16 نماينده باقي‌مانده تهران معرفي شدند

وزير كشور: مشاركت نسبت به انتخابات قبل افزايش يافت

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۰:۱۹:۰۶
کد خبر: ۳۱۲۳۴۳
وزير كشور: مشاركت نسبت به انتخابات قبل افزايش يافت

با پايان شمارش آراي دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان باقي‌مانده مشخص شده و در هفته‌هاي آينده كار خود را در مجلس آغاز خواهند كرد. در تهران نيز نمايندگان باقي مانده مشخص شدند، نمايندگاني كه به نظر راي بخش كوچكي از واجدان شرايط تهراني را به دست آورده‌اند.

با پايان شمارش آراي دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان باقي‌مانده مشخص شده و در هفته‌هاي آينده كار خود را در مجلس آغاز خواهند كرد. در تهران نيز نمايندگان باقي مانده مشخص شدند، نمايندگاني كه به نظر راي بخش كوچكي از واجدان شرايط تهراني را به دست آورده‌اند.
بر اساس گزارش‌هاي رسمي، تعداد واجدان شرايط راي دادن در انتخابات حوزه تهران حدود هفت ميليون و 500 هزار نفر بود. اين در حالي است كه نفر آخر برگزيده در تهران كمتر از 200 هزار راي به دست آورده است. سخنگوي ستاد انتخابات كشور اسامي منتخبان دور دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس در تهران و شبستر را اعلام كرد. به گزارش «انتخاب»، محسن اسلامي در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات كشور، اظهار كرد: نتايج نهايي در حوزه انتخابيه تهران از مجموع ۵۵۲۶۴۴ رأي صحيح به شرح زير است: 
بيژن نوباوه ۲۷۱۰۹۴ رأي
محمد سراج ۲۴۸۹۲۷ رأي
ابوالفضل ظهره‌وند ۲۳۹۷۱۹ رأي
حسين صمصامي ۲۳۶۹۲۱ رأي
ظهره‌ لاجوردي ۲۳۰۰۳۳ رأي
احمد نادري ۲۲۷۷۳۶ رأي
ابراهيم عزيزي ۲۲۵۶۰۷ رأي
سميه رفيعي ۲۲۲۵۴۴ رأي
پيمان فلسفي ۲۱۸۹۱۰ رأي
ابوالقاسم جراره ۲۱۸۷۷۱ رأي
مرتضي محمودي ۲۱۱۸۶۰ رأي
مجتبي رحماندوست ۲۱۱۱۶۹ رأي
عبدالحسين روح‌الاميني ۲۰۰۸۶۵ رأي
مجتبي زارعي ۲۰۰۳۸۰ رأي
زينب قيصري ۱۹۹۲۰۸ رأي
عليرضا سليمي ۱۹۸۸۳۵ رأي
وزير كشور ميزان مشاركت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم را بيشتر از رقم مشاركت در دور دوم انتخابات مجلس يازدهم اعلام كرد.
احمد وحيدي در نشست خبري پس از پايان مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: امروز كار نيمه‌تمام انتخابات مجلس شوراي اسلامي به پايان رسيد. انتخابات يك نقطه بسيار روشن در تاريخ جمهوري اسلامي براي تحكيم مردم‌سالاري ديني در دوران انقلاب اسلامي است و اكنون شاهد دوره جديدي از آن هستيم.
وي افزود: با همكاري و حماسه‌آفريني مردم در اوج سلامت، امنيت و دقت و با مشاركت خوب مردم و در فضايي رقابتي اين انتخابات برگزار شد كه برخلاف خواست دشمن بود تا مسائل امنيتي در حوزه فيزيكي و هم سايبري ايجاد كنند، اما با دقتي كه وجود داشت تمام آن نقشه‌ها نقش بر آب شد.
وزير كشور گفت: هميشه در انتخابات مرحله دوم اينطور معمول بوده كه ميزان مشاركت كمتر شده است اما در اين مرحله از مرحله دوم دوره قبل مشاركت بيشتري رخ داده است.
وحيدي يادآور شد: در حوزه امنيت و سلامت با استانداردهاي بالا عمل شد و امانتداري خوبي نسبت به آرا مردم صورت گرفت. حضور مردم در اين انتخابات باوجود توطئه‌ها و دروغ‌ها و اقدامات دشمنان بسيار قابل توجه بود و برگ زرين ديگري در تاريخ جمهوري اسلامي رقم زدند.
