مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران خبر داد

صدور كارت سوخت از ابتداي خرداد يك هفته طول مي‌كشد

۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۰:۲۲:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۵۴۹

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از ارايه پيشنهاد اجراي طرح تخصيص سوخت ناوگان حمل‌ونقل ديزلي براساس اسناد حمل برخط (سوخت‌رساني در مسير) خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح كه هدف آن جلوگيري از صدور بارنامه‌هاي جعلي است، مانع هدررفت حداقل روزانه ۵ ميليون ليتر نفت‌گاز در كشور مي‌شود

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از ارايه پيشنهاد اجراي طرح تخصيص سوخت ناوگان حمل‌ونقل ديزلي براساس اسناد حمل برخط (سوخت‌رساني در مسير) خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح كه هدف آن جلوگيري از صدور بارنامه‌هاي جعلي است، مانع هدررفت حداقل روزانه ۵ ميليون ليتر نفت‌گاز در كشور مي‌شود.به گزارش «تعادل»، جعفر سالاري‌نسب در نشستي با نمايندگان رسانه‌هاي كشور گفت: طرح تخصيص سوخت ناوگان ديزلي براساس اسناد حمل برخط با همكاري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به‌منظور جلوگيري از صدور بارنامه‌هاي جعلي و صوري اجرا مي‌شود؛ انتظار مي‌رود اجراي اين طرح در گام نخست مانع هدررفت روزانه حداقل ۵ ميليون ليتر نفت‌گاز شود. وي گفت: بارنامه‌هاي صوري مشكلي است كه در كشور در حوزه مصرف نفت‌گاز ناوگان حمل‌ونقل داشتيم و باعث انحراف چشمگير سوخت شده است؛ بنابراين تصميم بر آن شد كه سوخت در مسير تعيين شده و تنها براساس اسناد حمل در جايگاه‌هاي مسير اختصاص يابد. بنابراين كارت سوخت اين ناوگان در جايگاه‌هاي غير از مسير فعال نخواهد بود. اميدواريم از خرداد ماه اين طرح عملياتي شود. مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي افزود: اميدواريم با راه‌اندازي سامانه اين طرح و همكاري شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي و سازمان حمل‌ونقل جاده‌اي و راهداري بتوانيم با سوخت را در مسير توزيع كنيم. نظارت در اين طرح كاملا به صورت سيستمي و از طريق‌ دوربين‌هاي راهداري انجام مي‌شود، اين طرح به صورت پايلوت از ماه آينده در يكي از استان‌ها اجرايي خواهد شد تا نواقص احتمالي آن برطرف شود. سالاري‌نسب افزود: قانون‌گذار دولت را مكلف كرده است در سال ۱۴۰۳، ۹۵ درصد سوخت‌گيري در بخش نفت‌گاز و ۹۰ درصد سوخت‌گيري در بخش بنزين با كارت سوخت هوشمند شخصي انجام شود، هم‌اكنون حدود 67 درصد سوخت‌گيري در جايگاه‌هاي عرضه از طريق كارت هوشمند سوخت شخصي انجام مي‌شود. وي ادامه داد: بر اين اساس در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ ميليون كارت سوخت شخصي تحويل شد و پايگاه اينترنتي https: //fcs.niopdc.ir/ را براي ثبت‌نام آنلاين كارت سوخت شخصي راه‌اندازي كرديم تا هم‌وطنان بتوانند با مراجعه به اين پايگاه تقاضاي خود را ثبت و ظرف يك دقيقه ثبت‌نام كنند و ظرف ۲۴ ساعت كارت سوخت در اختيار پست قرار مي‌گيرد. مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: اين سامانه در