اهداف پشت پرده سدسازي‌هاي افغانستان

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۰:۲۳:۲۹
کد خبر: ۳۱۲۳۴۹

سفير پيشين ايران در افغانستان گفت: اگر چند روز پيش آب به سمت ايران روانه شد به خاطر سيلابي است كه امكان مهار آن را نداشتند و مجبور شدند به سمت ايران بفرستند.

سفير پيشين ايران در افغانستان گفت: اگر چند روز پيش آب به سمت ايران روانه شد به خاطر سيلابي است كه امكان مهار آن را نداشتند و مجبور شدند به سمت ايران بفرستند.
ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي تداوم سدسازي‌هاي افغانستان بر سر مسير رودهاي مشترك بين دو كشور و تاثير آن بر ايران اظهار داشت: اين روند قابل پيش‌بيني بوده و هست، نوع روابط و نگاه به افغانستان به گونه‌اي است كه اين اتفاقات خروجي آن است. اكنون طالبان در كنار امريكا عليه ايران همكاري مي‌كند تصور آنها بر اين بوده كه ايران از جنبه آب آسيب‌پذير است و در نظر دارند از آب به عنوان اهرم فشار عليه ايران در بهم ريختن ظرفيت ژئوپليتيكي منطقه و جابه‌جايي مردم در مرزهاي شرقي ايران و همچنين عدم سرمايه‌گذاري در كشور ما استفاده كنند، يعني هم از مولفه تروريسم و هم مولفه آب عليه ايران استفاده مي‌كنند. 
وي افزود: اگر چند روز پيش آب به سمت ايران روانه شد به خاطر سيلابي است كه امكان مهار آن را نداشتند و مجبور شدند به سمت ايران بفرستند. 
سفير پيشين ايران در افغانستان گفت: سدي كه روي هريررود ساخته شد در واقع با پول هند و تامين سيمان و مهندسي از جانب ايران بوده است و كسي در آن زمان واكنشي نشان نداد يا اينكه سد كمالخان با سيمان ايران و كمك خودمان عليه خودمان ساخته شد و بعد شاهد بوديم كه حامد كرزاي موضوع نفت در برابر آب را مطرح كرد و ديپلماسي ايران سكوت كرد، اينها اتفاقاتي است كه به دليل عدم پاسخگويي سياست خارجي ايران و عدم توجه به نظرات كارشناسي رخ مي‌دهد. 
وي بيان داشت: اكنون اوضاع افغانستان در حال فروپاشي و ويراني است و همين آب موجود را هم نمي‌توانند استفاده كنند اين آبي كه حبس مي‌كنند را فقط به مصرف كشت خشخاش مي‌رسانند، دليلي به ساخت اين تعداد سد وجود ندارد. درواقع امريكا و اسراييل بدنبال استفاده از ابزار آب عليه ايران هستند و طالبان هم عامل آنها است، افغانستان نيازي به سد ندارد بلكه نياز به سيستم آبياري درست و آبخوان‌داري دارد. اين كشور اكنون زيرساخت آبي نياز دارد، ما در ايران روي روش‌هاي آبخوان‌داري تمركز كرده‌ايم، افغان‌ها هم مي‌توانستند به كمك ايران ظرفيت‌هاي كشاورزي خود را بهبود دهند.
ظهره‌وند بيان داشت: اگر سمت ايران خشك شود حتما روي كشورهاي منطقه و همسايگان نيز تاثير دارد، موقعيت اكوسيستم منطقه بهم بريزد همه كشورهاي همسايه تاثير خواهند پذيرفت. مثلا وقتي هامون خشك شد روي افغانستان هم تاثير داشت، هيرمند شاهرگ حياتي منطقه است وقتي خشك شود تمامي پايين‌دست خودِ افغانستان كوچ مي‌كنند و زمينه براي قاچاق و تروريسم و ناامني فراهم مي‌شود. در اين شرايط ما خاموش هستيم و حتي ناخودآگاه به اين وضعيت كمك كرده‌ايم.
وي گفت: افغانستان با احداث سد «پاشدان» در نظر دارد همان مختصر آبي را هم كه به سمت ايران روانه مي‌شود، مهار كند، از اين موضوع به عنوان اهرم فشار و بهم‌ريختگي در ايران استفاده مي‌كند. آب هريررود به تركمنستان هم مي‌رفت و با سدسازي‌هاي افغانستان كل اكوسيستم در حال بهم ريختن است. 
سفير پيشين ايران در افغانستان در ادامه تصريح كرد: اكنون طالبان پول و متخصص ندارد كه بخواهد پروژه سدسازي اجرا كند. اگر پول داشت اجازه نمي‌داد مردم افغان به سمت ايران سرازير شوند، برنامه‌اي كه افغانستان دنبال مي‌كند بازي كثيف ژئوپليتيكي است. به‌طوري كه آب را از آمودريا هم به كانال غيرفني روان كرده‌اند در صورتي كه ازبكستان، تاجيكستان و تركمنستان بايد اعتراض مي‌كردند، ديپلماسي ما نيز اين مساله را تبيين نكرد. احداث كانال قوش‌تپه نيز بر خلاف سهم آب مناطق است، افغان‌ها اين آب را بر مي‌دارند كه منطقه و آسياي ميانه را بهم بريزند و نيروها را جابه‌جا كنند، درواقع قوم‌زدايي كنند و پشتون‌ها را به اين منطقه ببرند، بعبارت ديگر تمامي هدف‌شان بر خلاف منافع منطقه است. 

ارسال نظر