وزير كشور با بيان اينكه برگزاري اين انتخابات يك‌ كار جمعي گسترده با كمك تمامي دستگاه‌ها بود، اظهار كرد: اين انتخابات به خوبي به نهايت رسيد و امروز مي‌توانيم ادعا كنيم كه اين امانت را با كمال بي‌طرفي، صداقت و مراقبت ضوابط قانوني حفظ كرديم. تلاش كرديم در اين انتخابات مبتني بر قانون جديد، كارها به صورت مستمر و دقيق دنبال شود.
وي با اشاره به برگزاري انتخابات الكترونيكي در هشت حوزه انتخابيه، گفت: يكي از اقدامات مهم در اين دوره از انتخابات اين بود كه نتايج آرا با سرعت و دقت به اطلاع مردم رسيد و توانستيم‌ با همكاري ستاد انتخابات كشور اين اقدام را به نتيجه برسانيم.
وحيدي ادامه داد: وحدت و يكپارچگي قوا براي پيمودن راه بزرگي كه در پيش داريم نيازمند به ريل‌گذاري مستحكمي است كه ايران را بسازيم و اميدوارم هم مجلس جديد و همگان به سوي يك افق بلند حركت كنيم. انسجام، همبستگي و وفاق اجتماعي جزو دستاوردهاي اين انتخابات بود كه اميدواريم بعد از تشكيل مجلس جديد نيز در راه رسيدن به اهداف انقلاب از آن بهره‌گيري شود.
وزير كشور يادآور شد: اعتبارنامه‌هاي نمايندگان از سوي وزارت كشور صادر شده و تا قبل از شروع مجلس جديد به دست منتخبان خواهد رسيد.‌
وي تصريح كرد: برخلاف اينكه در گمانه‌زني‌ها آمارهايي پايين‌تر از آنچه در انتخابات ثبت شد، مطرح مي‌شد و گاهي تا يك‌دهم ميزان مشاركت فعلي انتخابات، پيش‌بيني‌هايي صورت مي‌گرفت اما همه منتخبان از آمار نسبتاً قابل‌قبول و خوبي برخوردار بودند.
براساس قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخابات الكترونيكي بايد با موافقت شوراي نگهبان برگزار مي‌شد. پيش از اين در دولت‌هاي گذشته نيز آمادگي براي برگزاري اين انتخابات اعلام شده بود، اما شوراي نگهبان اجازه نداده بود كه انتخابات در اين گستردگي الكترونيكي برگزار شود. جمال عرف ريس پيشين ستاد انتخابات در سال ۱۴۰۰ در خصوص برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي اظهار كرده بود كه « در بحث فرآيند اخذ رأي يعني صندوق الكترونيك تا الان نتوانستيم با شوراي نگهبان به توافق برسيم. شوراي نگهبان نسبت به امنيت صندوقي كه الان داريم پرسش‌هايي دارند و اين پرسش‌ها براي امروز هم نيست و مدت‌هاست كه وجود دارد و ما پاسخ مي‌دهيم. از ما اطلاعاتي درباره اين صندوق‌ها مي‌خواستند و مي‌خواهند كه در اختيارشان قرار مي‌دهيم.» در همان مقطع كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان اظهار كرده بود كه «بحث الكترونيكي شدن انتخابات بحث فني ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور است و هر زمان به جمع‌بندي برسيم و بستر فراهم شود، انجام خواهد شد. ما مخالفتي با انتخابات الكترونيكی نداشته و نداريم و فقط لازم است زيرساخت‌هاي فني آن آماده شود و هر زمان اين زيرساخت‌ها مهيا شود، آماده انجام آن هستيم. هنوز زيرساخت‌هاي انتخابات الكترونيكی فراهم نشده است.»
