۷۵ درصد مراكز عرضه مواد دخاني فاقد پروانه فروشند

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۱:۴۰:۳۰
کد خبر: ۳۱۲۳۸۵
۷۵ درصد مراكز عرضه مواد دخاني فاقد پروانه فروشند

دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران «سيگارهاي الكترونيكي» و «ويپ» را از ترفندهاي شركت‌هاي دخانياتي جهت افزايش مصرف سيگار خواند و ضمن هشدار نسبت به اين موضوع در عين حال از سرو دخانيات در اماكن عمومي از جمله رستوران‌ها و كافه‌ها به عنوان اماكن ممنوعه عرضه دخانيات انتقاد كرد.

دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران «سيگارهاي الكترونيكي» و «ويپ» را از ترفندهاي شركت‌هاي دخانياتي جهت افزايش مصرف سيگار خواند و ضمن هشدار نسبت به اين موضوع در عين حال از سرو دخانيات در اماكن عمومي از جمله رستوران‌ها و كافه‌ها به عنوان اماكن ممنوعه عرضه دخانيات انتقاد كرد. دكتر محمدرضا مسجدي در رابطه با اینکه قوانين متعددي دراتباط با مسائل گوناگون وضع شده، اظهار كرد: قوانين متعددي براي مسائل مختلف وضع شده و آيين‌نامه‌هاي مدوني بر مبناي قوانين در حوزه مسائل مختلف تنظيم شده است. اگرچه قوانين و آيين‌نامه‌هاي خوبي داريم اما در حوزه نظارت و اجراي قوانين با مشكلاتي مواجه هستيم. او با بيان اينكه قانون «جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات» توسط مجلس شوراي اسلامي در سال ۸۵ به تصويب رسيد، اظهار كرد: قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات به مسائل متعددي توجه كرده است؛ به‌طور مثال، بر مبناي ماده ۳ اين قانون، هر نوع تبليـغ، حمـايت، تشويق مستقيم و غيرمستقيم و تحريك افراد به استعمال دخانيات اكيداً ممنوع است.

 

الزام درج پيام‌هاي هشداري روي پاكت‌هاي سيگار

دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران با اشاره به ماده ۵ قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات به ايسنا گفت: قانون‌گذار در ماده ۵ قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات نوشته است؛ پيام‌هاي سلامتي و زيان‌هاي دخانيات بايد مصور و حداقل ۵۰ درصد سطح هر طرف پاكت سيگار (توليدي ـ وارداتي) را پوشش دهد. همچنين بر مبناي تبصره يك ماده ۵ قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، استفاده از تعابير گمراه‌كننده مانند ملايم، لايت، سبك و مواردي از اين دست ممنوع است.

 

۷۵ درصد مراكز عرضه محصولات دخاني پروانه فروش ندارند

اين متخصص درباره فروش محصولات دخاني به صورت قانوني گفت: بر اساس قانون، فروش محصولات دخاني مستلزم داشتن پروانه فروش است اما ۷۵ درصد مراكز عرضه محصولات دخاني، پروانه فروش ندارند. قانون جامع كنترل دخانيات فقط به مراكز فروش توجه نكرده بلكه عدم استفاده از محصولات دخاني در مكان‌هاي عمومي نيز در كانون توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.

 

سرو دخانيات در اماكن ممنوعه

دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران ادامه داد: بررسي‌ها بيانگر اين است ۸۰ درصد اماكني كه دخانيات در آن مصرف مي‌شوند، جزو اماكن ممنوعه براي استعمال دخانيات هستند. به‌طور مثال، دخانيات در رستوران‌ها و كافه‌ها مصرف مي‌شود؛ در حالي كه بر مبناي قانون استفاده از دخانيات در مكان‌هاي عمومي ممنوع است. مسجدي با بيان اينكه قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات يك قانون جامع است، افزود: رياست‌جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان به منظور تصويب اين قانون زحمات فراواني كشيده‌اند. اگرچه قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات يك قانون ارزشمند است اما نحوه اجراي اين قانون خوب نيست.

