ظرفيت انتقال روزانه گاز كشور به ۹۵۰ ميليون مترمكعب رسيد

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۰:۲۲:۳۶
کد خبر: ۳۱۲۳۴۷

مديرعامل شركت انتقال گاز ايران گفت: سال گذشته ۲۷۵ ميليارد مترمكعب گاز طبيعي به مبادي مصرف منتقل شد و اكنون ظرفيت انتقال روزانه گاز كشور به ۹۵۰ ميليون مترمكعب رسيده است.

مديرعامل شركت انتقال گاز ايران گفت: سال گذشته ۲۷۵ ميليارد مترمكعب گاز طبيعي به مبادي مصرف منتقل شد و اكنون ظرفيت انتقال روزانه گاز كشور به ۹۵۰ ميليون مترمكعب رسيده است. غلامعباس حسيني در حاشيه بيست‌وهشتمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در نشستي خبري با تاكيد بر اينكه سال گذشته ۲۷۵ ميليارد مترمكعب گاز و ۱.۵ درصد بيشتر از سال ۱۴۰۱ گاز طبيعي تحويل مبادي مصرف شد، البته با وجود اين افزايش حجم انتقال گاز، شاهد سه ميليارد مترمكعب كاهش مصرف بخش خانگي بوديم كه به‌دليل اقدام‌هاي بهينه‌سازي مصرف و توجه مردم محقق شد، گفت: در دو سال گذشته حدود ۲۶۰۰ كيلومتر پيگراني و ۳۹ هزار و ۵۰۰ كيلومتر هم نشت‌يابي خطوط انتقال گاز انجام شده است. وي درباره ظرفيت انتقال گاز كشور و بيشترين حجم انتقال در سال ۱۴۰۲ گفت: ظرفيت انتقال روزانه گاز كشور با بهره‌برداري ۶ ايستگاه تقويت فشار و حدود هزار كيلومتر خطوط جديد در سال ۱۴۰۲، به روزانه ۹۵۰ رسيد؛ ۹ بهمن هم با انتقال ۸۵۵ ميليون مترمكعب بيشترين حجم انتقال گاز پارسال ثبت شد. مديرعامل شركت انتقال گاز ايران با اشاره به وقوع عمليات تروريستي در سال ۱۴۰۲ گفت: آن عمليات طوري برنامه‌ريزي شده بود كه بتوانند شريان‌هاي اصلي گاز را از كار بيندازند و جريان گاز استان‌هاي تهران، اصفهان و بخشي از غرب كشور قطع شود اما همكاران من در مناطق عملياتي توانستند به سرعت اين توطئه دشمن را خنثي كنند و كمتر از ۳۲ ساعت خطوط آسيب‌ديده، عملياتي شدند به‌طوري كه بسياري از مردم حتي متوجه وقوع اين حادثه نشدند. حسيني با اشاره به حمايت شركت انتقال گاز ايران از دانش‌بنيان‌ها و ساخت بار اول گفت: تعمير و ساخت قطعات مورد نياز از سوي شركت‌هاي ايراني انجام مي‌شود و اكنون نيازي به واردات توربين از خارج كشور نداريم، در حالي كه تعمير توربين‌ها تا چند سال پيش خارج از كشور انجام مي‌شد. وي با اشاره به اهميت توجه به شركت‌هاي دانش بنيان، اظهار كرد: درهاي شركت انتقال گاز بر روي شركت‌هاي دانش‌بنيان باز است و ما آماده همكاري همه‌جانبه با اين شركت‌ها و بخش خصوصي هستيم.
مديرعامل شركت انتقال گاز ايران با بيان اينكه شركت انتقال گاز ايران يكي از شركت‌هاي فرعي شركت ملي گاز با دارا بودن ۱۰ منطقه عملياتي است كه ۱۱ هزار نفر در اين مجموعه مشغول كار هستند، گفت: ماموريت اصلي اين شركت پس از بخش بالادست و پالايشگاه‌ها، انتقال گاز به ورودي شهرها، صنايع و مصرف‌كنندگان كل كشور است.
حسيني با بيان اينكه گاز طبيعي را از ۲۲ پالايشگاه گازي، مناطق نفت‌خيز و دو مخزن ذخيره‌سازي تحويل مي‌گيريم و از طريق بيش از ۳۹ هزار كيلومتر خط فشار قوي و ۹۱ ايستگاه تقويت فشار به ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه ورودي تحويل ميدهيم، گفت: ماموريت اصلي اين شركت رساندن پايدار، ايمن و بهره‌ور گاز به مبادي تحويل است، لذا تعميرات اساسي ايستگاه‌ها و خطوط انتقال در فصل گرم سال انجام مي‌شود تا ظرفيت كاملي براي گازرساني در روزهاي سرد سال داشته باشيم.

ارسال نظر