اظهارات وزير كار از حق مسكن كارگران و همسان سازي حقوق بازنشستگان

۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۱:۰۸:۱۹
کد خبر: ۳۱۲۵۸۵
اظهارات وزير كار از حق مسكن كارگران و همسان سازي حقوق بازنشستگان

اين روزها كارگران حال خوشي ندارند. عدم ابطال مصوبه مزدي و اجرايي شدن آن باعث شده تا بسياري از كارگران سرگردان چگونگي تامين هزينه‌هاي زندگي و معيشت خود با توجه به ميزان تورم سال ۱۴۰۳ شوند. از سوي ديگر خبرهايي مبني بر اينكه حق مسكن كارگران هم افزايش پيدا نمي‌كند بر اين نگراني‌ها افزوده است.

اين روزها كارگران حال خوشي ندارند. عدم ابطال مصوبه مزدي و اجرايي شدن آن باعث شده تا بسياري از كارگران سرگردان چگونگي تامين هزينه‌هاي زندگي و معيشت خود با توجه به ميزان تورم سال ۱۴۰۳ شوند. از سوي ديگر خبرهايي مبني بر اينكه حق مسكن كارگران هم افزايش پيدا نمي‌كند بر اين نگراني‌ها افزوده است. از طرف ديگر سال‌هاست كه بازنشستگان در انتظار اجراي كامل و بدون نقص همسان سازي حقوق هستند. اتفاقي كه اگر رخ بدهد شايد كمي از بار مشكلات اقتصادي و معيشتي اين افراد بكاهد و باعث شود فرصتي براي نفس كشيدن زير بار سنگين تورم پيدا كنند. اينكه وزير كار باز هم وعده اجرايي شدن اين قانون را داده است يك طرف ماجرا خواهد بود و طرف ديگر آن اجراي واقعي و ديدن نتيجه آن در زندگي بازنشستگان است. اين روزها به مدد همين مشكلات اقتصادي بسياري از افراد بازنشسته براي اينكه بتوانند چرخ زندگي شان را بچرخانند به شغل‌هاي كاذب روي آورده‌اند از دستفروشي و حمل بار در بازار گرفته تا مسافركشي. حالا وزير كار در گفت‌وگويي كوتاه با ايلنا به اين سوالات پاسخ داده است.

 

بانك رفاه منابع مورد نياز مسكن كارگري را متقبل مي‌شود

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: جامعه كارگري ما پايدار و تعديل نيروي كار كاهش پيدا كرده و شاهد آن هم اين است كه مستمري‌بگيران بيمه بيكاري رو به كاهش است و نرخ اشتغال در كشور افزايش و بيكاري كاهش پيدا كرده است. همچنين قرارگاه مسكن هم در ستاد وزارت‌خانه راه‌اندازي كرديم و مقرر شد بانك رفاه كارگران هم به عنوان متولي ان‌شاءالله منابع مورد نياز مسكن كارگري را متقبل شود و تامين كند.

صولت مرتضوي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره منتفي شدن افزايش حق مسكن كارگران در سال جاري گفت: ما حداقل حقوق و دستمزد كارگران را ۳۵ درصد افزايش داديم. نمايندگان كارگران و كارفرمايان به اتفاق نظرشان اين بود كه آيتم‌هاي اصلي افزايش پيدا كند، شوراي عالي كار هم پيشنهاد ديگري در اين حوزه نداشتند.

 

مستمري‌بگيران بيمه بيكاري

رو به كاهش است

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اين سوال كه آيا خبر خوشي براي كارگران پس از پشت سر گذاشتن هفته كارگر داريد، بيان كرد: خبر خوش براي كارگران اين است كه بحمدالله والمنه جامعه كارگري ما پايدار و تعديل نيروي كار كاهش پيدا كرده و شاهد آن هم اين است كه مستمري‌بگيران بيمه بيكاري رو به كاهش است و نرخ اشتغال در كشور افزايش و بيكاري كاهش پيدا كرده است. همچنين قرارگاه مسكن هم در ستاد وزارت‌خانه راه‌اندازي كرديم و مقرر شد بانك رفاه كارگران هم به عنوان متولي ان‌شاءالله منابع مورد نياز مسكن كارگري را متقبل شود و تامين كند.