در انتخابات اخير مجلس، ۴ حوزه به صورت الكترونيكي انتخابات را برگزار كردند كه طحان نظيف سخنگوي شوراي نگهبان درباره كيفيت برگزراي اين انتخابات در اين حوزه‌ها، گفته بود كه«در مرحله اول چهار حوزه به صورت الكترونيكي برگزار شد كه تجربه رضايت‌بخشي بود. در مرحله دوم چهار حوزه به هشت حوزه افزايش يافت تا تجربه بهتري داشته باشيم.» 
مير شجاعان، رييس كميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات كشور در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تجربه برگزاري انتخابات الكترونيكي اظهار كرد: « قانون جديد انتخابات وقتي ابلاغ شد، ما بايد خيلي سريع سامانه‌هاي خود را با آن انطباق مي‌داديم، زيرا پيش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام نهايي بايد الكترونيكي برگزار مي‌شد و ما پيش از اينچنين تجربه‌اي نداشتيم، اما به سرعت سامانه‌هاي خود را براي اين كار تنظيم كرديم. عمليات پيش ثبت‌نام به خوبي برگزار شد و در مرحله ثبت‌نام نهايي هم توانستيم استعلام مدارك داوطلبان را به صورت الكترونيكي دريافت كنيم و در پرونده افراد قرار دهيم.»
وي ادامه داد: « در روز اخذ راي، مهر شناسنامه حذف شده بود و بايد هويت افراد را به صورت برخط احراز مي‌كرديم تا ببينيم فرد واجد شرايط راي دادن هست يا نه و اينكه پيش از اين راي نداده باشد . با تلاش همكارانم ۹۹ درصد احراز هويت افراد را برخط انجام داديم و استعلام مدارك ارايه شده توسط افراد يعني كارت ملي، گواهينامه، شناسنامه، كارت پايان خدمت و گذرنامه افراد هم برخط انجام شد.»
شجاعان در ادامه به ايسنا گفت: « در دور اول، انتخابات در ۴ حوزه آبادان، ملاير، قم و رشت را الكترونيكي برگزار كرديم كه نتايج بسيار خوبي داشت و شوراي نگهبان هم براي اولين‌بار اجازه داد انتخابات در ۸ حوزه كه بيش از يك كرسي براي رقابت دارد، الكترونيكي برگزار شود. در انتخابات الكترونيكي افراد به جاي تعرفه كاغذي، كارت الكترونيكي دريافت كردند و براي من جالب بود مردم و به خصوص افراد مسن هم علاقه‌مند بودند كه خودشان با دستگاه الكترونيكي كار كرده و راي دهند، زيرا راي دادن هم با سهولت انجام مي‌شد.»
رييس كميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات كشور با بيان اينكه «از ۴۵ كرسي دور دوم، تكليف ۳۱ كرسي با انتخابات الكترونيكي مشخص شد»، اظهار كرد: « ما مشكلي به عنوان قطعي يا هك صندوق‌هاي الكترونيكي نداشتيم، چون اين صندوق‌ها به شبكه سراسري متصل نيستند. ما با اينكه امكان راي‌گيري دستي را هم در شعب فراهم كرده بوديم، اما نيازي به آن نشد و كار برگزاري انتخابات الكترونيكي به خوبي انجام شد. انتخابات در دور اول در ۱۷۰۰ شعبه و در دور دوم در حدود ۷ هزار شعبه الكترونيكي برگزار شد و ما اثبات كرديم كه راي‌گيري الكترونيكي قابليت اجرا را دارد. البته پيش از اين اعضاي شوراي نگهبان نظراتي داشتند كه ما آنها را در نظر گرفته و اِعمال كرديم و هماهنگي براي برگزاري اين انتخابات به دست آمد. از سويي در قانون هم آمده بود كه انتخابات حداقل در يك هشتم حوزه‌هايي كه بيش از يك كرسي دارند، الكترونيكي برگزار شود. »
شجاعان با اعلام آمادگي وزارت كشور براي برگزاري انتخابات‌هاي بعدي به صورت الكترونيكي در صورت موافقت شوراي نگهبان، گفت: « سرعت در راي‌گيري، سرعت در دقت در شمارش آرا از مهم‌ترين دستاوردهاي انتخابات الكترونيكي بود.»

ارسال نظر