 

كاهش سن مصرف دخانيات در كشور

دبير كل جمعيت مبارزه به استعمال دخانيات با بيان اينكه سن مصرف دخانيات در كشور كاهش يافته اظهار كرد: متاسفانه بررسي‌ها بيانگر اين است كه سن مصرف دخانيات در كشور كاهش يافته است؛ به نحوي كه سن مصرف دخانيات مردان به ۱۲ سال و سن مصرف دخانيات در ميان زنان به ۱۳ تا ۱۵ سال رسيده و مصرف قليان در ميان زنان بسيار زياد است.

 

سيگارهاي الكترونيكي از ترفندهاي شركت‌هاي دخاني

دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران با بيان اينكه آمارو ارقام وزارت بهداشت از افزايش مصرف دخانيات در كشور حكايت مي‌كند، افزود: بر اساس آمار و ارقام وزارت بهداشت، مصرف دخانيات حدود ۱۳۵ درصد افزايش يافته است. «سيگارهاي الكترونيكي» و «ويپ» جزو ترفندهاي شركت‌هاي دخانياتي هستند و سبب افزايش مصرف سيگار شده‌اند. مصرف، عرضه، فروش و توليد سيگارهاي الكترونيكي در كشور ممنوع است.

 

تبليغ محصولات دخاني در آثار نمايشي

او درباره مصرف سيگار و محصولات دخاني در سريال‌هاي تلويزيوني و شبكه نمايش خانگي گفت: متاسفانه، سريال‌هاي تلويزيوني و شبكه نمايش خانگي در ارتباط با مصرف دخانيات تبليغ مي‌كنند به نحوي كه بازيگران آثار نمايشي به راحتي محصولات دخاني مصرف مي‌كنند. اهالي هنر به عنوان پيشگامان سلامت جامعه و جوانان به حساب مي‌آيند و مسووليت اجتماعي نيز برعهده دارند اما محصولات دخاني را به راحتي مصرف مي‌كنند. اغلب هنرپيشه‌هاي محبوب از محصولات دخاني در آثار نمايشي استفاده مي‌كنند. مسجدي با بيان اينكه هرگونه تبليغ درباره دخانيات در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي جزو موارد ممنوعه به حساب مي‌آيد، ادامه داد: معاونت فضاي مجازي دادستاني كل كشور و پليس فتا در همكاري مشترك نسبت به ممنوعيت تبليغات دخانيات در فضاي مجازي اقدام كرده‌اند. اودرباره ضرورت كنترل مصرف دخانيات گفت: كنترل مصرف دخانيات جزو مواردي است كه بايد بيشتر در كانون توجه قرار گيرد؛ چرا كه افزايش مصرف دخانيات مي‌تواند عوارض متعددي براي فرد و جامعه به همراه داشته باشد. توصيه‌هايي كه در ارتباط با كنترل مصرف دخانيات مطرح مي‌كنيم در راستاي رفاه و سلامت مردم است.

 

ضرورت توجه به برآوردهاي جهاني

دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران درباره پيش‌بيني‌ها در ارتباط با افزايش مصرف محصولات دخاني در كشور گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، اگر وضعيت كنوني مصرف دخانيات در كشور ادامه داشته باشد، اين خطر وجود دارد كه ايران و پاكستان تا سال ۲۰۵۰ در صدر كشورهاي مصرف‌كننده دخانيات قرار مي‌گيرند. برآوردهاي سازمان بهداشت جهاني و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي كه در زمينه سلامت فعاليت مي‌كنند بسيار مهم است و بايد در كانون توجه قرار گيرد.

مسجدي توضيح داد: مردم و دولت بايد به پيام‌هاي سازمان‌هاي جهاني در حوزه بهداشت توجه كنند تا جوانان كمتري گرفتار دام دخانيات شوند. چشم‌پوشي از تحليل‌هاي سازمان‌هاي جهاني مي‌تواند عواقب بدي به همراه داشته باشد.

ارسال نظر