 

تلاش براي اصلاح تغييرات صورت گرفته

در ماده ۲۹ برنامه هفتم

وي درباره اينكه كميسيون تلفيق ماده ۲۹ برنامه هفتم را تغيير داده و برخي معتقدند با اين كار نگراني در جامعه بازنشستگان تامين اجتماعي به وجود آمده چراكه گويا آن بندي كه «دولت مكلف است ديون را تسويه كند» پاك شده است؛ جايگزين اين مورد چيست، عنوان كرد: بر اساس ايراداتي كه مجمع تشخيص مصلحت نظام در بعضي از موارد گرفته است؛ در مجلس متاسفانه چنين امري كه مي‌گوييد محقق شد و بلافاصله مورد اعتراض ما قرار گرفت و ماموريتي هم به يك تيم از نمايندگان مجلس داده شده است چون قانون‌گذار به هيات رييسه چنين اختياراتي را تفويض كرده است. همكاران ما به‌شدت دنبال اين هستند كه همين را بازگردانند.

مرتضوي درخصوص اينكه آيا لايحه ديگري داده خواهد شد چراكه رييس مجلس عنوان كرده حتما بايد لايحه ديگري داده شود، بيان كرد: خير؛ توجه داشته باشيد بر اساس پيگيري و اخباري كه من دارم مقرر شد كه رييس كميسيون تلفيق و اجتماعي و يك نفر از نمايندگان مجلس و با حضور نمايندگان ما موضوع را بررسي كنند و اصلاحات را انجام دهند.

وي بيان كرد: مطالباتي كه گفته مي‌شود همان مطالبات انباشته شده است كه ما حتما پيگيري مي‌كنيم. دولت اراده‌اش بر اين است كه مطالبات صندوق‌هاي بازنشستگي را پرداخت كند. كما اينكه در سنوات گذشته هم دولت كريمانه به اين موضوع پرداخت و تقريبا بالغ بر ۲۲۰ همت تسويه بدهي دولت به صندوق تامين اجتماعي را داشتيم و ساير صندوق‌ها هم به همين شكل بخش قابل توجهي از مطالب‌شان را اخذ كردند. اما همواره به لحاظ اجراي احكامي كه در بودجه سنواتي پيش‌بيني مي‌شود باز دوباره تكاليفي را براي صندوق‌ها ايجاد مي‌كنند كه لاجرم دولت بايد به صورت سنواتي مطالبات صندوق‌ها پرداخت و الا صندوق‌ها دچار مشكل خواهند شد.

 

همسان‌سازي حقوق بازنشستگان از تاريخ اجراي قانون برنامه هفتم انجام مي‌شود

مرتضوي درخصوص اينكه متناسب و همسان‌سازي حقوق بازنشستگان باتوجه به اينكه احكام برنامه هفتم ابلاغ نشده مانده است، چه زماني اين اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: بايد ابلاغ شود. همسان‌سازي زماني كه قانون ابلاغ شود اجرا خواهد شد اگر قانون برنامه هفتم ابلاغ شود حال با توجه به اينكه گفته مي‌شود اصلاحيه آورده‌اند آن اصلاحيه هم اصلاح شود قطعا همسان‌سازي حقوق بازنشستگان از تاريخ اجراي قانون انجام خواهد بود.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي عنوان كرد: تاريخ اجرايي برنامه هفتم از ابتداي سال ۱۴۰۳ يعني از اول فروردين سال هزار وچهارصد و سه خواهد بود، هرگونه اصلاحي در احكام بازنشستگان عزيز از اول فروردين هزار وچهارصد و سه اعمال مي‌شود.

ارسال نظر