو سرويس‌دهي، پيشرفت‌ها و بهبودهايي را در سبك زندگي به ارمغان مي‌آورند كه در نهايت تبديل به امضاي آنها مي‌شود. نسل دو (2G) معرفي شد تا خدمات صوتي و پيام كوتاه را عرضه كند، ظهور نسل سه (3G) با اتصال اينترنت موبايل گره خورده است، نسل چهار (4G) در ادامه نسل قبلي به مقوله موبايل پهن‌باند پرداخت و نسل پنج (5G) كه همچنان چشم به بازار تجاري دوخته، بافت داده منسجمي را در بر مي‌گيرد كه درصدد پاسخگويي به نيازهاي بالاي شبكه تلفن همراه است. مشخصات راديويي اوليه كه مربوط به 5G مي‌شود در اواخر سال ۲۰۱۷ تحت نسخه ۱۵ سازمان استانداردگذار 3GPP منتشر شد و در سال ۲۰۱۸ نيز تلاش‌هاي بسياري براي تكميل اين نسخه انجام گرفت. با وجود اينكه نسخه مذكور در ابتدا به يكپارچه‌سازي سيستم‌هاي راديويي 5G غيرمستقل پرداخت اما دامنه انتشار آن گسترش يافت تا 5G مستقل براساس يك سيستم راديويي جديد را هم پوشش دهد. در اين باره، مجيد هدايتي- كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات- در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: عموما تأخيري معمولي (كمتر از يك سال) در مسير تكميل استانداردهاي اوليه يك نسل ارتباطي، منتج به اجرا و راه‌اندازي شبكه‌ها مي‌شود و اين موضوع را در روند پيدايش 5G نيز شاهد بوديم. اما نمودار ABI Research نشانگر دستيابي زودهنگام نسل پنجم به يك ميليارد مشترك در مقايسه با 4G است كه در بازه زماني شش ساله به حد اشباع رسيد. وي افزود: همچنين اپراتور SK Telecom يك ماه پس از انتشار نسخه ۱۵ اقدام به راه‌اندازي نخستين شبكه نسل پنجمي كرد در حاليكه تكميل اين نسخه ۱۴ ماه بعد از راه‌اندازي شبكه انجام شد؛ رويه‌اي كه در ديگر نسل‌ها وجود نداشت و روند توسعه تكنولوژي به اين سرعت نبود. 
هدايتي با بيان اينكه سرعت توسعه 5G به دليل هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري، مشخص نبودن نرخ بازگشت سرمايه و عدم تقاضا از سمت بازار در حال حاضر كند شده اما نرخ جذب ابتدايي آن بالا و سرعت رشدش چشم‌گير بود، تشريح كرد: فناوري نسل پنجم كه در عمل ادامه‌دهنده نسل قبل و به دنبال توسعه كاربردهاي بيشتر است، بيشتر دغدغه پاسخگويي به نيازها و الزامات سازماني نظير شبكه 5G خصوصي، محاسبات لبه با دسترسي چندگانه (MEC) و اتصال قابل اعتماد با تأخير بسيار كم را دارد، همچنان نتوانسته در اين بخش نيز موفقيتي به دست آورد. اين كارشناس گفت: در اين حين، بحث جايگزيني و توسعه 5.5G مطرح است تا شايد راهي بر جبران كاستي‌ها و بهبود 5G در راستاي كاربردهاي سازماني باشد. به عبارت ديگر با رويه موجود، 5G سرآمد در حوزه مصرف‌كنندگان معمولي خواهد ماند و 5.5G طراحي مي‌شود تا ويژگي‌هاي خاص موردنظر سازمان‌ها را پياده‌سازي و مسير موفقيت آنها را ترسيم كند. وي در پايان بيان كرد: اين ويژگي‌ها شامل بازتاب تمامي مقوله‌هاي IOT، AR/VR، AI و RedCap در سراسر شبكه ارتباطي نسل پنجم پيشرفته است و ويژگي‌هاي بيشتر ديگري را نيز شامل مي‌شود. به اعتقاد او در تعريفي ديگر اين رفتار به مصداق گذر از يك نسل ارتباطي و پرداختن به آن، به عنوان زيربناي نسلي ديگر است؛ شايد قرار است سرمايه‌گذاري در نسل‌هاي پايه و پيشرفته 5G مصداق مستحكم‌سازي براي فناوري 6G باشد تا در آن نسل شاهد موج نوآوري‌ها باشيم.

ارسال نظر