حتی یک ریال در دومین حراج اوراق 1403 فروش نرفت

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۲:۵۶:۲۸
کد خبر: ۳۱۲۴۰۸
حتی یک ریال در دومین حراج اوراق 1403 فروش نرفت

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در دومین سری حراج اوراق مشارکت دولتی، هیچ یک از 35 همت اوراق عرضه شده به فروش نرفته است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی نتیجه سومین سری حراج اوراق منتشر شده که مشاهده می‌شود از مجموع اوراق عرضه شده طی هفته اخیر حتی یک ریال درآمد عاید دولت نشده است.

به گزارش اکوایران، به‌طور کلی انتشار اوراق یکی از راه‌های استقراض دولت‌ها برای تامین هزینه‌های خود است. البته عموما از درآمد اوراق برای هزینه‌های جاری نباید استفاده شود و بیشتر توصیه به استفاده از آن‌ها در طرح‌های عمرانی وجود دارد. خریداران نیز با هدف کسب سود اقدام به خریداری اوراق منتشره دولتی می‌کنند که این خریداران شامل بیمه‌ها، صندوق‌ها، موسسات اعتباری بانکی و غیر بانکی و فعالان بازار سرمایه می‌شود.

انتشار 35 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی و درآمد صفر ریالی

 مشاهده می‌شود طی دومین سری حراج اوراق در هفته منتهی به 18 اردیبهشت 1403 مجموعا حدود 35 همت اوراق در قالب اراد 157، اراد 158، اراد 159 و اراد 160 منتشر شده است که به ترتیب تاریخ سررسید هر یک از آن‌ها معادل تیر 1404، تیر 1405، آبان 1405 و اردیبهشت 1406 تعیین شده است.

با وجود اینکه نرخ سود اسمی اوراق مشارکت عرضه شده 23 درصد است اما نرخ بهره مرکب منجر می‌شود تا اوراق با سررسید طولانی‌تر نرخ بهره موثر بالاتری داشته باشند. به همین ترتیب مشاهده می‌شود نرخ بهره موثر اوراق منتشر شده در هفته گذشته وابسته به زمان سررسید از حدود 27.9 درصد تا 28.8 درصد می‌رسد. این درحالیست که کل 35 همت اوراق عرضه شده در هفته گذشته حتی یک ریال نیز خریدار نداشته است.

1403022001

فروش نرفتن اوراق در هفته گذشته ممکن است ناشی از بالا رفتن نرخ بهره انتظاری خریداران از اوراق باشد و یا ممکن است به دلیل محدودیت‌های مالی، خریداران انگیزه سرمایه‌گذاری خود در اوراق مشارکت دولتی را از دست داده باشند. 

ارسال نظر