اختيار شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران است، اما نياز است دستگاه‌هايي در اين زمينه با ما همكاري كنند، يكي از مشكلات ما دسترسي به اطلاعات براي استعلام‌ها بود كه ارديبهشت‌ماه در اين باره با فراجا مذاكرات نهايي شد و با رونمايي از ثبت‌نام آزمايشي در نمايشگاه بيست‌وهشتم نفت، اميدواريم از خردادماه، اين طرح را براي خودروهاي نوشماره عملياتي و با توجه به بازتاب دريافتي، از تيرماه براي درخواست كارت سوخت المثني اجرايي كنيم. سالاري‌نسب اعلام كرد: ميانگين مصرف روزانه بنزين از ابتداي امسال تاكنون (بازه زماني ۵۴ روزه) ۱۱۸ ميليون و ۴۰۰ هزار ليتر است كه اين مقدار در مقايسه با مدت مشابه پارسال با ۱۱۰ ميليون ليتر بيش از ۸.۵ ميليون ليتر افزايش يافته كه جهشي بسيار بزرگ است.
وي افزود: مخازن ما در سراسر كشور، ذخيره‌سازي‌هاي مطلوبي دارد و توزيع در حال انجام است، در نوروز ۱۴۰۳ نيز ركورد بي‌سابقه توزيع ۱۵۲ ميليون ليتر را ثبت كرديم و تلاش مي‌كنيم تقاضاي داخل را كامل برآورده كنيم، اما در شرايط ناترازي، بخش توليد در فشار مضاعفي قرار دارد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تصريح كرد: بخش مصرف با پيشنهادهاي غيرقيمتي در دستور كار دولت قرار دارد تا تراز توليد و مصرف در كشور مهار شود، در اجراي طرح ساماندهي كارت اضطراري جايگاه‌داران نيز تكليف دولت بود كه ۹۰ درصد توزيع بنزين كشور از طريق كارت سوخت شخصي انجام شود. سالاري‌نسب گفت: با اجراي طرح‌هاي غيرقيمتي تلاش كرديم به مردم فشاري وارد نشود و سوخت موردنياز مردم به‌طور كامل تأمين شود، در سال ۱۴۰۳ از اين هم عبور كرديم و با توزيع ويژه كارت اضطراري در جايگاه‌هاي سراسر كشور، تلاش كرديم سوخت مسافران و جامعه‌ را به نحوي مطلوب تأمين كنيم و كمترين شكايت را در ايام نوروز امسال درباره سوخت‌رساني داشتيم. وي تصريح كرد: در سال ۱۴۰۲ كه موضوع استفاده از كارت هوشمند سوخت شخصي مطرح شد، تا روزانه ۷۰ هزار مراجعه‌كننده براي دريافت كارت سوخت شخصي داشتيم، اما امروز اين عدد به روزانه بيش از ۱۳ هزار درخواست رسيده است كه البته با سامانه طراحي شده، زمان هم كوتاه خواهد شد و مردم به راحتي مي‌توانند از كارت سوخت شخصي خود استفاده كنند؛ البته كارت اضطراري سوخت نيز همچنان در جايگاه‌هاي عرضه وجود خواهد داشت. مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي بيان كرد: هم‌اكنون حدود ۱۷۰ ميليون ليتر سهميه ذخيره در كارت سوخت شخصي مردم وجود دارد، بنابراين دولت برنامه‌ريزي لازم براي اختصاص سهميه يارانه‌اي و آزاد را انجام داده‌ است و بيش از ۹۴ درصد مردم (به جز تاكسي‌ها)، سهميه كافي بنزين آزاد و يارانه‌اي را دريافت مي‌كنند. سالاري‌نسب ادامه داد: اگر هر سال دو پالايشگاه احداث كنيم، باز هم جبران روند افزايشي مصرف و افزايش روزافزون تعداد خودروها نخواهد شد. وي گفت: سازمان متولي سوخت بخش كشاورزي، وزارت جهاد كشاورزي است كه بررسي سهميه‌ها براساس سطح زير كشت انجام مي‌دهد و شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در اين باره مجري است و تنها سهميه‌هاي تعيين شده را در سامانه هوشمند سوخت تغذيه مي‌كند.

ارسال نظر