«تعادل» گزارش می‌دهد

سقوط شاخص به کانال جدید

۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۰۱:۴۳:۳۶
کد خبر: ۳۱۲۴۶۰
سقوط شاخص به کانال جدید

شاخص کل بورس تهران یکی پس از دیگری نقاط حمایت خود را از دست می‌دهد و روز گذشته در دومین روز معاملاتی هفته به یک کانال پایین‌تر سقوط کرد و در محدوده 2.1 میلیونی ایستاد.

شاخص کل بورس تهران یکی پس از دیگری نقاط حمایت خود را از دست می‌دهد و روز گذشته در دومین روز معاملاتی هفته به یک کانال پایین‌تر سقوط کرد و در محدوده 2.1 میلیونی ایستاد. این درحالی است که تالار شیشه‌ای معاملات از اولین روز معاملاتی سال جدید تا به امروز قرمزهای بسیار زیادی را تجربه کرده است و سهامداران انتظار داشتند که بازار در نیمه
اردیبهشت ماه مثبت شود. بازار سهام اکنون از نبود خریدار و کمبود نقدینگی رنج می‌برند و همین موضوع باعث شده که شاهد تغییر شاخص و سقوط به کانال‌های پایین‌های باشیم. بازار سرمایه پایین‌تر از سقف اردیبهشت ماه سال قبل به سمت حمایت‌ها حرکت می‌کند و در این شرایط از دست رفتن اعتماد نیز می‌تواند طبیعی تلقی شود. در حال حاضر اغلب کارشناسان عقیده دارند که بازار سرمایه از تورم عقب ماند و از تمامی بازارهای مالی ارزنده‌تر است و سرمایه‌گذاری در این شرایط می‌تواند سودآور باشد. تقریبا 10 روزی می‌شود که بورس تهران روند ریزشی به خود گرفته و به هیچ خبری واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، البته اخبار و شرایط نیز دست به دست یکدیگر داده‌اند تا بازار قرمزپوش‌تر شود و به نوعی روزهای تلخی را تجربه کند. برای نمونه شب شنبه جلسه‌ای برای ترمیم بازار تشکیل شد اما سهامداران نسبت به این جلسه واکنش مثبت نداشتند.

 

بورس دنبال درمان

داود منظور ريیس سازمان برنامه و بودجه با 41 مسوول بازار سرمایه و مدیر ارکان و شرکت جلسه‌ای برگزار کرد.

این مسوول نقش دولت و این سازمان در تعریف تبصره 6 را تکذیب کرد و مدعی شد از وضعیت بحرانی بورس مطلع بوده ولی فقط به نگاه راهبردی و هم اندیشی برای رفع مشکلات و وعده حمایت، اکتفا کرد و برنامه‌ای برای برون‌رفت بازار سهام از وضعیت بغرنج چند ساله نداد! وی همچنین با اعلام برنامه سال جاری دولت برای عرضه 4 هزار میلیارد تومان اوراق، سهم بازار سرمایه از این حجم را 1.6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و خواهان تامین مالی دست به نقد و 254 میلیارد تومانی در همین ابتدای سال شد! این مسوول ادامه داد که بازار سرمایه کمک‌های زیادی برای تامین مالی پروژه‌ها انجام داده است. بنا داشتیم انتشار اوراق را از ابتدای سال شروع کنیم. در جریان اختلالات پیش آمده در بورس هستیم و باید برای مرتفع کردن مشکلات این بازار هم‌اندیشی کرد... موافق نگاه یک‌طرفه به بورس نیستیم، نگاه ما به بازار سرمایه باید راهبردی باشد. بورس برای ما راهگشا بوده اما این بازار اکنون به حمایت نیاز دارد.

ريیس سازمان برنامه در ادامه اظهار کرد که دولت امسال باید ۴ هزار همت انتشار اوراق داشته باشد که هزار و ۶۰۰ همت آن را روی بازار سرمایه حساب باز کرده‌ایم که به رشد اقتصادی ۸درصدی در سال جاری برسيم. از بازار سرمایه انتظار داریم که در همین ابتدای سال ۲۵۴ همت برای ما تامین مالی کند! ۶۰ درصد خرید اوراق توسط بانک‌ها انجام می‌شود، نباید این اتفاق بیفتد چون پایه پولی را بالا می‌برد و تورم‌زاست. باید از ظرفیت‌های حقیقی بازار سرمایه برای خرید اوراق دولتی استفاده کرد!

 

بازنده اصلی شرایط کنونی

بازار سرمایه دولت است

مجید عشقی، ريیس سازمان بورس گفت که برخی از وزارتخانه‌ها با تصمیمات بخشی به کل دولت ضربه می‌زنند ولی فکر می‌کنند فقط به بخشی از اقتصاد ضربه زده‌اند. دولت مالک ۶۰درصد شرکت های بورسی است و ۱۰درصد مالکیت شرکت های بورس و فرابورس در اختیار دولت است‌. مردم در بورس ۳۰درصد سهامدار هستند.به این ترتیب دولت بازنده اصلی شرایط کنونی بازار سرمایه است.

عارف نوروزی، مدیرعامل شستا نیز اظهار کرد که دولت پارسال ۶۰ همت بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گرفت ولی یک ریال پول نداد. نرخ دلار نیما منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی نیست و کمر سرمایه‌گذار را خم کرده! سروش، مدیرعامل سرمایه‌گذاری امید گفت که نرخ تامین مالی در سیستم بانکی به ۳۶درصد رسیده که از تبعات گواهی سپرده ۳۰ درصدی بانک مرکزی است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که در شرایط کنونی این جلسه و امثال این جلسات تنها می‌تواند حرف درمانی باشد و در کلیت تاثیری روی بازار ندارد. درحال حاضر بازار سرمایه نیاز به افزایش اعتماد و نقدینگی دارد تا بتواند روند صعودی خود را آغاز کند و این روند با جلسات رخ نمی‌دهد بلکه عدم دخالت باعث می‌شود که بورس تهران آرام‌آرام به تعادل برسد و سرمایه‌گذاران به کلیت بازار اعتماد کنند و درنهایت نقدینی وارد معاملات بورس شود.

 

بازار از نگاه معاملات

طی معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه شاخص کل بورس تهران برای دهمین روز ریزش کرد. شاخص 15 هزار و 95 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 193 هزار و 188 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 4 هزار و 652 واحدی در رقم 728 هزار و 870 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 191 واحدی به رقم 24 هزار و 433 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با کاهش هزار و 165 واحد به سطح 132 هزار و 798 واحد رسید. روز یکشنبه برای دهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 176میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 18 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای دامین، خساپا، وطوبی و ثامان بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای توسن، وتجارت، فولاد، خبنیان و ثفارس تعلق داشت.

دومین روز کاری هفته نمادهای فارس، فملی و شپنا نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وامید، بسویچ و وتوسم از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای بپاس، شگویا و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، حخزر و بپیوند نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز آردینه، فزر و خاور بیشترین تراکنش را داشتند. روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 11 هزار و 154 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 906 میلیارد تومان بود که 26درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 21درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 770 میلیارد تومان رسید. در معاملات روز گذشته نماد دامین بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 98 میلیارد تومان بود. پس از دامین، وتوسم بیشترین ارزش معاملات را داشت و ثامان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و توسن در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 879 میلیون و 360 هزار و 333 سهم در صدر قرار گرفته است. وتجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وتوسم و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 41 نماد صف خرید داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 25درصدی نسبت به روز کاری قبل به 114 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 43درصدی به 221 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر