ترفندي جديد براي سرقت از طريق واي‌فاي رايگان

۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۰۲:۲۲:۰۲
کد خبر: ۳۱۲۴۷۳

هر روز بر تعداد افرادي كه قرباني سرقت هويت شده‌اند، افزوده مي‌شود؛ اين مفهوم شامل هر نوع جرم، كلاهبرداري يا هر نوع فريب منجر به از بين رفتن نام كاربري، رمز عبور، شماره كارت اعتباري، داده‌هاي بانكي، اطلاعات مربوط‌ به سلامت يا هر نوع داده شخصي ديگر بوده كه پس از سرقت توسط هكرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از اين اطلاعات براي انجام جرايم با استفاده از هويت كاربر، بدون اطلاع آنها استفاده مي‌شود.

هر روز بر تعداد افرادي كه قرباني سرقت هويت شده‌اند، افزوده مي‌شود؛ اين مفهوم شامل هر نوع جرم، كلاهبرداري يا هر نوع فريب منجر به از بين رفتن نام كاربري، رمز عبور، شماره كارت اعتباري، داده‌هاي بانكي، اطلاعات مربوط‌ به سلامت يا هر نوع داده شخصي ديگر بوده كه پس از سرقت توسط هكرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از اين اطلاعات براي انجام جرايم با استفاده از هويت كاربر، بدون اطلاع آنها استفاده مي‌شود. به گزارش ايسنا، جرايم سايبري در دنياي امروز به يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي امنيتي جهان تبديل شده است. درواقع با توسعه فناوري و استفاده گسترده از اينترنت، جرايم سايبري نيز به صورت چشمگيري افزايش يافته از اين رو لازم است كه مردم نحوه مواجهه با آن را بدانند تا در دام سودجويان اين فضا گرفتار نشوند. بر اساس تجزيه و تحليل فني و تخصصي پرونده‌هاي قضايي واصله به پليس فتا با موضوع ايجاد دسترسي غيرمجاز به گوشي تلفن همراه و اطلاعات كاربران مشخص شده است كه يكي از روش‌هاي مجرمان سايبري در اين حوزه استفاده از ترفند اتصال كاربران به اينترنت رايگان است. چراكه امروزه استفاده از اينترنت واي‌فاي و بي‌سيم در هر مكاني ايجاد و برخي از رستوران‌ها، هتل‌ها، كافي‌شاپ‌ها و فرودگاه‌ها مجهز به اين فناوري هستند و به مشتريان خود اينترنت رايگان ارايه مي‌دهند. اما اين امكان پرطرفدار مي‌تواند خطرات بزرگي براي كاربران به همراه داشته باشد چون اطلاعاتي كه فرد رد و بدل مي‌كند، براي تمام كساني كه از آن استفاده مي‌كنند، قابل مشاهده باشد. بنابراين كارشناسان با توجه به خطر گفته شده توصيه مي‌كنند اگر كاربران مي‌خواهند در همه جا دسترسي به اينترنت داشته باشند بهتر است از اپراتور مخابراتي خود بسته‌هاي اينترنتي متناسب با نياز خود خريداري كنند. البته در كنار اين توصيه، به كاربران تأكيد مي‌شود حتما پيش از اتصال به واي‌فاي عمومي كاربران از همه گزينه‌هاي مربوط به اشتراك‌گذاري در تنظيمات دستگاه‌هاي الكترونيكي خود مانند گوشي هوشمند، رايانه و تبلت انجام دهند و از هرگونه اقدام عجولانه خودداري كنند.

 

رعايت چند ترفند كاربردي در مقابل واي‌فاي رايگان

بايد به اين نكته توجه كرد كه امنيتي در واي‌فاي عمومي وجود ندارد و تهديدات آن از دو سوي صاحب شبكه و كاربر متصل در كمين است بنابراين بهتر است تا جاي ممكن از اتصالات قبلي استفاده و اكتفا شود. همچنين با استفاده از پروتكل HTTPS به‌هنگام وب‌گردي، كاربر مي‌تواند خود را در برابر سرقت اطلاعات و رصد ترافيك تبادلي بين خود و سرور اصلي ايمن كند و از طريق پروتكل HTTP وارد هيچ سايتي نشود. توصيه مهم ديگر اين است كاربران حتي در صفحات معتبر، از وارد كردن اطلاعات شخصي خود مانند آدرس منزل، ايميل، شماره تماس، گذرواژه و شماره كارت بانكي در بستر واي فاي‌ عمومي خودداري كنند. كاربران بهتر است قبل از اتصال به واي‌فاي عمومي از مسدود كردن تمامي گزينه‌هاي مربوط به «اشتراك‌گذاري» (file sharing) در تنظيمات تبلت، رايانه و گوشي هوشمند خود مطمئن شوند. در صورت وجود هرگونه پيش‌شرط در استفاده از واي‌فاي عمومي، حتماً با هوشياري مطالعه و از پذيرش عجولانه آن خودداري كنند. علاوه بر موارد گفته شده استفاده از وي‌پي‌ان تا حد بسياري مي‌تواند به امنيت دستگاهي كه به واي‌فاي رايگان متصل شده كمك كند. اگرچه بهترين روش جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده از واي‌فاي عمومي، استفاده نكردن از آن است اما به دليل اينكه وي‌پي‌ان قادر به كدگذاري اطلاعات تبادلي بين دستگاه و سرور بوده و از سرقت ترافيكي جلوگيري مي‌كند. معاون فني پليس فتاي فراجا اواخر سال گذشته نسبت به اين موضوع هشدار داد و گفت: اتصال اينترنتي رايگان در اماكن عمومي يكي از ترفندهاي مجرمان سايبري براي آلوده‌سازي گوشي تلفن همراه و دسترسي غيرمجاز به اطلاعات كاربران است. به گفته وي بر اساس تجزيه و تحليل فني و تخصصي پرونده‌هاي قضايي واصله به پليس فتا با موضوع ايجاد دسترسي غيرمجاز به گوشي تلفن همراه و اطلاعات كاربران مشخص شد كه يكي از روش‌هاي مجرمان سايبري در اين حوزه استفاده از ترفند اتصال كاربران به اينترنت رايگان است. مجرمان سايبري با استفاده از اين شگرد با آلوده‌سازي گوشي تلفن همراه متقاضيان نسبت به دسترسي غيرمجاز به اطلاعات شخصي و محرمانه كاربران فريب خورده اقدام كرده و نيات شوم خود را اجرا مي‌كنند. يكي از مقاصد مجرمان سايبري دسترسي به اطلاعات بانكي افراد به منظور برداشت غيرمجاز از حساب آنها است كه گاهي اوقات به علت سطح آگاهي و دانش سايبري برخي كاربران از نكات امنيتي و فني مورد نياز بهره‌برداري از تجهيزات هوشمند، زمينه دسترسي غيرمجاز كلاهبرداران را فراهم مي‌كنند. بنابراين وي به مردم توصيه مي‌كند در هنگام مسافرت از اتصال به شبكه‌هاي اينترنتي رايگان در اماكن عمومي و پر ريسك نظير رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها و دكه‌هاي فروشگاهي اكيدا خودداري كنند.

ارسال نظر